tolksele

Trådstartare
Min häst har blivit rekommenderad ringskor av veterinär (när hen ringde mig var det mer "det kan du ju prova.." och i journalen jag fick hem stod det att det rekommenderades) och nu är jag lite nyfiken på vad som skiljer en ringsko från en vanlig sko, vad den ska vara bra för, hur länge man antas sko med dem och tja, allt ni vet om ringskor ;)

Helst hade jag haft hästen helt barfota eftersom den ändå bara ska vila..

Jag har haft ringskor på två hästar i samband med benbrott i hoven. Då har det varit för att minska rörelsen i hoven - dvs den utvidgning som normalt sker när hästen belastar hoven. Min hovslagare var mån om att inte ha ringskon längre än nödvändigt eftersom det enligt honom gav en smalare hov på sikt. Jag hade väl ringsko på dem några skoperioder, ett halvår kanske, och skodde om varje månad.

Jag hade i ditt ställe frågat veterinären om anledningen till ringskon och hur länge den borde sitta där, samt om det finns andra instruktioner typ skointervall, etc.

@akleja Anledningen är en liten ligamentskada, hoven är redan mindre än den andra. Vi har ett tätt skoningsintervall som fått ok av vet. Jag fattade som att det var mer "det skadar inte att testa" och det var därför jag blev nyfiken på hur den funkar..

Jag har haft ringsko på två olika hästar av olika anledningar.
Nr 1 hade urkalkningar i skelettet och ringsko kunde kanske hjälpa till att avlasta delar och stabilisera ihop det. Fungerade ej på hästen så var bara på en skoperiod.
Häst nr 2 slet av sig mkt hov och hade inget att belasta och risk att mer hov skulle gå upp, så egentillverkad ringsko, kanske mer i heartbar-utformning skulle hjälpa till att belasta andra delar och hålla ihop/stabilisera. Hjälpte okej, men var svårt att hålla rent under och fick röt-problem. Hovslagaren var noggrann med att byta till normal sko så fort som hoven vuxit ned för att hoven skulle kunna få röra sig och inte strypa blodpumpningen i hoven.

Hovslagaren var noggrann med att byta till normal sko så fort som hoven vuxit ned för att hoven skulle kunna få röra sig och inte strypa blodpumpningen i hoven.

Det är på grund av denna anledningen jag funderar på barfota istället.. En häst som inte ska göra annat än gå i hage ändå känns ju onödigt att sko, men man kanske kan börja med ringskor då och sen gå över till barfota? Jaja, får bli ett långt samtal med hovis :)

Vill inte vet att hoven och ligamentet ska få mer stabilitet under vilan så det ska läka bättre? En ringsko ger mycket stabilitet och hade jag en häst med skada i kota och neråt, och framförallt om det gällde kronled och ner hade jag slagit på ringskor under vilan.
Jag har väldigt positiva erfarenheter av ringskor. Det blir stor skillnad i stabilitet för hästen då den blir lite mindre rörlig och mer uppstyrd, då kan det vara så att ligamentet får läka lite mer ifred.

Vill inte vet att hoven och ligamentet ska få mer stabilitet under vilan så det ska läka bättre? En ringsko ger mycket stabilitet och hade jag en häst med skada i kota och neråt, och framförallt om det gällde kronled och ner hade jag slagit på ringskor under vilan.
Jag har väldigt positiva erfarenheter av ringskor. Det blir stor skillnad i stabilitet för hästen då den blir lite mindre rörlig och mer uppstyrd, då kan det vara så att ligamentet får läka lite mer ifred.

Tack för svaret! Jag känner mig helt lost här så alla svar hjälper :) Ska diskutera det hela ordentligt med min hovslagare när han kommer.

Tack för svaret! Jag känner mig helt lost här så alla svar hjälper :) Ska diskutera det hela ordentligt med min hovslagare när han kommer.
Speciellt om du funderar på att sko av är det nog bra att tänka till, för om en ringsko ger mer stabilitet (som din häst tycks behöva) så ger ju barfota mindre stabilitet än en vanlig sko. Man tänker ofta att hästar som inte arbetar inte ska behöva ha skor, men skon fyller ju många olika funktioner.

@akleja Ja precis. Bak kommer hon gå utan i alla fall :)
Kanske kan man börja med ringskor och sen plocka av dem också. Det är svårt det här, hovens naturliga funktion blir ju hämmad och blodcirkulationen sämre - oftast läker ju allting bättre med cirkulation. Samtidigt så kanske det är viktigare med stabilitet än cirkulation i det här läget, i alla fall initialt.

@akleja Ja precis. Bak kommer hon gå utan i alla fall :)
Kanske kan man börja med ringskor och sen plocka av dem också. Det är svårt det här, hovens naturliga funktion blir ju hämmad och blodcirkulationen sämre - oftast läker ju allting bättre med cirkulation. Samtidigt så kanske det är viktigare med stabilitet än cirkulation i det här läget, i alla fall initialt.
Jag är inte så bra på det här med hovar men jag tror många rör ihop cirkulation med hovens utvidgning. Hoven har givetvis cirkulation även om den är skodd, möjligen ökar cirkulationen i en oskodd hov men vilken betydelse det i så fall har för läkningsprocessen vet jag inte. Stabilitet är däremot jätteviktigt vid vissa skador.

Jag skodde vid ett tillfälle av en häst med en skada i hoven (som jag inte visste om) och det blev verkligen inte bra alls. Hoppas det går bra med din häst!

Jag är inte så bra på det här med hovar men jag tror många rör ihop cirkulation med hovens utvidgning.

Ja det är klart att den har, annars skulle väl inget funka :) Men utgår från att cirkulationen blir bättre när strålen har mer markkontakt och kan fungera som "extra hjärta" såsom det är tänkt en gång från början..

Min rekommenderades ringsko efter sin ligamentskada, just för att stabilisera och minska rörelsen i hoven. Han hade det ett par skointervaller, sedan bytte jag till vanliga då jag upplevde att han blev lite öm i ballarna av tvärslån där bak. Har gått bra sedan dess och har inte "hört av" den skadan igen.

@mooi Skönt med en skada som läkte! Vilade hästen länge?

Han vilade i 4-6 mån, men det tog tid innan skadan hittades och vilade en del mellan klinikbesöken så det var närmare 6 mån än 4. Inte varit halt sedan dess. Nu är han iofs skadad igen -men nu är det något annat :P

@mooi ah, ok :) Min häst har vilat sen början av sommaren och varit igångsatt en gång, red kanske en och en halv månad eller nått totalt innan den riktiga skadan upptäcktes (tror detta är ursprunget i alla fall, omöjligt att veta) Haft lite allmänt krångel med hovslagare på vägen. Hoppas att ringskor kan hjälpa oss framåt!

Du måste ange en exakt diagnos för att man ska svara på huruvida en ringsko eller annat beslag kan hjälpa.
En fixerande ringsko som används vid hovbensfraktur (som jag förstår det har din häst INTE det) har tre eller fyra låsande kappor. Den SKA låsa hoven och medför oftast att hoven minskar i omfång och ska INTE förväxlas med en vanlig ringsko.
Din veterinär och hovslagare ska samarbeta i detta fall. Om din ordinarie hovslagare inte känner sig säker på hur hästen ska skos ska han överlåta det till en mer kompetent kollega.
Det behöver inte betyda att du ska byta hovslagare för all framtid utan bara nu för att få ett korrekt, stödjande beslag

@heartbar Jag funderade mest på hur det fungerade generellt, eftersom jag är helt utan erfarenhet av dem (än så länge). Givetvis ska hovslagaren få all information jag har och nummer till vet. Har inte alla papper hemma bara därför jag inte kan säga exakt nu :)

OK. Ringsko stabiliserar dels skon. Dels hoven iom att du fördelar belastningen över större yta. Dels har den under arbete på mjukt underlag, en kilande effekt

Jag hade ringskor på min häst innan vi hittade gaffelbandsskadan, tycker det fungerade bra. Hon blev friskförklarad då trots allt ;-)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka