castle_bar

Trådstartare
Nån som vet om svampen dödas om man lägger hjälmar, handskar m.m. i frysen?

Jag är VÄLDIGT tacksam för svar!!

Sv: Ringorm

Hej.

Jag är lite osäker faktiskt. Kan inte hitta någon litteratur som stödjer den teorin. Tvätt i 60 grader och desinfektionsmedel på ytor samt svampmedel på själva ringormen. Den behandlingen vet jag är vedertagen.

eftersom ringorm kan överleva flera år i stall, hagar och i mark så tvivlar jag på att fryskallt tar död på det. svampsporer är otroligt bra på att överleva det mesta.

Bästa sättet är att först desinfektera alla grejorna, sen lägga dom i frysen MINST 24 timmar, helst några dagar.

Upprepas under MINST 1 vecka.

Visst är det ursvårt att bli av med svampsporer, men för varje gång man upprepar proceduren blir det totala antalet svampsporer mindre och mindre...

Tyvärr så brukar inte hästprylar tåla att autoklaveras eller nedfrysas med kolsyreis....

i stall överlever den men vid -7 utomhus så dör ringormssporerna..

Ok... tack för alla svar!

Grejen är den att hästarna i skolan har fått ringorm, och jag pendlar och har egen häst i ett annat stall så det gäller ju att vara riktigt nogrann med att byta kläder osv.

För att vara på säkra sidan kommer jag tvätta kläder som tål 60 grader i 60 grader, det andra får jag väl tvätta i 40 grader men typ doppa i Virkon innan? Det borde väl göra susen? ;)

Om jag stoppar hjälmen i frysen ngr dagar och sedan sprayar en massa Virkon på den och låter den torka, borde det väl vara säkert?

Det borde räcka....glöm inte bara sådana saker som spö, sporrar , stövar/skor m.m....

Dränk in i virkon och låt ligga minst 15 min (men ej för länge eftersom virkon fräter sönder vissa material vid för lång kontakt - tex gummi och även järn). Det är det bästa. Frysningen vet jag inte om det gör varken till eller i från, men om du vill lägga in sakerna i frysen så är det bäst att doppa i virkon innan så att du avdödar så mycket som möjligt. Även virkonbad för kläder innan tvätt är bra i fall man inte vill tvätta i så varmt vatten.

!

Hjälp! :eek:

Jag gjorde nog en tabbe igår när jag "virkon-badade" kläderna...
Min grå tröja är i alla fall inte grå längre, utan rosa... :cry:

virkon är det enda som tar kål på ringorm, att frysa har jag aldrig hört om. JAG FICK RINGORM PÅ MIN HÄST FRÅN EN UTEBOX... där var det garanterat mer än -7 på vintern...men virkon, på allt och alla!!:p

Stoppa textilier och skor m.m. i frysen rekomenderas att man ska göra om man fått ringorm på katt.

Stoppa textilier och skor m.m. i frysen rekomenderas att man ska göra om man fått ringorm på katt.

Det var en dålig rekommendation. Sporerna överlever flera år i 20 gr kyla. Tvätt i minst 60 grader är dock effektivt. HH

Hej!

Ridskolan jag gick på förr fick ringorm.
Jag vet inte helt säkert om mina kläder är smittade, men jag red hästen som troligtvis kom med smittan så..
Problemet är att hemma så har vi två egna hästar.
Och jag vill absolut inte att dom ska smittas.
Sjukdomen utbröt i october nån gång.
Att tvätta prylarna i 60grader är väl inget jätteproblem.
Och hjälmen/stövlarna går väl att ånga/skura.
Men hur ska jag göra med mina chaps?! :eek:
Det är mammas kompis chaps.
Dom är i mocka... tror jag..
Men dom går ju inte att tvätta i 60 grader...
HJÄLP!! :confused:

Funkar det att frysa, eller hänga i solen, eller att isolera dom?!?!

Tacksam för svar//Sonja

hänga i solen fungerar kanppast vid denna årstid.
kyla funkar inte (kan verkligen inte tänk mig det iaf)
men eftersom de dörvid 60 grader. borde man väl kunna hänga textiler i en bastu?
antar att alla har det då ja kommer från finland :P

i bastun får man ju mycket varmare än 60 grader ännutill.

borde funka !

Det borde ju funka, eller är det så att ringormssmittan bara försvinner i vatten? Fast det är ju ganska funtigt i en bastu...

Nej der hjälper inte om du lägger det i frysen !!!!
Jag har varit på olika ställen med ringorm stall, ladugårdar osv och det enda som hjälper är vircon S och kläder ska tvättas i 60grader.
Sporerna kan överleva i en höhäck ute i flera minus (-25) så frysen tror jag inte på !!!

Liknande trådar

Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 510
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka