Rinniga ögon

fjordtokan

Trådstartare
Jag har ett problem som jag är väldigt fundersam över. Min hästs ögon rinner och har gjort det till och från sen i somras. Oftast är det som tårar men nu ett par dagar har det varit lite kleggigt. Det blir värre om det är väldigt blåsigt eller om det är väldigt mycket insekter. Hon har gått på bete/lösdrift fram tills i tisdags. Nu är hon installad.

Har behandlat med noviform och det hjälpte inte ett dugg.

2 oberoende vetrinärer har kikat på ögonen men avfärdat det och sagt att det går över. Första gången var i somras sedan i slutet av september.

Några funderingar?

Sv: Rinniga ögon

Vet inte om du redan läst detta, men i bantningstråden hade de lite spekulationer (vet inte om någon visste säkert, tror det var egna slutsatser) om att IR kan ge rinniga ögon.

Vårt fullblod får också rinniga ögon på sommaren av alla insekter, har på flughuva och då slipper han det. Om man låter ögonen vara irriterade å rinniga länge kan det svullna och tårkanalerna blir tilltäppta, prova först med salva som veterinären skriver ut t.ex Fucitalmic (hur stavar man?) och om det inte ger sig så kan man spola tårkanalerna, kan bli kroniskt rinniga om man låter det gå för lång tid.

IR?

Lunketuss Hur spolar man tårkanalerna? Ska återigen kontakta vetrinär om detta igen. Tack för tipset :)

Insulin resistens. Jag har själv nyss hört talas om det, så jag kan inte berätta så mycket, men sök så hittar du nog massa bra fakta.

Det är tydligen vanligt hos överviktiga hästar, därför togs det upp i bantningstråden. Och det är tydligen också starkt kopplat till fång. Allt jag har hittat om IR har handlat om dess samband med fång, så jag har inte hittat så mycket om bara insulinresistensen.

IR har jag inte hört ger ögonproblem men däremot ger cushings ofta rinnande ögon (och båda sjukdomar är ju i släkt sas). hur gammel är hästen?

kan ju vara så att hästen bara har känsliga ögon om dom endast rinner vid drag/insekter, då rinner mina ögon också.

Senast ändrad:

Hon är 2 år. Cushings låter högst otroligt eftersom pälsfällning och sättning gick helt utan problem. Hon har väldigt fin och blank päls samt att hon inte har fångtendenser.

Elina8 Hon är varken fet eller har haft fång. Men kolla upp det ska jag definitivt göra.

Man kan ha IR utan att vara fet eller ha fång.
Inte sagt att din har det, men det är inte omöjligt, bara för att den inte är fet.

Hoppas det blir bra med hästen.

Har hästen lång pannlugg?
Testade att klippa pannlugen på min ena häst efter att ögonenrinnandet inte gått över trots insektsfritt ute. Alltså mer genomskinlig vätska inte varkladd. Har helt gått över nu, han skakade antagligen huvudet så pannluggen gled snett..
Självklart är det individuellt men det var bara en tanke jag fick.

Den andra som har ungefär lika mycket pannlugg har nästan aldrig problem med rinnande ögon, ev. vid blåsigt väder. Då tåras ju ofta våra ögon med.

Prova att "tvätta" ögat med koksalt, finns att köpa i olika stora förpackningar på apoteket.
Har fungerat bra på min häst då han haft rinn i ögat.

Jag funderade faktiskt på detta igår så jag flätade den. Vägrar klippa, en nordsvensk ska ha lång pannlugg. Hör och häpna rinnande var nästan helt borta. Ska nog skölja ögat med koksalt i morgon som galoppirruette tipsade om också.

Har även lite funderingar om IR men jag tycker inte hon blir värre utav socker. Gav henne ett tag 3 äpplen och 2 morötter som jag hackade ner i maten + betfor och jag såg ingen somhelst försämring av ögonen då.

Min ena hade rinnande ögon i stort sett sedan han föddes. Det var genomskinligt och inte så mycket. Jag gjorde ändå saker för att få bort det - 'spolade' med koksalt, provade ögonsalva (fucitalmiac), flughuva mm mm. När han var knappa året så ökade rinnandet och jag tog ut vet som spolade tårkanalerna. Det blev mycket bättre men inte helt 100. Det kunde fortfarande komma ett par tårar vid blåst eller vid mycket insekter.
Det man tydligen kan göra mer är att åka till klinik och vidga tårkanalerna.

Men vi hoppas att det hjälpte att få undan pannluggen... :)

som sagt innan, spola tårkanalen! Det hjälper jättemycket! Sen kan det vara att ögat är irriterat eller något, så jag brukar köpa ögondroppar/gel på apoteket och lägga en droppe i varje öga på ponnyn, då blir det mycket bättre och hon försöker inte klia lika mycket. Jag har även fått två olika ögondroppar utskrivna av vet som funkar jättebra!

Ok det var ju bra att det blev skillnad
Men jag håller med dig, en nordsvensk ska ha lång pannlugg. Den jag klippte är en hannoveranare så då känns det inte lika illa..

Hmmm ska verkligen utseendet för OSS bestämma över hur bekväma hästarna skall vara? Mina två tinkertanter behöver ha ponnylugg för att slippa rinniga ögon och de har de. Ser rätt kul ut men framförallt är de nöjda och det är väl det viktigaste eller?

Men om det nu funkar att fläta luggen så är det väl inget problem att göra det istället för att klippa?

Jag tycker att om det funkar att fläta hästen så räcker väl det? Ögonen har inte runnit något sen jag flätade henne, provade nu ikväll att tar ur flätan. Ska se om det runnit något när jag tar in henne. Bara för att vara på säkra sidan.

Självklart kan man hålla den flätad istället;-)

Ögonen var lite kletiga på kvällen när jag tog in henne. Flätade då och i morse inget klet alls. Alltså känslig för pannluggen. Tänk vilken
enkel lösning. Får bara hoppas nu att detta var det verkliga problemet.

Tack för alla tips och idéer. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Tidvis blir min hästs ena öga svullet och rinner. Verkar som det kliar också! Såhär ser det ut när det svullnar: När hon fick det...
2
Svar
22
· Visningar
5 353
Senast: TantEster
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: vanimelde
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 431
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka