mammaBerg

Trådstartare
Nygammal dansk tävlingsbana testad!

Ringsted knappt en timme från bron. Helt ok dressyrbanor, gräsbana med 12 språng (vi som brukar säga att danskarnas hoppning är enklare..) och sen terräng.

Några riktiga frågetecken fanns. Ett nerhopp var stort för lätt klass tyckte vi, det var med i debutant också :o. Sen var där en grav som var 2,60 med vitt trä i bakkant. Nemas problemas men ryttarna var lite oroliga. Hindret efter var inte så stort men manlandade i nerförsbacke som sedan fortsatteoch den var brant. Hästarna fixade det dock på överlevnad :p
Vatten med smalhinder på böj efter, vsserligens som enstaka hinder så man kunde lägga volt och därefter ett smalt, högt hinder och allra sist en stor låda. De sistnämnda var 110.

I CNC100 var där 16 starter och 2 felfria rundor, Tilda stod för båda. Lite kul.
Det var knixigt inne i skogen med upp och ner, sväng etc så tiden var svår att hålla.

Boxar fanns för uppstallning 200 DKK (300sv) inkl mockning. :laugh:

Startavgift 175 DKK (270 SKK) och då ingck ett rejält prisbord, värt bra mycket mer än startavg.

Allt med dansk gemyt. :idea:

Sv: Ringsted

Jo, det var en fin - en svær - bane. Jeg synes dog at det var svært at få et godt flow/rytme med de mange U-vendinger og kringlige skovstier uden ordentlig vejvisning. Men det var godt med nye udfordringer og nye typer forhindringer - også selv om vi lige skulle se nærmere på et par stykker ;)

Jeg synes dog at man kan overveje om det reelt var for svært, når der kun er 2 x 0 i terrænnet? 15 startende, 7-8 disvalificerede (?) resten med 1, 2 og 3stop i terrænet... Nå, vi blev klogere og der var ingen alvorlige uheld :laugh:

Jag *tror* att det var där min lilla bruna var också ! Hörde också om ett stort nedhopp (hon gick debutant)

Tyvärr var det en avspärrning som var bortplockad efter bangång - så det blev en liten felridning där ! Hästen var toppen i terrängen men spänd i dressyren.

JOdå hon var där. Lite "spänd"i dressyren, av stressen runt henne antagligen. Kan du inte utrusta dem med en GPS. Blir lika orolgi varje gång de inte dyker upp. :angel:
Uthoppet var stort och otorligt för en debutant. :o

Sen avspärnningen försvann någongång mellan min dotters ritter i CNC100. Hon höll på att göra samma misstag med häst nr 2. Tyvärr sånt som händer...

Ha ha, ja, det kanske vore något ! Frågan är om det hjälper !

Ja, pållan är litet speciell, det är som om poletten måste trilla ner innan man har ngn riktigt kontakt med henne och då behöver hon litet tid i nya miljöer. När hon väl har fattat att - ahh det är bara litet ridning - då är hon hur trevlig smo helst, men som sagt innan poletten är nere så vet hon inte var hon är och om ngn överhuvudtaget försöker kontakta henne.

Själv tycker jag ändå att hon är så duktig min häst - just i terrängdelen verkar hon ha väldigt lätt för sig. Det där stora uthoppet var inga problem alls..Men så är ju piloten ganska rutinerad också och utbildat från scratch förut.

Jeg synes dog at man kan overveje om det reelt var for svært, når der kun er 2 x 0 i terrænnet? 15 startende, 7-8 disvalificerede (?) resten med 1, 2 og 3stop i terrænet... Nå, vi blev klogere og der var ingen alvorlige uheld :laugh:
Enkelt för mej att säga men en del av stoppen berodde på dålig ridning. Hindermässigt så var graven svår för några och uthoppet i backen också. Men det var många stopp spridda över banan. Så kanske utan uthoppet i backen så hade det varit "normalt".
Men man kunde ju träna på uthopp i backe på framridningen, det räddade nog min ryttares psyke. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka