Risk bli lurad av förmedlare?

Sv: Risk bli lurad av förmedlare?

Jag tycker att diskussionen om Köplag - Konsumentköplag var intressant, men som obotlig romantiker/sentimental kärring måste jag göra ett tillägg...

Köper man en hobbyhäst till sig själv, så investerar man inte bara pengar utan även en liten bit av sitt hjärta. Om jag går till mig själv, så har det inte förekommit några hästar, som passerat genom mitt liv och som inte stulit med sig en liten bit... jag jobbar med dem, försöker se saker ur deras perspektiv för att få saker att funka och vips så är jag lite små-kär t.o.m. i den värsta piss-märr.

Det är inte som att köpa en soffa.

Även om säljaren och förmedlaren bjuder till allt vad de kan, så kan det vara jobbigt att lämna igen en häst... kanske en snäll, modig kämpe, som inte gjort något fel utom att bli skadad. Usch!

Jag skulle inte köpa hästen även om jag hade pengarna att spendera. Jag skulle definitivt inte ta lån eller tömma konton för en häst med frågetecken. Problem får man ändå - dem behöver man inte köpa.

Hon kan ju begära att få se hästens journaler?
Dvs ägaren får skriva en fullmakt åt din kompis så hon kan titta på hästens journaler.

Vägrar ägaren gå med på detta, så är det ju något dom försöker dölja. Och det kanske är lämpligt att dra öronen åt sig.

Det behöver ju inte säga ett enda dugg. Det är inte helt ovanligt att man har två eller flera veterinärer. En som behandlar skador som man inte gärna visar upp vid en försäljning, och en veterinär som vaccinerar, kollar sår och gör andra lite lättare saker.

Vill någon se journaler så blir det hos den veterinären som raspar tänder och vaccinerar.

Jo, jag har också sett insidan av hästbranschen.

Det är därför som det kan vara bättre att be om utdrag från försäkringsbolaget. Är hästen tidigare privatägd så har ägaren ant utnyttjat försäkringen vid större skador.

Å andra sidan har vi haft rätt omfattande skador med chipfrakturer som inte nått upp till självrisken, så det finns faktiskt inget sätt att vara säker.

Därav fullmakten, då kan man ringa runt och kolla alla kliniker/veterinärer om man har lust, bara att faxa fullmakten först.

Detta kan ju kombineras med som andra nämnt i tråden - ett snack med hästens försäkringsbolag.

Fast om det är mödan värt vet jag inte, jag hade nog skippat hästen om jag inte redan hade sett den och tyckte den var jättefin. Det finns många fina hästar.

Tråden är nu rensad från irrelevant diskussion gällande bl a avelsläget för PRE i Sverige.

Då det är främst en avelsfråga föreslår jag att den som är intresserad av att diskutera detta, gör det på forumet Avel.

Lovis
moderator

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka