Risker att sko shettis?

J

Jiri

Hejsan!

Jag har en shettis med patellaupphakning, tyvärr har vi råkat på en hovslagare som jag har kommit fram till att nej aldrig mer! (När jag skodde mitt kallblod sist peka tre av benen åt helsike så min standard hovslagare på min studieort hade ett helsike att korrigera rätt dem). I alla fall tillbaka till shettisen. När jag jobbade honom under sommaren märkte jag direkt att någonting inte stod rätt till. Han hade någon störning men jag kan inte säga att han var halt så jag kom fram till att visst benen ser bedrövliga ut...inte så konstigt då pga hovslagarn. Så jag raspa till dem själv= MYCKET BÄTTRE! och extraextra kort tå gjorde massor för hans patella. Men då syntes ganska snart att han även ömmade vid lite hårdare arbete. Så då kombinerade jag i min tanke att om jag skor han slipper jag hans ojämna slitage och att han ömmar.
Vi slog på skon men åter igen gnäller jag på hovslagarn och tänker "men för guds skull gör KORTARE tår och raka ben" så som jag gjorde när jag verkade dem själv. Han visade tydligt att han blev gladare och tyckte om att arbeta, för det har han alltid gjort förut.
Men om jag ska byta hovslagare då :S:S hoppas han tar shettisar om jag hittar nån.

På min studieort säger min hovslagare att det är alltid en risk att sko shettisar då de kan knäcka av benet om det vill sig illa. OCH att det är därför många hovslagare inte vill sko shettisar. Är det så? Hur stora är riskerna? Någon som har några erfarenheter att dela? Det är ju snart dax för en ny skoning och det är ju verkligen inte min mening at skada vår lilla söting, vill bara att han ska må bra.
Han är ju så ingådd och så trivsam i skorna nu efter några veckor så det känns liksom som att de gjorde honom gott.

Är det så farligt att sko shettisar?

Vänligen Erika

Sv: Risker att sko shettis?

Jag tror snarare det är så att hovslagare undviker att sko shettisar för att dom är så små och arbetsställningen blir inte så trevlig.

Har aldrig hört att det är farligt att sko shettisar däremot vet jag att vissa hovisar inte vill sko små ponnyer för att arbetsställningen är påfrestande. Kompisens shettis har haft skor tidigare men nu använder hon easy boots istället. Han har bra hovar och klarar sig bra i hagen och på banan men ömmar på grusvägar. Det har fungerat kanonbra.

jo, han klarar sig väl i of också bra i hage osv men det är inte jag som arbetar honom under året då jag studerar på annan ort och min mamma har svårt att böja sig ner förlänge så den bördan vill jag nog inte utsätta nån av dem för.

Jag trodde också det var arbetsbördan hos hovslagarna, för det kan jag nästan tänka mig. Men min hovis här som jag studerar, vilken jag har full tilltro till, berättade för mig (när jag hjälpte min kompis shettis att bli skodd) att så var inte den hela sanningen utan i o m att de har så små leder så är det sådan risk att hovslagaren råkar hålla litelite för hårt eller sömma lite för hårt(finns ju inte så mycket motstånd) så att leden knäcks. Speciellt om de då bråkar....vilket min lille pojk gör till viss del eftersom han inte är van skoning och blir väldigt upprörd när han sitter fast, hovslagaren håller ju fast benen mellan knäna. Man bli ju så orolig då :(

Han har säkert en poäng där. det låter iaf logiskt.
Vet att jag tyckte att det inte var någon stadga i hoven/benet när jag slog på tappskor på shettisen. Slirvigt och man får inte något riktigt motstånd heller när man slår i sömmen.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·
L
Hästvård Suck. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men vi tar det från början.. Ordinarie hovslagaren (som vi är jättenöjda med) hade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 808
Senast: Lord Owen
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka