Risk/chans för dräktighet?

smedsussie

Trådstartare
Vet inte om min tråd hamnat rätt, men chansar att den hör hemma här.

I somras hade jag mitt sto hos hingst för betäckning.
Efter flera misslyckade försök fick mitt sto i augusti kraftig fång och hade blivit ganska överviktig av allt gott gräs i hingsthållarens hagar. I samrådan med veterinär bestämde vi att avbryta alla fortsatta försök att få henne dräktig. Veterinär konstaterade också att märren var tom.

Men trots bantning och ridning av märren så är hon fortfarande mycket rund och har mage långt bak och påminner mycket om ett dräktigt sto som jag hade för flera år sedan, med undantag av att det stoets juver vid det här taget hade börjat växa.

Idag var sambon med ut i hagen och kände på hennes juver och det kom ut en mjölkliknande vätska.
Finns det risk att mitt sto kan vara dräktig?

Ska kontakta veterinär på måndag och rådfråga, men vill höra lite om någon avelskunnig på detta forum har några råd.
 
Jag har ju inte planerat för något föl så förutsättningarna inte det bästa för ett ev föl.
Men brukar det komma som mjölk ur spenarna om de inte är dräktiga?
Är det vanligt med skendräktighet hos hästar?
 
Det förekommer men är väl kanske inte supervanligt. Ta ut en vet. som får ta ett blodprov - det är det säkraste sättet att få veta.
 

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 378
Senast: Lyxzen
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Cornelia
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 184
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 701
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp