Limelight

Trådstartare
Fick höra igår att grannen som bor ca 1km bort har haft ringorm på en av sina hästar i över en vecka. Jag vet att denna svampinfektion är riktigt smittsam. Vet ni hur den smittas?. Måste man ta på hästen o sedan ta på sin egen häst?, eller kan det smittas i luften.

Jag tycker att man har en oskriven lag som säger att man måste berätta för de närmsta grannarna när man får lite mera allvarligare sjukdomar. Anser jag fel?. Jag blev riktigt sur igår när jag fick höra det iaf, undra om de hade tänkt att strunta i o säga något överhuvudtaget?!.

Alltså man kan rida förbi deras hagar med bara 1m emellan och smittas det genom luften så nära så fy f*n att de inget säger...
Usch jag blev både arg och orolig för mina egna pållar, vill inte ha det hit, vet hur svårt det är att bli av med !!!!.
Va bara tvungen o skriva av mig. Skriv gärna synpunkter osv osv ..

Sv: Ringorm

Eftersom era hästar inte har personlig kontakt med grannens hästar dagligen så är det ingen fara.

Vi hade ringorm på Strömsholm, min foderhäst stod i annat stall än det som var drabbat och vi red med de hästarna från det drabbade stallet men foderhästen blev inte smittad. Så det är lugnt :)
Man kan vaccinera mot ringorm om man är väldigt rädd men det är onödigt tycker jag.

Skönt o höra att jag inte behöver bli så orolig som jag blev när jag fick reda på det. Jag undviker nog iaf att rida ihop o vara närheten av det stallet så jag vet säkert att jag slipper :)

Min häst stod i samma stall som ringormssmittade hästar, utan att själv bli smittad. Ägarna till de drabbade hästarna fick inte hantera några andra hästar i stallet o vice versa, hästarna hölls åtskilda genom att stå i boxar/gå i hagar utan kontakt med övriga hästar.

Du behöver inte vara orolig så länge din häst inte har kontakt med de smittade hästarna. Ringorm smittar inte via luft.

Hade jag fått höra att grannarna hade nån smittsam sjukdom hade jag Googlat det första jag gjort istället för att blir sur och ta för givet att det smittar utan kontakt.

Jag googlade samtidigt som jag skrev här om det !! Ville bara skriva av mig lite och inget annat !!

Det bästa är att hålla sig borta från det smittade stallet eftersom ringormen smittar via inredning och även kan finnas på staket. Det är inte kul att få det, det krävs mkt sanering av häst, utrustning,och stall. Dessutom kan det ju smitta på människan. Unghästar är ofta mer mottagliga och äldre hästar som utvecklat sitt immunförsvar bättre är tåligare. Spec om de haft ringorm tidigare, de utvecklar då en viss immunitet. Min förra valack stod med närmsta granne som hade ringorm men min valack blev ej smittad eftersom han var äldre och hade haft ringorm tidigare i sitt liv. Vaccin finns men är inte att direkt rekommendera enl min uppfattning, då det krävs 2 sprutor med 2v mellanrum samt återvaccinering var 9onde månad, dessutom blev flertalet hästar i vårt stall samt grannstallet sjukare av vaccinet än själva utbrottet, speciellt av andra sprutan. En av hästarna blev så dålig att den var tvungen att åka in till djursjukhus.

Har förstått att de blir immuna av ringormen om de haft den en gång tidigare?!.
Jag jobbade i en ladugård förut som fick ringorm på nästan alla sina kor och ägaren själv fick ringorm så vet hur smittsamt det är på kor, antog att det var samma sak med hästar o hade rätt.
Men som sagt bara o undvika och hoppas de blir friska snart så man slipper oroa sig.
Verkar iaf vara mer vanligt än vad jag trott, man hör knappt aldrig ngn som har, men nu när man forskat en del om detta så märks det att många har eller haft det. Skönt att det inte smittar i luften iaf.
Tackar för svar! :)

Eftersom det finns en mängd olika stammar av ringormen så får de som haft ringorm inte ett 100% igt skydd, skulle kunna tänka mig att det funkar som ett vaccin dvs ett halvbra skydd med viss immunitet.
I vår kommun går det ringorm lite då och då och ofta på ridskolan som är grannstall men de är noga med att tala om det för oss i kringstallen, så man inte i onödan råkar komma åt staket osv på berörd anläggning eller lånar utrustning tex.

Har förstått att de blir immuna av ringormen om de haft den en gång tidigare?!.
Enl SVA:
Eftersom en viss immunitet uppstår efter genomgången infektion kan det vara så att en nyinkommen häst plockar upp smittan vid ankomst och utvecklar symtom lika gärna som att den nya hästen faktiskt har smittan med sig till stallet.

Enl SVA:
Eftersom en viss immunitet uppstår efter genomgången infektion kan det vara så att en nyinkommen häst plockar upp smittan vid ankomst och utvecklar symtom lika gärna som att den nya hästen faktiskt har smittan med sig till stallet.

Som regel bör man ju alltid ställa nyinkomna hästar i karantän i 3 veckor om den möjligheten finns.

Tyvärr är det ju inte så många som har det så i praktiken, även fast jag håller med dig om att det vore klart önskvärt.

Har läst sidan men undrar hur smittsamt är det i kläder o så? Kan jag bli smittad om min arbetskamrat som har grannskåpet i omklädningsrummet har ringormssporer i kläderna?

*KL (lånar tråden lite)

Vi misstänker ringorm i stallet där jag jobbar tidvis och vill självfallet inte ha det till hästarna hemma... Då jag använt alla vinterkläder i stallet med ringorm vill jag tvätta dessa så jag kan rida hemmavid också, ska jag köra dem som vanligt då? 40 grader menar jag med vanligt... Eller är det för dålig temperatur? Vi har inte haft ringorm på många år, var så liten då att jag knappt minns vad vi gjorde åt det.

Jag tänkte lägga en uppsättning kläder i jobbstallet som får vara kvar tills smittan är borta, men hur noga måste jag vara? Kan jag åka till jobbstallet, byta om, jobba, byta om igen, tvätta händerna noggrant och sen åka hem och byta till mina "vanliga" ridkläder? Känner att jag blev lite nojjig, men vore så tråkigt att smitta hästarna hemma i onödan... Hur gör man för att sanera skor på bästa sätt? Borde jag göra något åt sätena i bilarna jag kört med de eventuellt nersmittade kläderna?

nej det smittar inte via luften. Det jobbiga är ju att det även smittar till människor, det är svårt att bli av med även på människor och mindre trevligt så det gäller att inte hålla på för mycket med smittade hästar utan handskar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat