Risker med mellanrum på mellanvägg?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Jag har precis köpt min första transport. En jättefin Christ Comet som jag är så stolt över :love:!! Det är stort för mig med en egen kärra!

Har dock en fundering om konstruktionen på mellanväggen vilken säkert inte är unikt för just Christ. Hm, hur ska jag förklara detta i text.... Om ni ser på bilden nedan så är konstruktionen av mellanväggen i form av en "bom" upptill, sedan ett mellanrum på ca 15 cm sedan en "bom" och därefter den mjuka delen. Min fundering gäller säkerheten beträffande avståndet på de två "bommarna" (röd pil visar var på bilden). Jag funderar över risken om en häst kan få ner ett ben där om de ex skulle stegra sig. Är det inte en dum konstruktion egentligen och borde jag göra något åt den ex, svetsa en "bom" till så att utrymmet blir minimalt så att det ej går att få in ett ben.

mellanlitenpil.jpg

Jag hörde nyligen om en ponny som bröt benet för att den fastnade i mellanväggen, jag gissar att det kan vara i detta utrymme. Det är en av orsakerna till att jag börjat fundera över konstruktionen.

Har ni några konstruktiva tips och idéer på själva konstruktionen? Hur ser er mellanvägg ut? Ni som sitter på skräckhistorier om transportskador behöver INTE skriva dessa i detalj i tråden! :eek:

Tack på förhand!

Sv: Risker med mellanrum på mellanvägg?

Jag har samma konstruktion i mitt släp, ett Thiel.

11777974.jpg

Jag har aldrig tänkt på det innan jag läste tråden här. Men jag har en snäll häst också som står bra i släpet och som jag lasttränar regelbundet också, jag utsätter honom för "värre" saker än vad det är att åka transport.

Men som du skrev, om man är orolig borde det inte vara svårt att få ditsvetsat en till bom eller varför inte en pvc-bit att binda fast där också (samma som mjuka underdelen).

Jag är dock inte orolig men så har jag en okomplicerad häst också :)

På min Henra ser det likadant ut, jag har aldrig ens tänkt på att det skulle kunna hända, men det kan det förstås om oturen är framme. Vad som däremot hänt mej, vid två tillfällen och med olika hästar är att hästen kommit i obalans ( fast jag smyger i svängarna) och kommit in under den nere bommen , i ena fallet satt hästen fast och vi fick skruva loss bommarna utifrån,senast kom hästen loss men hade knyckat till bommen, konstigt nog utan att skada sig själv. Efter det har jag bytt till fast mellanvägg.
(mina hästar är i D-ponnystorlek, hade nog inte kunnat hända med stor häst.)

Tack för svar!

Seabaz:
Det är ju det som är så bra med att ha egen transport, möjligheten att lastträna regelbundet. Min häst har varit fantastiskt duktig med att gå på och åka snällt fast vi inte tränat (när jag inte hade egen kärra) men nu ska vi börja träna regelbundet. Det känns oerhört viktigt tycker jag att ha en lättlastad häst för rätt var det är kanske man måste åka iväg akut och då vill jag ha en lastvan häst. PVC var ett bra tips!! Min häst åker som sagt oxå lugnt men å andra sidan brukar ju hästar "lyckas" med det omöjliga.

En annan fråga till dig förresten, för du har väl krubba på din?! Gäller väggen mellan transporten och sadelkammaren. Vad består den av? Min är "endast" glasfiber och det var oxå en fundering jag hade. Vad händer om hästen skrapar med benet? Måste väl vara lätt att de pajar väggen fram? Min häst brukar iofs inte skrapa men bara en fundering.

Etima:
Hade din mellanvägg en "bom" i nederkant oxå då? Om du tittar på min så är det ju endast gummi hela vägen ner. Mao inget att fastna i (öh eller).

Alla:
En ny tanke; en liten ponny kan ju resa sig inne i transporten o få in ett ben, men om en stor häst (min är 172cm) reser sig går ju taket. Det betyder ju iofs inte att de inte OXÅ skulle kunna få in ett ben. Jag tror iofs risken är minimal men som sagt hästar brukar kunna lyckas med det omöjliga.

Den väggen är i tunn glasfiber och jag frågade återförsäljaren vad som händer om hästen sparkar framåt. Han garvade och sa att han aldrig hört någon som gjort det :grin:

Well, sa jag, det vet vi inte förrän det händer och då vill jag inte att min häst är pilotfall på ett ben genom sadelkammarväggen!

Eftersom han ändå skulle sätta på sparkskydd (nån slags hård gummi) på sidoväggarna så bad jag honom sätta det på sadelkammarväggen också vilket han gjorde, det syns på bilden :)

Fler bilder ur alla vinklar på mitt släp hittar du här: http://www.pixbox.se/alb_show_id454868_page0.html

Ah! Smart! Det ska jag nog extrautrusta mitt släp med! Jag vill heller inte bli pilotfall med hästben genom väggen fram! Undra vart man kan köpa sånt skydd. Kanske ska prova ställa frågan i "renovering av släp" - de har koll! :idea:

Det är samma slags gummimatta som sätts på väggen vid hästen så jag tror det finns att beställa från varenda hästsläptillverkare :) Men du kanske kan hitta billigare varianter

Etima:
Hade din mellanvägg en "bom" i nederkant oxå då? Om du tittar på min så är det ju endast gummi hela vägen ner. Mao inget att fastna i (öh eller).
Svar:
Hästen har kommit in under den nedre av de två bommarna i överkant( som du också har), alltså puttat undan den mjuka mellanväggen, i första fallet fastnat på tvären under bommen stående,kom varken fram eller bak,men en cool häst som stod still och väntade tills hon blev fri genom att inredningen monterades ner,i andra fallet lyckades hästen lyfta och knäcka bommen och på så sätt komma loss själv. Därför är jag skeptisk till mjuk mellanvägg.

Oj då! Var det SÅ du menade! Ja du, hästar lyckas verkligen med ALLT! Men som du skrev, det är nog ingen risk för en stor häst. Det hade väl varit en syn om min häst på 172 lyckades klämma sig in under där :eek:. Alltid något han inte kan klara av att råka ut för då!

Ja då har du besannat mina farhågor om mjuka mellanväggar... Trots jag har en bred åkare har jag vägrat köpa mjuk vägg just för att jag frågat vad händer om hästen trillar? Nu verkar ju det inte ens som din trillat utan tagit sig under iaf? Tog upp detta med flera tillverkare på scandinavium. Svaren blev "har jag aldrig tänkt på" eller "men hästen kan väl ändå inte trilla i transporten" :crazy: Skrämmande lite kunskap tillverkarna har om hästar... Har man då två hästar på... hemska tanke! Nä hård vägg för min del, flyttar hellre väggen åt sidan.

Ja då har du besannat mina farhågor om mjuka mellanväggar... Trots jag har en bred åkare har jag vägrat köpa mjuk vägg just för att jag frågat vad händer om hästen trillar? Nu verkar ju det inte ens som din trillat utan tagit sig under iaf? Tog upp detta med flera tillverkare på scandinavium. Svaren blev "har jag aldrig tänkt på" eller "men hästen kan väl ändå inte trilla i transporten" :crazy: Skrämmande lite kunskap tillverkarna har om hästar... Har man då två hästar på... hemska tanke! Nä hård vägg för min del, flyttar hellre väggen åt sidan.
Jag antar att det är så det har gått till, de har " trillat" dvs tappat balansen men inte ramlat ikull. Min kontakt på Henra hade heller aldrig hört talas om det, men mina två kan ju knappast vara de enda!

Jag har själv valt bort mellanvägg med gummimatta i nederkant på mitt Umesläp och istället tagit en hel mellanvägg.
Anledningen är att min förra häst (efter ett antal års problemfritt transportåkande 2-3 ggr/vecka) plötsligt blev bredåkare. Han fick alltså panik i princip direkt transporten startade (kolugn vid lastning), halvlåg och formligen hamrade på mellanväggen. Jag vågar inte ens tänka på vad som hade kunnat hända med en sådan mellanväggslösning som ni visar.

Nu löste det sig för oss med att ställa upp mellanväggen mot motsatt vägg men eftersom det kan hända på ett ögonblick att hästen blir bredåkare så skulle inte jag våga åka med en sådan mellanvägg.

Sar: Vad menar du med att hästen blev "bredåkare"? :confused:
Själv hade jag valt det uttrycket för en häst som gillar att åka brett och att man låter den göra det med mellanväggen åt sidan och lång bom bak.

Själv hade jag valt det uttrycket för en häst som gillar att åka brett och att man låter den göra det med mellanväggen åt sidan och lång bom bak.

Det är precis det jag menar. Men han blev det över en natt.....

Från att ha stått med mellanväggen på 2/3 (man har den möjligheten med Umesläp) var jag tvungen att ha den helt på sidan men lång bom bak.
inga som helst problem att lasta men jag behövde bara köra ett 10-tal meter innan det brakade loss.

Jag har i min bekantskapskrets flera st. som haft hästar som plötsligt utan synbar anledning (dålig körning, olycka, halkat på mattan etc.) plötsligt blivit bredåkare. Jag antar att det har med någon förändring av balanssinnet att göra?!
Med en mjuk mellanvägg tror jag skadorna hade kunnat bli enorma, minfasta mellanvägg blev böjd i stålet men själva väggen höll.

Jag har funderat på att skaffa en hård mellanvägg istället men det är enbart för att jag vill kunna lasta saker säkert i andra spiltan under färd... Tex om jag vill ha en till sadel med mig, ett par höbalar eller sådär...

Tanken med den mjuka mellanvägen är väl just att den häst som vill ska kunna åka brett, även om man kör två hästar, vad skulle den annars vara bra för?

Dina tankar är kloka:bow:
Helt klart skulle jag täcka där- på ngt vis.

KL
Jag gillar inte heller mjuka väggar. Kör man alltid bara en häst behövs inte breddningen om spiltan är tillräckligt bred.
Har man 2 i hamnar fötterna som regel på samma ställe jämte gummit o de kan inte bredda sig likförbaskat.

Mina hästar tar stöd mot väggarna.
den mindre t o m med en hov mot bakluckan- sabbar gummit på lemmen.

vet en häst som blev triangelmärkt just pga att den fick under sitt ben mot en annan som skadade benet allvarligt.

Jag har varit med om en häst som gick över bommen och hamnade med frambenen uppe i krubban, över sadelkammaren. Det höll så hästen kom ner igen.
Känns som att det hade varit mer eller mindre omöjligt att få loss den om hovarna gått igenom och benen sjunkit ner i sadelkammaren.
Sparkar dom i väggen framåt och får igenom en hov så kan man ju iaf få tillbaka benet åt samma håll.
(Självklart skadar dom sig säkert då också och det är väl troligt att det isf händer när man kör, så att man inte kan hjälpa hästen loss så fort)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka