rinnande och kliande ögon

A

APOLONIA

min häst går på sommarbete nu , och hennes ögon har börjat rinna och hon försöker klia sej i dom . Kan de bero på flugorna ? ska man göra nått åt de ? har ni samma problem nu med era hästar eller har ni haft de?

Sv: rinnande och kliande ögon

börja med att köpa en flugmask och sätt på, finns olika varianter. Kan ju tvätta rent ögat ev me koksalt. Är ju problemårs tid på sommaren med flugor insekter tyvärr.

Blir ögonen värre, svullen, vitt secret och mörk röd slemhinna, ring vet, if det har blivit inflamerat.

Lycka till:laugh:

det beror på flugorna! när jag hade varit på semester i 3 dar (en kompis tog hand om hsäten) och kom hem då var han rosa runt ögonen (vanligtvis svart där) kliade och rann han hade fått ögoninflammation av alla flugor det är nästan helt borta nu han ahr gått me´d flughuva i snart 1 vecka :D

skaffa flughuva men INTE en svart! absolut itne! för när det blir skymmning så ser itne hästen genom den svarta flughuvan (testat av min tränare vars häst plockade av sig sin SVARTA flughuva på kvällen men inte den vita)

Jag trodde inte att det fanns några flugor på natten. Jag tar av flughuvorna då. Sedan går jag inte upp mitt i natten för att sätta på dem igen men tar in hästarna sju på morgonen.

skaffa flughuva men INTE en svart! absolut itne! för när det blir skymmning så ser itne hästen genom den svarta flughuvan (testat av min tränare vars häst plockade av sig sin SVARTA flughuva på kvällen men inte den vita)

Det där undrar jag ju om det verkligen beror enbart på färgen? Min shettis har en vit/grå huva och en svart. Hon älskar båda två (står helt stilla och nästan "kliver" i huvorna). Personligen tycker jag att den grå/vita ser ut att vara av tjockare material och det ser faktiskt ut som om den skulle hindra synen mer än den svarta (om nu någon av dem gör det). Var huvorna som din tränare använde EXAKT likadana förutom färgen?

Jag trodde inte att det fanns några flugor på natten. Jag tar av flughuvorna då. Sedan går jag inte upp mitt i natten för att sätta på dem igen men tar in hästarna sju på morgonen.

Det är ju jättebra om man har möjlighet att ta av dom till natten samt sätta på igen om morgonen.
Jag gjorde det när jag hade hästarna hemma men det är lite krångligare om man har dom uppstallade en bra bit hemifrån... Så min får ha sin dygnet runt, har dock en såndär flyweil som man kan ha utan grimma (har fått för mig att den är skönare vid ev väta än en heltäckande huva)

På de första flughuvorna på marknaden så fanns det till och med en varningstext att huvan inte skulle användas nattetid.

Om materialet är ändrat, eller om de som producerar huvorna skiter i detta vet jag däremot inte. Så jag tycker du gör rätt.

Det där undrar jag ju om det verkligen beror enbart på färgen? Min shettis har en vit/grå huva och en svart. Hon älskar båda två (står helt stilla och nästan "kliver" i huvorna). Personligen tycker jag att den grå/vita ser ut att vara av tjockare material och det ser faktiskt ut som om den skulle hindra synen mer än den svarta (om nu någon av dem gör det). Var huvorna som din tränare använde EXAKT likadana förutom färgen?

japp de var exakt likadana och hon testade tom själv satte en svart på huvudet och gick ut hon såg inte ett skvatt

Nu har jag gjort mitt eget högst ovetenskapliga test nere i tvättstugan :D. Hade nämligen både den svarta och den grå/vita huvan hemma på tvätt idag. Släckte lampan i tvättstugan och testade att kika igenom båda två. Det blir lite mörkare med huvorna på än utan, men det var absolut ingen skillnad mellan de två... Jag tittade upp mot den släckta taklampan (vit "porslinsboll") och kunde klart se den i mörkret genom båda huvorna.

tack för alla svar ! (:
får skaffa en flughuva då ;D

Nu har jag gjort mitt eget högst ovetenskapliga test nere i tvättstugan :D. Hade nämligen både den svarta och den grå/vita huvan hemma på tvätt idag. Släckte lampan i tvättstugan och testade att kika igenom båda två. Det blir lite mörkare med huvorna på än utan, men det var absolut ingen skillnad mellan de två... Jag tittade upp mot den släckta taklampan (vit "porslinsboll") och kunde klart se den i mörkret genom båda huvorna.

visst men du har inte testat utomhus

Men det VAR ju mörkt i min tvättstuga. Lampan släckt och inga fönster. Det kom bara in lite ljus från resten av källaren bakom mig. Varför skulle det vara annorlunda/mörkare utomhus en sommarnatt? Förstår inte riktigt vad du menar?

Sätt på en huva direkt! Blir det värre (ögonen svullnar igen) så ring veterinären. Du kommer få en liten ögonsalva som är jättebra, ögat blir friskt på bara några dagar.

Vi hade detta problemet på mitt jobb i början av sommaren. Det spred sig ganska snabbt och lätt också, så tänk på att tvätta händerna efteråt om du pillar i och runt ögat.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min ena häst har fått skav efter sin flugluva så jag har låtit henne vara utan nu så det läker. Men nu får hon istället rinniga...
Svar
9
· Visningar
764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2