Corax

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av ringorm på häst (även människa)?
Har nämligen fått en häst på betet som har ringorm. Är det tvärsäkert att de andra hästarna får det? Den smittade hästen är behandlad och under behandling...

Inte tvärsäkert att de smittas men risken finns definitivt.

Vi hade nyss ringorm i vårat stall. Denna häst var nyinköpt och hade med sig detta.

Det finns medel att köpa (vet ej vad det heter) som du tvättar hästen med. Man får se till att hästens utrustning förvaras på ett annat ställe eller desifinera allt efter varje gång du användt den. Dina stall/ridkläder får du tvätta efter stallbesöket.
Stallet ska oxå desifineras och även andra hästar och utrusting om det har kommit i kontakt med din häst eller din hästs utrustning.
Vi tvättade alla hästar och utrusting efter användning och stallet desifinerades en gång.
Hästarna gick i samma hage och stod inne tillsammans på nätterna men det var ingen annan som fick det.
Man kan också spruta mot ringorm..
Är det något mer du vill veta?? :)

Här kan du fördjupa dig i detta otyg, som förövrigt sprids mellan individer även från djur till människa och viseversa.
Ringorm

hästarna på skolan fick ringorm på hösten, allihopa, det smittade även till några elever.
och det är troligt att dom andra hästarna får det ja, det är rätt smittsamt.

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
734
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar