Rinnande öga

Poison-heart

Trådstartare
Mitt två-åriga sto har ett öga som rinner. Jag har tvättat med ögonvatten men det tycks inte hjälpa.
Kan det vara en infektion?
Någon som har erfarenhet och tips?

Tack

Sv: Rinnande öga

Ett rinnande öga kan ha många orsaker. En infektion, som du själv föreslår, ett hornhinnesår, en uveit osv. Om det inte ger med sig bör du kontakta veterinär för diagnos. Det är omöjligt att komma med annat än gissningar över nätet! Lycka till!

Okej! Men tänkte om det fanns nåt bra att tvätta med ifall det skulle vara en infektion?
Tack.

Okej! Men tänkte om det fanns nåt bra att tvätta med ifall det skulle vara en infektion?
Tack.

OM det är en infektion eller inte skall veterinär avgöra.
Ögon är en utav de saker man aldrig själv skall hålla på att behandla innan man vet vad det är. Så sluta spola det och ring ut en veterinär.

OM det är en infektion eller inte skall veterinär avgöra.
Ögon är en utav de saker man aldrig själv skall hålla på att behandla innan man vet vad det är. Så sluta spola det och ring ut en veterinär.

Jag hade ut en vet förra året om ett rinnande öga och människan nästan suckade åt mig, det var ju ingen fara. I år var jag till djursjukhusets egna apotek och de gav mig ögonsalva snabbt som attan, inget ord om veterinär.
Jag tycker inte att man behöver ringa vet jämt, vissa saker är inte farliga om det endast handlar om klar vätska som rinner från ögat och som inte pågått länge.

Kolla upp det hos en vet fortastmöjligast möjligt. Våran ponny började med att ha rinniga ögon, det vissde sig att hon hade en ögonsjukdom som successivt gjorde henne blind, Inte för att vara en typisk bukefalos-person som skrämemr skiten ut hästägare, men kolla hos en vet fort. Ögonkliniken på Strömsholms är superbra! Hon sa att vi kan ha ett vanligt hästliv för våran ponny och lärde oss hur vi ska hantera allt nytt. Toppenbra klinik.

Jag hade ut en vet förra året om ett rinnande öga och människan nästan suckade åt mig, det var ju ingen fara. I år var jag till djursjukhusets egna apotek och de gav mig ögonsalva snabbt som attan, inget ord om veterinär.
Jag tycker inte att man behöver ringa vet jämt, vissa saker är inte farliga om det endast handlar om klar vätska som rinner från ögat och som inte pågått länge.

Ja jag håller med dig. Distriktsveterinärerna gör inte mycket! Men jag funderar på att ringa veterinären ändå, för det tycks inte sluta!

Min häst hade samma problem när jag köpte honom. Jag fick salvor utskrivna av veterinär men utan resultat. Till sist, efter ett par månaders behandling, tog man ett prov ur ögat och konstaterade att där fanns någon äcklig bakterie som endast gick att få bort med rätt preparat. Det var borta inom loppet av en vecka. Ta ut en veterinär och be dem att ta ett prov!! Ögon ska man vara försiktig med!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
395
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka