• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chantal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 841
C

chantal

min häst har ringorm..
har ni några erfarenheter av det?
får man tävla när hästen har det?

Sv: ringorm

Har bara erfarenhet av ringorm på katt och det är då extremt smittsamt och kan överföras via människor/kläder. Så nej, du bör nog inte tävla...

NEJ du får absolut inte tävla...det är enligt lag tror jag att du ska hålla din häst isolerad för andra utomstående djur(som den inte har träffat redan)rådfråg med veterinär.
Du får heller inte ha samma kläder på dig(även skor)som du har vid din häst, som du ska ha om du ska träffa andra djur.
Vet inte riktigt hur reglerna är så prata med vet. du får i allafall inte vara i samma ridhus som sndra använder då det smittar direkt om din häst frustar mot väggen eller liknande:devil: :devil:

okej tack för svaren
jag hoppas att det går bort snart för jag missar massa tävlingar..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ringorm är en av de vanligaste hudinfektionerna hos hästar och orsakas av en svampinfektion. Sjukdomen är smittsam och kan spridas...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 000
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 083
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?