Rinnande ögon

Ireland

Trådstartare
Min welshponnys ögon rinner vldigt mycket och jag får torka han under ögonen varje dag. Vad kan det bero på? Han är aldrig i kontakt med damm eftersom han går ute 12 timmar om dagen, äter hösilage och är ej inne när jag strör boxen.
Kan jag tvätta med något?

Sv: Rinnande ögon

Tvätta med vatten bara. Slutar det inte skulle jag kontakta veterinär. Hur länge har de runnit?

Som föregående sa; tvätta med vatten, och om det inte blir bättre kanske tårkanalerna får sköljas ur (: (av veterinär då alltså)

Okej jag fortsätter tvätta några dagar till annars får vet komma ut. Det har runnit ca 2 veckor nu. Huden blir irriterad under och jag är rädd att han ska få sår.

Axel: Nej han är inte speciellt tjock. Väldigt fin i kroppen för att vara en tvååring =)

har du öppna fönster så han står i drag? då brukar mina få rinnande ögon direkt. ligger den så den får huvudet ner i spånet så kan det också irritera ögonen. men kan nog vara bra att be en veterinär titta på det!

Ja han har ett fönster som är lite öppet. Stallet är inte så välisolerat i sig heller så jag kan tänka mig att det drar lite. Skulle kunna testa att ställa honom i en annan box där det drar mindre och se om det blir bättre.
Vet även en annan welsh som enligt ägaren inte kan gå utomhus när det blåser och regnar för att ögonen är för känsliga. Men kan det verkligen vara typiskt rasen?

Nu väckte du mitt intresse. Vad tänkte du på när du frågar om den är tjock?

Vår ponny hade besvärligt både i somras och under hösten. Veterinären tittade på det men tyckte jag skulle fortsätta med vanligt vatten.

Det blev inte bättre så jag köpte ögonvatten i stället, då försvann det. Men hon har samtidigt gått ner i vikt så därför undrar jag över din viktfråga:)

Min hästs ögon rinner med mkt och det har dom alltid gjort. Men min veterinar sa att hon hade "överaktiva tårkanaler" och det va inget farligt :)

Har en häst inhyrd här som också har lite bekymmer med tårkanalerna. Verkar inte lida alls av det, mer att vi tycker att det inte ser så bra ut när det som rinner torkar under ögat. Tvättar försiktigt med vatten.

Jag tänkte att axel undrar om tårvätskan är tjock?

TS: Jag tycker det går i perioder det där med rinn från ögonen. Just nu har min islandshäst haft lite mer ett tag. Jag var precis på vippen att börja skölja med steril koksaltlösning för ögon, i små engångsdroppflaskor - finns på apoteket - när det blev bättre.

Det finns också en ögonsalva man kan köpa på apoteket, när jag använt den har det bara behövs ett par behandlingar så har rinnet slutat.

Annars putsar jag också bara bort med vatten eller kliar bort det - det älskar han!

vad har du för strö? nytt sorts spån?

annars så kan du ringa till din veterinär och be dom skriva ut lite ögonsalva, brukar funka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
976
Senast: Svartkatt
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka