Rinnande ögon?

H

Hot Shot

Min unghäst blir lätt rinnig/slemmig i ögonen så här års? Någon mer som har hästar med känsliga ögon? Finns det något att göra åt det???

Tacksam för svar! :)

Sv: Rinnande ögon?

Kanske inte vad man tror, men det är förfärligt mycket insekter i farten just nu, så mina får rinnande ögon så fort jag inte har flughuva på! Så den får vara på några veckor till, men jag bor ju i södra Sverige förstås...

Hej :D jag har också en unghäst som nu i sommar har varit väldigt rinnig i ögonen även om jag har haft flughuva/flywail . men nu ät det jättebra i ögonen . dom står fortfarande ute dygnet runt men vi tar in dom på natten när det är riktigt dåligt väder och dom nätterna han är INNE då blir han rinning i ögonen igen :confused: :crazy: lite konstigt tycker jag men ..

hejsan! min häst brukar få rinnande ögon vid den här årstiden! jag har frågat min vet. och det han säger är att min häst har väldigt trånga tårkanaler som lätt tepps igen! men ja tvättar det med natriumclorid. det är jätte bra :) //ida

Ok, värt att prova! Finns det på apoteket eller???

Har också en unghäst med känsliga ögon.
Säger som nån annan, det enda som funkat är mycket utevistelse (med luva på sommaren).
I mitt fall går hon på lösdrift och då märker jag ingenting av det. Hade henne inne en natt och då rann det och var irriterat på morgonen.
Vet inte om det är dammallergi (vi har luftigt stall) eller nån reaktion mot bädden (har haft henne både på spån, torv och halm) eller bara allmän känslighet.

MVH/

Josefine

Natriumklorid är detsamma som koksalt, och det kan du göra hemma själv och sen spruta försiktigt i ögat med en plastspruta.
Tror det är 1 tsk till en liter vatten, koka upp, låt kallna -klart.

Men som jag skrev innan, tror det är bättre att komma till roten med problemet istället för att bara göra rent ögat.

Lycka till!

Min gamla har trånga tårkanaler och haft rinnande ögon i perioder.
Badda med koksalt eller ljummet svagt te.

Jag har haft 2 araber i mina dagar..
Båda hade problem med ständigt rinnande ögon.

Dom fick Terracortril droppe i ögonen emellanåt och då blev det mycket bättre, för ett tag.

Tyvärr så var detta något som de båda hade/har livet ut.

hejsan...min häst har oxå problem med ögonen pga flugorna som fortfarande lever..de rinner och blir även svullna.

jag köper Noviform (recept fri ögonslalva) och ger 1 sträng i ögat/dag + flug huvan på och på 2-3 dagar har det blivit bättre igen..detta är "min" huskur.

Hej
Har också lite rinnande ögon på mina hästar just nu. Jag brukar använda mig av homeopati med väldigt bra resultat.
M vH A_Z

Jag använder ett urgammalt beprövat knep & det är att badda med ljummet kamomillte.
Har funkat i alla år.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 284
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Min ena häst har fått skav efter sin flugluva så jag har låtit henne vara utan nu så det läker. Men nu får hon istället rinniga...
Svar
9
· Visningar
762
Kropp & Själ När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det...
Svar
13
· Visningar
663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka