Youmeoh

Trådstartare
Har suttit och läst genom några gammla ringormstrådar och på några ställen står det att ringorm kan smitta genom luften.. Kan det verkligen det?? Visst, det är ju väldigt smittsammt, men veterinärer e.t.c säger ju att hästen måste komma i kontakt med smittade saker :confused:

Sv: Ringorm

Ringorm smittar inte genom luften. Däremot så kan ringorm leva länge på t.ex. inredning o.dyl. i väntan på ett värddjur.

Kicki :)

Ringorm smittar inte genom luften. Däremot så kan ringorm leva länge på t.ex. inredning o.dyl. i väntan på ett värddjur.

Jo men nästan genom luften då det är sporer... Svampsporer och man har ju sett hur röksvampar ser ut när man puffar dem.

Men trots det så är risken att bli smittad genom luften ytterst, ytterst liten, som jag ser det obefintlig. Innan vi började att vaccinera våra nötkreatur mot ringorm så hade vi varje år ett gäng som blev drabbade och trots det har vi i familjen endast en gång haft ringorm själva eller revorm som det korrekt heter när människor drabbas. Och då vistas man i denna miljö 8-10 timmar per dag. Vid det tillfället då vi drabbades så hade vi frotterat oss mer än normalt med drabbade djur.

Och om man på ett tidigt stadie håller drabbade djur från icke drabbade djur så förhindras spridningen trots att luften är gemensam.
Däremot är det viktigt att sanera inredning innan nya djur släpps dit.

Jag misstänker att några av grannens kor har fått ringorm, men han är inte direkt nån som bryr sig om att göra nåt åt sånt. Dom står alldeles brevid hästens vinterhage. Normalt SKA han inte kunna smittas iom att han är livrädd för kor (skulle därför aldrig ställa sig och nosa på dom) sen skulle inte jag gå in och klappa dom där korna.
Risken finns väl att ungarna springer mellan och klappar både kor och häst till hösten när dom ska hem från skolan, men hur stor är risken att smittan finns kvar då? Den ska ju läka ut av sig själv på varje djur efter x antal veckor, men dom kommer ju att smitta varandra i omgångar :confused:

Ja själv är man livrädd som kattuppfödare att drabbas av dettagissel med ringorm. Har varit med när kattungar fötts med ringorm... Hur det nu gick till!
Visste inte att det gick att vaccinera imot?!

Sen har jag med hört att ringormen som sprids mellan ko/häst inte är så "farlig" som vad den är som kommer från katt & hund? Vet en tjej som fick behandla sig med nåt starkt jox så hon fick inte vara i solen och bar ständigt solglasögon den sommaren... Hon hade drabbats rejält i.of Samma tjej som hade kattungar som föddes förtidigt med vad vi kunde se ringorms märken...

Fördelen med att djuren har ringorm nu är att solen tar kål på det mesta så med lite tur så har det smittat färdigt och det har läkt ut till hösten. Men har det inte hunnit göra det så finns ju en risk att barn som klappar djuren själva får ringorm. :(

När vi drabbades så var det åxå sommar så vi solade för fulla segel och behandlade med pevaryl på kvällarna och det försvann i ett nafs! :)

Tror inte att det är någon skillnad på vilket djurslag som drabbas som har drabbats. Eftersom denna person som ägde katterna var drabbad så hade hon ju fått in det rejält. Tyvärr så har t.ex. vårdcentralen ofta lite kunskap om ringorm, så jag tycker att det var synd att hon fick så enormt starka preparat i onödan. Hade ju gått att fixa med sol och pevaryl. Och enbart pevaryl om det var under vinterhalvåret.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka