Rinner ur ögonen

Bubbaz

Trådstartare
B-ponnyn har som jag har som sällskap hemma har blivit så rinnig ur ögonen. Upptäckte det för ett tag sen men tänkte inte så mycket på det då, har varit mycke flugor och jag tänkte att det var det som irriterat. Men började kolla lite nogare igår och inser att det rinner ganska mycket från ffa höger öga, såg nästan lite rött ut vätskan som kom. Tittade i öga, det jag nu fick för honom, och det såg nästan ut som om det är nå "gojs" i ögat. Kan det vara någon typ av ögoninfektion/inflammation?
Nån som har nå erfarenhet? Är det bara att ta ut veterinären eller kan man ge typ nå ögondroppar?

Han ska ha starr på ett av ögonen, minns inte vilket, kan det var en anledning?
Ponnyn är 16 år

Sv: Rinner ur ögonen

är han snuvig? Vi förkylning eller sinus så blokeras tår kanalerna vilket kan leda till att hanns ögon blir rinniga...

Sv: Rinner ur ögonen

Min valack får väldigt lätt inflammation i ögonen när det är mycket flugor. Rinnet blir lite kletigt och han blir svullen kring ögonen. Mkt pga att han kliar ögonen hela tiden.
Jag löser det genom att ha en snygg flugluva när det är mycket flugor :idea:
(obs, inte en sån där stel... om hästen kliar sig så kan den bli inböjd mot ögat och irritera ännu mer. Vi använder Hööks mjuka stretchiga lila :love:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Kära 1177 - Bukefalos, jag har ett litet problem. I över en vecka har mitt vänstra öga kladdat, runnit och haft sig. Det började förra...
2
Svar
28
· Visningar
1 384
Däggdjur Jag har en liten kaninunge hemma som har rinnande (vitt klet mest) ur båda ögonen. Vissa dagar är det mindre kladd i pälsen och några...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 606
Hästvård Har läst igenom lite andra trådar om rinnande ögon och så,men inget passar riktigt in på min häst,eftersom min häst har endast ett öga...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: saravi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross