Risk för korsförlamning?

N

nanniz

Har just suttit och läst om korsförlamning - något som de hästar jag haft att göra med tack och lov sluppit genomlida.

Blev dock jätteskraj...
Vår donna (ett Arabiskt Fullblod) har tappat massor i vikt, och för att åtgärda detta har vi börjat ge lusern och korn (plus olja) - jag trodde jag "hjälpte henne" genom att låta henne vila samtidigt, men inser nu att det istället kan vara farligt... :(

Hur göra för att så riskfritt som möjligt "sätta igång" henne igen?

Har alltså ökat på fodret markant senaste veckan, och samtidigt låtit henne ta det väldigt lugnt - igår reds hon normalt igen (lite lugnare än vanligt, dock), och verkade enbart må gott av det.
Om jag håller foderstaten som den är nu, och börjar lugnt - är det rätt tänk?
Eller... bör jag rentav MINSKA foderstaten lite igen, och därefter sätta igång henne?

Hu, så nojig jag blev nu... hjälp... ;)

Sv: Risk för korsförlamning?

Ta det lugnt, sätt i gång henne försiktigt.
Om du nu inte ger henne enorma mängder kraftfoder så är det nog ingen fara.
Hade ett kallblodssto som fick korsförlamning av att hon sprang i hagen.. en stor dam, konvalescent som inte reds. Inget kraftfoder, bara hö.
Pratade med vet. som sa att speciellt kallblod har en benägenhet att få korsförlamning.
Skritta igång henne försiktigt, har hon inte stått så länge så ska det nog inte vara någon fara.
En liten pekpinne bara.. gör inga större foderförändringar över kort tid, låt det ta lite längre tid, så minskar du risken för inte bara korsförlamning (som ju är ganska ovanligt) utan även kolik, fodergallor osv.
Om hon plötsligt börjar tappa i vikt utan tydlig orsak så kanske något är fel?

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 668
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 144
Senast: Kilauea
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 437
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
3 188
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka