Rinnande, kliande och röda ögon?

Tambourine

Trådstartare
Sen igår har min 9 månader gamla pinscher haft något tjafs med ögonen. Det rinner och kliar och är lite rött i ögonvrån. Jag ringde till vet och damen i växeln tyckte givetvis jag skulle boka en tid. För det tycker de ju alltid. Och det gör jag gladeligen om jag behöver, men tänkte höra runt lite först. Det är väl inte allt för ovanligt att hundar visar såna symtom och kanske man inte behöver åka till vet som första åtgärd. Jag sköljer nu ögonen morgon och kväll med koksaltlösning.

Är det någon som sitter på lite info om vad det kan tänkas bero på? Självklart ber jag er inte sätta någon diagnos på honom, det får veterinären göra om det blir värre eller inte går över inom ett par dagar. :)

Det enda vi har gjort annorlunda de senaste dagarna är att han fick en liten bit ost och snodde lite selleri (:D) från diskbänken.
Han har också träffat en del nya hundar sen ett par veckor tillbaka.

En annan sak jag märkt de senaste dagarna är att han slickat sig mycket mer på tassarna. Kan det ha något samband?

Såhär ser ögonen ut: http://i24.photobucket.com/albums/c48/apotek/DSCN0897.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c48/apotek/DSCN0895.jpg

Annars är han pigg och glad som vanligt. Några idéer?

Senast ändrad:
Sv: Rinnande, kliande och röda ögon?

Allergisk?

Det kan hänga ihop med att hunden slickar sig om tassarna, dvs. om han gör det för att det kliar. Mina föräldrars JR tvättade och gnagde som en tok på tassarna när allergin var som värst.

Se efter om du kan hitta hudirritationer på tassarna och t.ex. magen.

Just nu är det ju väldans massa skit som flyger runt i luften. Jag tycker du skall avvakta några dagar och se hur det artar sig.
Men fortsätt tvätta med koksalt om du tycker det ger resultat.

Min fick liknande rinningar i våras! Det sa vet berodde på typ infektion.. Då hon hade badat och lekt i alla dikena med smält vatten:angel:
Vet tyckte inte att jag skulle tvätta i ögat utan bara låta det rinna ut.. Och sen tvätta runt ögat om det vart för mycket "klägg".

Min fick liknande rinningar i våras! Det sa vet berodde på typ infektion.. Då hon hade badat och lekt i alla dikena med smält vatten:angel:
Vet tyckte inte att jag skulle tvätta i ögat utan bara låta det rinna ut.. Och sen tvätta runt ögat om det vart för mycket "klägg".

Ja, nu när du säger det....vi har börjat gå ner till kohagarna här nedanför där jag bor, och jag har kommit på honom ett par gånger med att dricka vattnet som samlats i pölar, och så har han blivit nedputtad i en äcklig damm av en större grannhund ett par gånger senaste veckan. :D

Det är säkert därför, det låter logiskt. Då avvaktar jag ett tag och ser om det inte går över av sig självt.

Allergisk?

Det kan hänga ihop med att hunden slickar sig om tassarna, dvs. om han gör det för att det kliar. Mina föräldrars JR tvättade och gnagde som en tok på tassarna när allergin var som värst.

Se efter om du kan hitta hudirritationer på tassarna och t.ex. magen.

Hm, undrar vad det skulle kunna vara i så fall...Om det nu inte är det äckliga vattnet som hasselby nämnde.
I matväg så har det bara varit ostbiten och selleribiten, annars har han fått sin vanliga mat bara.
Jag kollade efter irritationer, först trodde jag han var fnasig på magen men vid närmare inspektion insåg jag att det var lite... "love juice" som hade kommit där och torkat, han börjar precis bli könsmogen. :D

Konjunktivit kanske?

Ska googla på det, tack. :)

Kan någon här säga att hans FRUKTANSVÄRDA beteende de senaste två dagarna kan bero på det här, vad det nu är?
Grinade faktiskt en skvätt nyss när jag kom in för att han var så odräglig på kvällspromenaden :D
Jag kände mig SÅ misslyckad. :cry:

Du kan badda ögonen med Kammomillete. Det är bra mot infektioner. Även ögondroppar som du skrev. Man kan kombinera dessa två.

Liknande trådar

Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 096
F
Hundhälsa Min lilla boxerskrutta. :cry: Arwen har mest setts här under några av mina gamla nick. Min tilltänkta brukshund, som tärde så dant på...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 074
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Har en liten tik på 6 år som senaste månaden har haft lite problem med att ögonen rinner, bara lite och hon är inte röd/svullen...
Svar
2
· Visningar
949
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025