Rinnande ögon?

Belethien

Trådstartare
Det har börjat rinna/vätska ur min hästs ena öga. Inget var, bara "tårar" och för övrigt är det inget fel på henne alls (varken feber, nedstämdhet, personlighetsförändringar eller likande). Jag har tvättat ur det lite i fall det var skräp men ska prova med att skölja med koksaltslösning också. Men det har hållt i sig i kanske en vecka eller så och jag har även märkt att det är fler hästar en min som drabbats. Vad kan det vara?? :confused:

Jag har bytt stall men hon har ju stått där i några veckor, symptomet kom ett tag efter. En av hästarna (som nu f.ö. är avlivad) kom nyligen hem från ulltuna hästklinik och jag tror att det är sen dess det började. Kan också vara något smittsamt från en ny häst som kommit till stallet ungefär samma tidpunkt.

Bör man tillkalla veterinär eller ska jag försöka "vänta ut" det? Jag har inte ringt veterinären tidigare eftersom hon inte verkar lida alls av det men tänkte rådfråga andra om vad det kan handla om egentligen.

Sv: Rinnande ögon?

Flugorna kom tillbaka nu iom värmen/solen. Vips så började känsliga ponnyns ögon rinna, klara tårar. Så imorgon blir det luva, annars blir det snart gegg som rinner.

Flugorna kom tillbaka nu iom värmen/solen. Vips så började känsliga ponnyns ögon rinna, klara tårar. Så imorgon blir det luva, annars blir det snart gegg som rinner.

Hmm... hon har ju varit tår-fri på betet hela sommaren.. men det kanske har att göra med att vi flyttat som det blir reaktion.

Provar med flughuva men det känns konstigt..

Har hon inte haft problem innan tror jag du kan stryka den teorin helt. Skölj med koksalt, ger det sig inte på ett par dagar, eller blir värre, får du kolla upp.

Ja alltså det konstiga är att det blir inte värre, men det avtar inte nämnvärt heller. Hon rinner ur ögat sedan en vecka tillbaka och det har egentligen inte blivit någon större skillnad (utom att det kanske har blivit liiite bättre). Blir så fundersam på vad det kan vara. :confused:

Hur gammal är den? Ett av de symtom vår gamling fick på cushing var att ett öga rann envist,inte mycket men envist, och utan "orsak". Det visade sig hänga ihop.

Det kan ju också vara någon inflammation, eller litet honrhinnesår, har du kollt noga om du ser något?

Ja hon är "bara" 8 år.

Jag har tittat efter skräp/skador i ögat och försökt skölja ur så gått det går. Jag ska köpa små koksaltstuber på apoteket och försöka igen.
Om det inte funkar får jag väl ringa efter veterinären då. Men jag blir ju så fundersam på vad det kan vara då hon är frisk i övrigt..

Eller ja frisk och frisk, hon har lite problem med bakkärran, hon är lite spänd men det tror jag kommer från verkningen som en nöt till hovslagare gjorde på henne. Iofs så kanske det kan hänga ihop..

Ett litet hornhinnesår ser man inte med bara ögat.
Utan måste lysas fram av veterinär.

AM

Jodå, de flesta hornhinnesår ser man om bara hästen låter sej undersökas. Det kan finns mycket små som är svåra att se, men i regel ser man dom rätt bra.

Ja hon är "bara" 8 år.

Jag har tittat efter skräp/skador i ögat och försökt skölja ur så gått det går. Jag ska köpa små koksaltstuber på apoteket och försöka igen.
Om det inte funkar får jag väl ringa efter veterinären då. Men jag blir ju så fundersam på vad det kan vara då hon är frisk i övrigt..

Eller ja frisk och frisk, hon har lite problem med bakkärran, hon är lite spänd men det tror jag kommer från verkningen som en nöt till hovslagare gjorde på henne. Iofs så kanske det kan hänga ihop..

Nej det hänger nog inte ihop, om det inte är något virus som påverkar både kroppen och ögonen. Om det inte slutar rinna tycker jag nog vet ska titta. Om hästen har ett hornhinnesår kan man se i regel om man kommer åt att titta noga i bra ljus Problemet kan vara om hästen har ont i ögat och inte vill bli undersökt så att man ser riktigt. Det är ju känsligt med ögonen även för hästar..

Nej det hänger nog inte ihop, om det inte är något virus som påverkar både kroppen och ögonen. Om det inte slutar rinna tycker jag nog vet ska titta. Om hästen har ett hornhinnesår kan man se i regel om man kommer åt att titta noga i bra ljus Problemet kan vara om hästen har ont i ögat och inte vill bli undersökt så att man ser riktigt. Det är ju känsligt med ögonen även för hästar..

Jag funderade på om det kan vara något som gjer muskulära smärtor- i vissa fall när vi blir sjuka så kan man få ont i leder och muskler men det låter lite far fetched..

Jag har fått pilla och peta i ögonen och hon har inte brytt sig. Hon kisar inte med ögat heller och är bara smått röd i det (jämfört med det andra) men det rinner ur det. Inte så himla mycket men det rinner, och det har det aldrig gjort tidigare..

Hon har naturligtvis en ögoninflammation, dock inte en purulent (med var) utan en serös (med genomskinligt, tunt flöde). Eftersom ingen förbättring skett på en vecka kan det vara idé att ta kontakt med vet för behandling. Hon kan också ha fått ett stopp i tårkanalen, vilket visar sig som översvämning av tårar. När du skriver att hon är röd i ögat talar det dock mer för inflammation.

Hon har naturligtvis en ögoninflammation, dock inte en purulent (med var) utan en serös (med genomskinligt, tunt flöde). Eftersom ingen förbättring skett på en vecka kan det vara idé att ta kontakt med vet för behandling. Hon kan också ha fått ett stopp i tårkanalen, vilket visar sig som översvämning av tårar. När du skriver att hon är röd i ögat talar det dock mer för inflammation.

Kan jag göra något själv för att lindra inflammationen/stoppet i tårkanalen innan vet kommer ut?

Nej, är det stopp så är det. Då måste man föra in en liten slang i tårkanalen via nosen och spola bort det som fastnat.

Fortsätt att skölja ur med koksaltlösning så länge, det brukar hjälpa till att rena ögat från bakterier och annat snusk.

Vetten kanske hittar nåt helt annat, en ektopisk cilie (ett hårstrå som växer åt fel håll och ibland på ögonlockets undersida) kanske! T ex!

är ögonen irriterade och röda?

för våran häst hade det och då fick vi ett tips utav våra stall ägare att vi skulle koka kammomill te och klåta det svalna sen tvätta ögonen med det i en hel vecka, och när vi hade gjort det så var det helt borta.

^^

Jodå, de flesta hornhinnesår ser man om bara hästen låter sej undersökas. Det kan finns mycket små som är svåra att se, men i regel ser man dom rätt bra.

Och det är just det som är problemet.
Ofta så kniper dom ihop och ett sår kan då vara svår att upptäcka.

Då framförallt för dom som inte har rutin.

Ett bra tecken på att se om något är fel är att kolla ögonfransarna.
Dom fälls rakt ner flera timmar innan man själv kan se att det har hänt något med ögat.

AM

Vetten kanske hittar nåt helt annat, en ektopisk cilie (ett hårstrå som växer åt fel håll och ibland på ögonlockets undersida) kanske! T ex!

Eftersom flera än min häst har uppvisat samma symptom så känns det inte som att det handlar om något som bara min häst kan ha fått.

Men jag har ringt strömsholm och de sa åt mig att skölja ur ögat och sätta på en flughuva för säkerhetsskull. Jag har även köpt lite Noviform ögonsalva. Om det inte sker någon förändring fram till helgen så får jag väl ringa veterinären.

Tack för tipset! Jag ska fundera vidare på det, jag vill ju inte överdriva heller med en massa olika preparat och ihopkok. Det kan ju stjälpa mer än hjälpa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 948
Senast: Freazer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Hästvård Har en häst som är under utredning för magsår - ska göra gastro i nästa vecka på klinik. Har hittills på veterinärens inrådan gått på...
2
Svar
32
· Visningar
9 162
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden