Rinnande ögon

Hagens_Zorba

Trådstartare
Min hästs ögon är väldigt rinnande.
De har alltid varit lite så men nu är det extremt.
Massa gult och stelt och kletigt.
Tvättar med koksalt varje dag men det känns bara som att det blir värre.

På ena ögat ser det ut som att huden är "avskavd" närmast ögat.
Vet inte om han kliat bort den på nåt konstigt sätt, men det verkar ju skumt..

Borde jag ta ut vet?
Vad kostar det?
Finns det ngn salva man kan köpa?
Kan vet skriva ut nån salva utan att titta på det?

Har aldrig behövt vetvård förut så jag vet inte så mkt om detta.
Tacksam för hjälp!

Sv: Rinnande ögon

är det förkylning på gång? Det kan ge ögongegg.

Jag skulle smörja med t ex vaselin där kletet brukar fastna.

Första behandlingen brukar bli cloromycetinsalva. Ett antibiotika för ögon. Det är receptbelagt. Antingen letar du upp någon som har det hemma eller så ringer du vet. Kanske kan dom skriva ut på "distans".

Om hästen alltid haft rinnande ögon, som inte blivit bättre trots "egenvård", och det nu är mkt värre än tidigare, så är det väl ett utmärkt tillfälle att ta ut veterinären? Tårkanalerna kanske behöver spolas?

På min 20 åriga valack rinner det i ögonen. Men det är inget gult eller kletigt men det torkar in i huden, jag tvättar med varmt vatten men det fortsätter rinna. Är det för att han är gammal? har varit så till och från sista året. Kan man badda med någon ögonvätska eller finns det någon receptfri salva?

MVH Vickan

Min hästs ögon rinner "hela tiden" (inte som att hon gråter, utan det finns lite klegg varje dag), och jag har haft ute veterinären flera gånger. De säger bara att jag får acceptera att hon är en häst som har rinniga ögon, det är ingenting som är fel...

Har en gång fått ett tips om att man ska badda med kallt kamomill te.. Ska tydligen lugna huden.

Vi hade en häst på ridskolan vars tårkanaler spolades. Han hade problem med bihålorna (eller vad det nu heter på hästar). Som jag förstod det så kom vet ut och körde in en slang i näsborren på hästen, hittade ingången till tårkanalen och spolade så att det stod en stråle ut genom ögat. Tror detta fick upprepas några ggr samt att hästen fick nån mer behandling innan det blev helt bra.

Kostnad: några veterinärbesök+medicin.

Vaselin där klegget fastnar är bra bl a för att huden kan bli irriterad. Vaselinet skyddar den underliggande huden.

Liknande trådar

Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 828
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 661
Senast: cassiopeja
·
Däggdjur Jag har en liten kaninunge hemma som har rinnande (vitt klet mest) ur båda ögonen. Vissa dagar är det mindre kladd i pälsen och några...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka