rinnig i magen?

Martina_m

Trådstartare
Min häst är lite rinnig när han fiser.

Har ni något förslag om varför han är det?

Han får hösilage, Ströh (tror jag det heter) müsliblandning som luktar mint. och någon morot.

Har senare tid börjar blanda i lite hö, men märker ingen skillnad.

Vad kan jag ge honom för att han inte ska vara rinnig?

Sv: rinnig i magen?

Min häst är lite rinnig när han fiser.

Har ni något förslag om varför han är det?

Han får hösilage, Ströh (tror jag det heter) müsliblandning som luktar mint. och någon morot.

Har senare tid börjar blanda i lite hö, men märker ingen skillnad.

Vad kan jag ge honom för att han inte ska vara rinnig?
en skvätt vetekli i kraftfodret kanske kan hjälpa...

Hur länge har den haft så ? Hur mycket ensilage ger du ? Hur stor är hästen ? Vad har ensilaget för ts halt ?

I ca 2 veckor. Hästen är 155 och 3,5 år och får ca 15-17kg/dag. Tyvärr vet jag inte TS halten, har inte fått analysen av stallägaren ännu. Hon är på semester och kommer hem på ons, ska be om den då!

Är det sånt som man blöter?

(är inte så van vid olika grejer till hästen, min förra häst fick bara havre och betfor)
Det är ett tips att blöta den, annars kommer hästen blåsa upp ett moln med vetekli (väldigt dammigt nämligen i torr form:D) Prova med att köpa några paket vetekli i vanliga matvarubutiken. Onödigt att köpa en 15-kilos säck på en gång menar jag. Blöt upp så att veteklin ser ut som en gröt, kan ges direkt, behöver inte svälla. Vetekli innehåller ganska mycket fosfor, så du ska inte ge kilovis. Men det brukar räcka med några dl per dag för att få en rinnig mage att bli bättre :)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka