Risker med att sterilisera?

Mjuff

Trådstartare
Min honkatt ska steriliseras och jag är lite nojig. Finns det några risker? Men det är väl ett enkelt ingrepp antar jag?
Vill ju inte att något ska hända min älskade kisse. Men visst är det så att katten kan på sikt må dåligt av att vara osteriliserad? Har för mig att den kan få någon åkomma av något slag.

Så peppa mig nu så att jag inte behöver vara orolig inför detta ingrepp! :banana:

/Esters matte

En bild på sötisen
PICT4043.jpg

Sv: Risker med att sterilisera?

Det innebär alltid en viss risk att söva ett djur. Medfödda fel på hjärta eller njurar kan göra så att de dör av narkosen. Det är dock ett rutiningrepp så dödligheten är väldigt låg.

Om du inte kastrerar din honkatt kommer hon:
1. Om hon går lös ute bli dräktig gång på gång på gång på gång och tro mig, det är inte bra för kattens kropp om den ska gå så hela livet. Dräktigheter sliter på kroppen och vad gör man med alla ungarna?
2. Ger du honkatten p-piller slipper du dräktighet och löp men risken för att hon ska utveckla juvertumörer ökar. Risken för att hon ska utveckla diabetes ökar också. P-piller kan även orsaka livmoderinflammation som är ett allvarligt sjukdomstillstånd som nästan alltid leder till att man måste kastrera katten och det är bra mycket säkrare att kastrera en frisk honkatt än att kastrera en som lider av livmoderinflammation.
3. Om katten inte går lös ute och du struntar i p-piller kommer katten att löpa om och om igen. Det leder ofrånkomligen till sjukliga förändringar i livmodern, cystisk endometrisk hyperplasi (cystor i livmodern), vilket i slutändan oftast leder till livmoderinflammation.

Som du ser är alternativen inte direkt tilltalande. Miljoner honkatter kastreras varje år och det är väldigt få som dör pga. kastreringen. Det är gissningsvis bra många fler som dör pga. att de inte kastreras.

Hej och tack för ditt svar! :bow:
Ja egentligen så hade jag inget alternativ, hon SKA ju kastreras helt klart. Ville bara lugna mig själv lite tror jag.
Hon går ute och hade hon blivit dräktig EN gång så hade det varit okej, men inte fler gånger. Men nu ska hon alltså åka till farbror doktorn om 2 veckor, ingen återvändo. ;)

Som Sol sa, sterilisera är det bästa för katten!
Söt tjej föresten, ovanligt med röd honkatt :)

*Lånar tråden lite*
Vad är bäst om man har en honkatt som gått på P-piller i 3 år: kastrering eller sterilisering? Är det bättre att kastrera då risken för livmodersinflammation försvinner?

*Lånar tråden lite*
Vad är bäst om man har en honkatt som gått på P-piller i 3 år: kastrering eller sterilisering? Är det bättre att kastrera då risken för livmodersinflammation försvinner?

Det finns inget som helst skäl till att sterilisera en katt. Hon kommer löpa och därmed frisätta de hormoner som leder till sjukliga förändringar i livmodern vilket i slutändan leder till cystor i livmodern och/eller livmoderinflammation. Jag tror inte heller att det idag går att hitta en veterinär som går med på att enbart sterilisera en honkatt.

What??

Va till djursjukhuset för två dagar sedan och kastrerade mina två honkatter ( trodde jag)??? Jag sa att jag ville kastrera dom, veterinären sa att dom skulle steriliseras och jag frågade jaha?? eh är kastrering samma sak som sterilisering? Ja sa hon, på honkatter heter det att man steriliserar dom.

Och sen har jag en till fråga som jag hoppas ni kan svara på, ena honan har inga stygn, hur har dom "sytt" ihop henne?:confused:

Hälsningar Gunilla

Fråga mig inte varför veterinären sade som hon gjorde. Kastrering innebär att man tar bort könskörtlarna. Kastrering är en form av sterilisering oavsett vilket kön man talar om.

Om du inte ser några stygn har de antagligen sytt på insidan, med självupplösande sutur. Då behöver man inte åka in och ta stygn utan de löser upp sig med tiden.

hm, men även om det sytts intrakutant (som sol beskrev) så syns det ju ett operationssår. Utan det kan din katt inte vara kastrerad. Såvida det verkligen är (var) en hona och inte en hane...

jaja ett operationssår syns ju på henne också =)

Ja jag tyckte också det var konstigt att hon sa så, men det kan vara så att man för det mesta bara utför "kastrering" på honkatter nu (inte det ni kallar sterilisering) och att dom döpt om det:confused:

Ganska säker på att tjejerna blivit "rätt kastrerade", hon sa att dom skulle sluta med "skrikandet" bl a.

söt kisse men inte för att jag vill skrämmas men så här gick det med min kisse. Fick avliva min första birma och bestämde mig för att inte ha fler katter saknade henne enormt men alla vet vi ju hur det är...så efter ett tag började jag söka en ny kisse var för tyst hemma utan kisse. Hittade en uppfödare som skulle omplacera sin birma pga nya valpen ej lät henne vara i fred samt att hon inte riktigt trivdes. Enda kravet var att hon skulle kastreras och hon skulle betala ok för mig. Sagt å gjort men ack så jag ångrat mig nått gick galet och hon började kissa inne i soffan i sängen...en soffa är kastad och det gick så långt att jag nästan fick avliva en 3 årig katt. Sista utvägen var att kolla om hon kunde tänka sig att bli stallkatt sagt å gjort idag 2 år senare är hon stallkatt (en mkt dyr sådan :D) och det funkar utmärkt men jag saknar att ha katt inne. Så jag kommer aldrig mer att våga kastrera en honkatt. ville bara tala om detta då alla andra talat om fördelar så nu fick du en nackdel. Nu vet jag inte vad en sterilisering kan göra kanske bättre men men...

ingen veterinär varken på djursjukhuset där det gjordes eller min hästveterinär har hört talas om detta men vad vet jag.

För oss var det tvärtom - när vår katt löper så pinkar hon revir i väskor etc. Sen vi kastrerade henne så löper hon mer sällan, och kissar alltså mindre. De flesta katter slutar löpa helt och hållet när man kastrerar dem.

För oss var det tvärtom - när vår katt löper så pinkar hon revir i väskor etc. Sen vi kastrerade henne så löper hon mer sällan, och kissar alltså mindre. De flesta katter slutar löpa helt och hållet när man kastrerar dem.

De ska ju sluta löpa helt. Har ni kollat med veterinären om det är så att er hona inte kan ha vävnad från äggstockarna kvar? Det händer ibland och då fortsätter de löpa.

De ska ju sluta löpa helt. Har ni kollat med veterinären om det är så att er hona inte kan ha vävnad från äggstockarna kvar? Det händer ibland och då fortsätter de löpa.

Som jag förstått det är det inte mycket att göra åt, det blir så ibland. Är inte säker på att det är värt att utsätta henne för en operation till, även om vi tycker det är jobbigt när hon löper. Det kan, som jag förstått det, vara en mikroskopisk bit kvar, som inte ens syns även om man öppnar.

"Mabuse" - bäst är nog att höra med veterinär.
Hon mår ju inte bra utav att löpa heller...

hoppas det löser sig

Senast ändrad av en moderator:

Bäst är nog att höra med veterinär.
Hon mår ju inte bra utav att löpa heller...

hoppas det löser sig

Som jag förstått det är det inte mycket att göra åt, det blir så ibland. Är inte säker på att det är värt att utsätta henne för en operation till, även om vi tycker det är jobbigt när hon löper. Det kan, som jag förstått det, vara en mikroskopisk bit kvar, som inte ens syns även om man öppnar.

Nja, det finns ett gäng honkatter som har öppnats igen och fått resterna borttagna och därmed slutat löpa. Det är ju inte bara själva löpandet som är jobbigt, vävnaden som lämnats kvar kan inflammeras också.

Nja, det finns ett gäng honkatter som har öppnats igen och fått resterna borttagna och därmed slutat löpa. Det är ju inte bara själva löpandet som är jobbigt, vävnaden som lämnats kvar kan inflammeras också.

Det svar jag har fått av veterinä är att det kan bli så ibland, punkt. Ingenting att göra åt.

Om man kapar med dålig marginal (vilket tyvärr händer) är risken stor men den finns även annars. Celler från äggstockarna kan lossna o bilda små hormonaktiva kolonier i buken.
PL

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 928
Senast: Sparksfly
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 189
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama