risk med vaccination?

I

Idabn

Medför det några risker att vaccinera en 26åring som inte blivit vaccinerad på 20 år?(hästinfluensa)

/Ida

Sv: risk med vaccination?

Av vilken anledning skulle du vaccinera?
Många gånger kan biverkningarna av vaccinationerna vara värre än sjukdomen de skall skydda emot, plus att det ändå inte ger ett fullgott skydd..
Titta på vad vaccinet innehåller och kolla upp ämnena så kan du bilda dig en egen uppfattning om riskerna..

Någon fara för hästen bör det inte vara, ingen större risk än på vilken annan häst somhelst.
Det finns ju alltid risker att det blir biverkningar, men det är kopplat till individen inte åldern.

De biverkningar som är vanligast efter vaccination är svullnad och ömhet där man injicerat vaccinet. Enligt tillverkarna är det mycket sällsynt med feber men det kan förekomma.

Kanske att hästen svarar sämre på vaccinet pga. sin ålder.
På människor vet man att allergier ofta försvinner när man blir gammal för att immunförsvaret inte är lika aktivt.

Jag fick hem en gammal ponny (27 år) förra sommaren. Jag grundvaccinerade honom mot stelkramp, influensa och botulism.
Inga problem alls!
Jag gjorde bedömningen att de biverkningar som hästen kunde ha fått av vaccinet var mycket mildare och enklare för hästen att hantera än om han hade drabbats av sjukdomen.
Skulle han drabbas av influensa så skulle det förmodligen leda till att jag tvingades ta bort honom eftersom han snabbt skulle falla ur och inte klara att komma tillbaka igen.

okej tack för svaren.
Vi ska vaccinera honom för att vi bytt stall och där måste dom vara vaccinerade mot influensa, så ni tror inte det ska vara några problem alltså? täntke eftersom han inte blivit vaccinerad på länge

Risken/faran med att vaccinera din häst är inte större nu än när han var yngre (om man ser till risken med biverkningar).

Den enda risken är att hans immunförsvar inte är lika bra som det en gång var och att hans skydd mot influensa blir lite sämre.

Är han inte vaccinerad mot något alls?
Ska ni vaccinera mot influensa vaccinera gärna mot stelkramp också (finns kombinationsvaccin som bara är marginellt dyrare än enbart vaccin mot influensa).

Om en häst klarat sig ovaccinerad utan problem i 26 år så har den ju uppenbart redan ett bra skydd på egen hand mot influensa och allehanda infektioner.

Att plötsligt överraska hans kropp med vacciner nu låter inte särskilt vettigt, men har du redan flyttat så har du ju inget val.

Det låter snarare mer troligt att hästen inte har utsatts för smitta än att den har ett exeptionellt immunförsvar.

Jag förstår att stallägare kräver att hästarna ska vara vaccinerade (jag kräver att hästar uppstallade hos mig är vaccinerade mot influensa).

Det finns mer att läsa om vaccination och influensa i en tråd från ett par veckor sedan.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 382
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 867
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31