H

Hoolabandoola

Buke, vad vet ni om ringorm? Alla 'erfarenheter' tack =)
Råd om behandling?
Skötsel?
Ridbarhet?
Utläkning?

Sv: Ringorm

Det finns hur många trådar om detta som helst.
Använd sökfunktionen.

Ridskolan hade det för två år sedan, alla hästarna reds ändå då ALLA hästarna ändå fick det.
Alla borstarna låg i Vircon-bad före och efter användning för att inte sprida vidare. Hela anläggningen sanerades och ingen utomstående häst fick komma in och rida i ridhuset och så vidare. Alla kläder och allt fick tvättas 60 grader för att ta död på bakterien.
Hästarna behandalades några gånger var med något speciellt medel och vaccinerades.

Det var den sortes ringorm som inte smittade människor, för ingen människa fick ringorm och ändå hade vi det här i nästan 1 år!

Mina hästar har haft ringorm för ett x antal år sedan.
Vi fick utskriven en 'sörja' som man spär ut med lite vatten och tvättar hästens utsatta ställen med minst 1gång/dag.Mina hade det vintertid, eg rekommenderar man att tvätta hela hästen för att få en ngt bättre effekt, men det kunde jag ju inte göra, så det blev med ljummet vatten på de utsatta ställena som sagt.

Eftersom man inte ville bli smittad själv heller så använde jag vanliga plasthandskar när jag grejade med hästarna.Måste sett lustigt ut :p
Ringorm är ju inte sjukdom i den bemärkelsen att de får feber eller andra åkommor, man kan alltså rida som vanligt, jag gjorde dock inte detta tyckte det var synd i och med att det kliade.
Sedan var det bara att ta hem ALL utrustning och det blir en del när man har 2 hästar och är shopping galen.De ska tvättas med virkon eller alt. med sörjan men jag föredrar virkon till sakerna. Även dina egna kläder bör du tvätta varje dag direkt och duscha för att minimera risken för smitta själv.
Om jag inte minns helt fel så får man inte ta med hästen till annat stall/ridhus förrän 2 veckor efter påbörjad beh. då beräknas denna vara osmittsam.
Behandlar du inte emot ringormen får du vänta 8 veckor tills de försvinner själva.

Ringormen kan överleva i stall , det gäller att sanera stolpar, stall ja precis ALLT.

Men om den går över av sig själv efter 8 veckor, hur kan någon då ha haft det på ridskolan ett helt år? Om alla fick det så de reds ändå har de väl haft det samtidigt. :confused:

KesoNeso skrev:
Men om den går över av sig själv efter 8 veckor, hur kan någon då ha haft det på ridskolan ett helt år? Om alla fick det så de reds ändå har de väl haft det samtidigt. :confused:
inkubationstid är 4-70 dagar ca... de kan ha varit så att de funnits något liiitet kvar som en häst fick å så vips var de igång igen...

Det kan föras vidare bland utrustning, och just på en ridskola där det är så mycket rulijans så kan man tänka sig att tex. ngn med sköthäst drar med sig det, eller privatryttare, även katter kan smitta vidare till hästarna även om det är väldigt sällsynt.
Själv fick vi det till stallet genom en sadel jag lånade och testade på pållen :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar