Rinnande ögon?

B

BillyBus

Har sett några mornar att min Malte har väldigt rinnande ögon. Detta försvinner sedan efter att vi varit vakna en stund. Kan på morgonen se en viss rodnad och irritation i ögonen som sedan försvinner under dagen. Malte ser inte ut att ha något ont utav det. Ingen klåda eller att han är rädd om ögonen utan jag får komma nära utan problem. Finns det ngn receptfri salva eller kan det räcka att skölja ur ögonen med natriumklorid? Har tänkt ringa och rådfråga vetrinär imorgonbitti också, men tänkte att ni smarta hundfrälsta har ngr tips också. ;)

Sv: Rinnande ögon?

Vissa små hundar har tyvärr problem med rinnande ögon. Det kan berot på många saker bla trånga tårkanaler, torra slemhinnor, ögonhår som växer fel m.m. Man kan skölja ur ögar med ögondroppar eller koksaltlösning. Jag körde ögondroppar på min hund. Hur länge har han haft detta? Är det inflammerat eller är det klart ?

Har sett några mornar att min Malte har väldigt rinnande ögon. Detta försvinner sedan efter att vi varit vakna en stund. Kan på morgonen se en viss rodnad och irritation i ögonen som sedan försvinner under dagen. Malte ser inte ut att ha något ont utav det. Ingen klåda eller att han är rädd om ögonen utan jag får komma nära utan problem. Finns det ngn receptfri salva eller kan det räcka att skölja ur ögonen med natriumklorid? Har tänkt ringa och rådfråga vetrinär imorgonbitti också, men tänkte att ni smarta hundfrälsta har ngr tips också. ;)

Du kan köpa Natural Tears på apoteket och ge honom, fungerar kanonbra.

jag fick ett tips av min kompis att man skulle koka kammomill te och sen låta det svalna och sendan ta en tuss och tvätta ögonen med det.

Nu är ju inte Malte ngn liten hund med trånga tårkanaler så det är inte orsaken.:D Inget felväxande hår för den delen heller vad jag kan se.
Vätskan är klar som kommer ur ögat,ngn gång har det varit lite gult och kletigt.Det syns bara på morgonen när han är nyvaken.

Märkte detta första gången i helgen. 3 dagar vad jag har sett alltså.

Ok. Är det receptfritt alltså? Ska höra vad veterinären säger imorgon på telefon men jag ska ha det i åtanke. Tack för förslaget! :)

jaha sorry jag läste Maltes:o haha.
Då finns risk att det kanske kan vara inflamattion eller bara att han fått något i ögat. Precis som någon skrev så är det jättebra att koka kamomill te och badda ögonen med det. Det brukar jag göra när min har ögoninflammation eller om jag misstänker detta. Även ögondroppar. Jag gav min hund ögondroppar som heter Comfort Shield ett tag. Det är ögondroppar som är långverkande. Super bra och blev rekomenderas dessa av veterinären.

Ok lätt hänt :rofl:

det här med kamomillte tycker jag lät intressant. Är det ngt särskillt med just kamomill som gör att det rensar/lindrar?

Tänkte jag skulle börja med att skölja med natriumklorid (koksalt). Lätt att fixa hemma. Har lixsom alla ingridienser till det hemma.. :D
Jobbigt att gå till affären vettu. ;)

Ja kamomilte har en lindrande lite antiinflammatorisk effekt. Det är super. Jag har fått bort infektion utan antibiotika med det någon gång. Men blir det värre bör en veterinär titta på det för kan hända att du behöver antibiotika salva om det är inflammation. Men du kan ju testa kamomillen.

ok värt att testa. Om inget annat så är det ju ett billigt sätt att få väck irritationen i ögonen. :)

Är det ett helt nytt problem ?
Är det bara på morgonen han ser irriterad ut i ögonen ?

Han ni möjligtvis bytt filt i hundbädden eller tvättat filten i nytt tvättmedel eller liknande ?

Vissa filtar kan ludda och irritera ögonen, så det är därför jag frågade om han fått ny filt.
Lika så om nytt tvättmedel eller om det kanske bivit dåligt ursköljt.

Japp ett nytt problem. Första gången på 7 år..
Nu är det så att Malte ligger lite varstans och sover.. men oftast så ligger han under sängen eller till mattes förtret i gästrummets säng.. :crazy:

Har inte bytt tvättmedel heller för den delen.

Glömde säga att det är mest på morgonen när han är nyvaken som det rinner/runnit ur ögat

Tänkte på samma sak, men även -Har någon i familjen en ny parfym? Nytt diskmedel, golvskurmedel? Klädesplagg, möbel eller vad som helst? Har ni vädrat hemma nu när det har varit fint väder ute?
Har någon "främmande" hund varit på besök?
Finns många orsaker till rinn i ögonen..

Jag fick ögongojs på alla mina hundar i höstas, försvann på á fyra dagar, räckte med att jag torkade ut ögonen med koksalt lösning flera gånger per dag.
Ringde givetvis vet, men hon sa att jag behöve inte komma förrens någon hade besvär med ögonen..
Och det försvann ju fort..
(Jag vet vart det kom ifrån, fick även hem kennelhosta från samma hund.. :mad:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 414
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Sen igår har min 9 månader gamla pinscher haft något tjafs med ögonen. Det rinner och kliar och är lite rött i ögonvrån. Jag ringde till...
Svar
8
· Visningar
5 633
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025