Rinnigt och svullet öga

T

Tarzzan

Min norska skogis har nu i några dagar haft ett öga som är lite svullet och det rinner klar väska ur det.
Han har haft så förr i omgångar men det har gått över efter ett par dagar utan behandling.
Men vad kan det vara?
Kan jag prova noviform för att få det att försvinna fortare??

Sv: Rinnigt och svullet öga

Är det bara klar vätska? Inget tjock, gulaktigt klet? Är det en bakteriell infektion brukar det bli lite trögare och gulaktigt guck.

Är det bara klar vätska kan det vara en tillfällig irritation som går över av sig själv. Jag hade en hane förut som hade ett skadat öga (hade fått en pinne rakt in i det) och det rann lite klar vätska från det ibland, men det gick över.

Du kan prova Noviform och se om det går över snabbare, men om det är något som brukar komma och gå bör det kollas hos veterinären. Se om det finns någon bakomliggande orsak.

Det är som tårar(klar vätska)
Har också misstänkt irritation, då han har lång päls så kan det ju komma in i ögat och irritera.
Det är nu på senare år(han är 5år) som det har blivit så ca. 2-3 ggr/år.

Skall testa noviform det kanske hjälper

andvänds noviform även på människor?
Eller finns det en speciell för katter??

ok.Hittade det inte i djur fass.

Om det återkommer även efter Noviform, så gå till vetten. Man ska vara rädd om ögonen, det är känsligt ställe på kroppen och synen vill man ju inte chansa med, tycker jag.

Det finns förståss receptbelagda ögonsalvor också. Jag använde det på en katt som hade återkommande besvär, han blev helt bra efter en omgång salva med antibiotika i. Innan dess hade jag försökt Noviform. Hade inte några besvär efter det och levde till 12 års ålder. Så det behöver inte vara ett svårlöst problem. :)

har köpt noviform idag och skall prova några dagar om det inte hjälper kontaktar jag vet.
Skall man ha i det i ögat morgon och kväll?
Hur gjorde du?

Drog ner nederdelen på ögat, så den röda kanten syns. Klämde in en sträng salva där, längs efter hela. Sedan stängde jag ögat med fingrarna och försiktigt gnuggade lite så salvan spreds. Har för mig det var morgon och kväll jag gav kissen salva.

Ta bägge ögonen, tycker jag, även om bara ett öga är påverkat.

Katten måste vara samarbetsvillig för att det ska funka, så man inte petar den i ögat. Det gick bra med den kissen jag hade, eftersom han fattade vad jag höll på med och varför, antar jag. Tror också det känns skönt efteråt med Noviform.

jag gav katten ögonsalvan i ett öga med hjälp av sambon.
Var tvungen att tjyvhålla honom:crazy:
Får se hur det går i morgonbitti.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
824
Senast: Sassy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar