Nisse

Trådstartare
Är lite sugen på att skaffa ringsjal, dels för att de verkar så smidiga att ha med sig och enkla att knyta men också för att de är så snygga!

Vad jag har förstått så är det ganska lång användningstid på en ringsjal så det känns ju liksom inte som att jag har nåt att förlora på att köpa en.
Gillar man den så kan man ju sy egna sedan om man vill ha fler.

Jag bär just nu mest i manduca och mei tai, men jag är intresserad av att bära på höften också.
Jag vet att man kan göra det med manduca också, men det ser ju enklare ut med ringsjal.

Finns det nån här som använder ringsjal och vill lägga upp lite bilder, knyttips och andra åsikter?

I hur många positioner kan man ha barnet i en ringsjal?
Avlastar den bra, eller kan man bara använda den korta stunder?

Sv: Ringsjal

här är min tvååring i en hemmagjord ringsjal. det är en vanlig halsdukssjal som jagg knutit dubbelknut på, så snål är jag :D jag tycker det är toppenpraktiskt om man ska in snabbt i affären, eller om man laga mat och barnet vill upp och ner hela tiden...

Men hur :devil: får man det att fungera?

Jag köpte en begagnad (hade ingen sån där smidig halsduk ;) )
första gång en blev det helt ok, sen hade det bara blivit skit!
Snett och vint och gjort ont i axeln.

Hur ska man "tänka"?

jag tycker det är toppenpraktiskt om man ska in snabbt i affären, eller om man laga mat och barnet vill upp och ner hela tiden...

Ungefär så tänkte jag också :D.
Funderar på om man kan sy en själv av nån gammal gardin eller nåt...
Eller om man hittar en billig på tradera.
Skulle ju vara perfekt om man kunde prova en innan, men i min lilla stad säljer de ju bara babybjörn...

Jag funderar ocksa pa en san, Emilia vill gärna bli buren mycket men det är lite tungt för armarna. Gar vi längre är det Manducan eller bärstolen, men när man är inne i affären en snabbis eller om hon inte vill vara pa golvet när man ska diska/laga mat verkar en san smidig.

du kan säkert sy en själv men jag tror det ska vara speciella ringar som tål mycket påfrestningar. sybeskrivningar brukar finnas på sjalbarn.

skogstomten jag trodde det var lättare med en riktig, där man kan justera efter att man satt i barnet. viktigt är att barnet sitter djupt me rumpan och upp med knäna så som sam gör på bilden. sen får man dra ner axelpartiet så det ligger bra på axeln.

(förresten tycker jag vi borde införa ett kortkommando för "jag ammar ocj skriver med en hand, det är därför det är en massa konstiga stavfel och inga stora bokstäver") :D

du kan säkert sy en själv men jag tror det ska vara speciella ringar som tål mycket påfrestningar. sybeskrivningar brukar finnas på sjalbarn.

skogstomten jag trodde det var lättare med en riktig, där man kan justera efter att man satt i barnet. viktigt är att barnet sitter djupt me rumpan och upp med knäna så som sam gör på bilden. sen får man dra ner axelpartiet så det ligger bra på axeln.

(förresten tycker jag vi borde införa ett kortkommando för "jag ammar ocj skriver med en hand, det är därför det är en massa konstiga stavfel och inga stora bokstäver") :D

Det är säkert lättare med en riktig med ringar :D
Bara jag som är extremt fipplig.
Asch jag får nog ta nya tag bara och envisas på och försöka oftare.
Jag tror att jag ger upp någonstans vid att fixa till vid axeln inser jag nu.

Hehe ja skriva medans man ammar brukar kunna vara lite intressant :D

Jag har sett såna ringar nånstans... Undrar om det var minimundus som hade de kanske?
Jag ska söka, så får vi se om det blir en sjal sen :p.
Fast det vore ju bra om man provat en innan...
Ska titta nogrannare i babybutikerna här i stan ifall de har ringsjalar.

Och ja kortkommando för att man ammar vore ju super :idea:!
Jag sitter ofta med en sovande bebis på höger arm och en katt på den andra och då skriver man som en analfabet :D.

Jag tycker att det är svårt att få en jämn belastning över axeln med en ringsjal, det är lätt att den skaver nånstans. Modellen Ringo från Looma verkar iofs ganska stabil. Jag hade annars en tricotti som består av två bärpåsar som man sätter i kors en över varje axel och sen sätter i barnet, det går på ett kick. Det är väldigt praktiskt.

pappa.jpg

Jag tyckte det blev tungt att bära med Tricottin när E kom upp i 7 kg. Tyckte inte den gav den stadga som behövdes heller. Den var dock helt super fram tills 7 kg. Jag använde den hela tiden.

Förutom en vanlig knytsjal på 5 m använder vi nu en ringsjal ifrån Looma: http://www.mamut.net/Looma1/subdet68.htm

Den är jättebra för kortare bärstunder. E väger nu 12 kg så när vi jag ska bära längre stunder är det den den vanliga knytsjalen som gäller. Med denna ringsjal går det att bära på rygg, mage och höft. Jag diggar den grymt och så slipper man knyta så den går snabbt att slänga på.

Jag har använt ringsjal otroligt mycket och får man till den bra så kan man bära långa stunder oxå, men just korta bitar är det suveränt! Mina favoriter har varit Ringo men mest den jag har sytt själv som jag fick till vikningen så jag kan breda ut den rejält över axeln och får bred yta att bära med. Men det som har kännts skönast att bära en längre stund är en variant som jag tror kallas "japansk" på sjalbarns sida. Där vänder man sjalen "bakfram" och får ringarna på ryggen och barnet på magen med benen på var sida av sjalen och sedan över ryggen, där man kan dels breda ut sjalen rejält över ryggen och barnet sitter stadigt nära kroppen.
Det jag tycker att man gör fel oftast när man tycker att det blir tungt är att man inte har den tillräckligt taight mot kroppen.

Här ser man när jag bär Freddan som liten bebis japanskt... :D Fast ingen vidare bild direkt...

Precis det jag är ute efter!
När lillan är lite gnällig och vill vara i famnen och jag måste laga mat tex, så kan man bara slänga på sig sjalen och stoppa i bebisen.

Hon vill helst bäras på höften nu och att ta på sig manducan och krångla med spännena orkar jag inte, den har jag bara när jag ska bära längre stunder :p.

Ok Ringo ska jag kika på!
Är jättesugen på att sy en också bara för skojs skull, men det kanske är bäst att köpa en först så man vet hur man vill ha den.

Japansk knytning ska jag också kika på.
Har bara sett knytningar där ringarna är på framsidan av kroppen.

Jag tror jag börjar bli en bärar-galning, men det är ju så roligt att testa allt och lillan älskar ju att få vara med när man ska göra saker :bump::D.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 754
Senast: fejko
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 542
Senast: Keb71
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama