Catina

Trådstartare
Vet någon om ringorm kan smittas genom samma hage?
Grannen har en islänning som går i en hage där stutar med ringorm tidigare har gått, och hon ska nu komma till mig för att få sin häst verkad av hovslagaren.

Kan islänningen har blivit smittad?
Man kan ju säga att det är direktsmitta (ej kontakt med stutar dock) men markkontakt klövar/hovar.

(ett inlägg hamnade inom "fel" ämneskategori, ber om ursäkt! :o)

Ringorm är en typ av svamp och den förökar sig genom sporer som kan "ligga" inaktiva i många år innan förhållandena blir sådana att de blir aktiva igen.
Om det är trästaket i hagen så kan smittan finnas kvar i träet pga att stutarna har kliat sig mot det. Att det skulle finnas kvar på eller i marken låter mer långsökt. Annars smittar det mest genom direktkontakt med smittade djur.
Fick själv ringorm som liten då jag klättrade på trästaketen där det gick smittade kalvar och jag kan lova att det kliade. :D

Det var ca 1,5 - 2 veckor innan islänningen kom in i den hagen. Tur nog så är det ej trästaket utan tråd, men stutarna har ju legat ner i gräset och jorden.

Jag vet att smittan kan finnas kvar i springor i träväggar och i staket, men "undran sa flundran", hur är det i marken efter så kort tid?

Det läskiga är att inkubationstiden är så lång, ända upp till 70 dagar har jag läst någonstans.

Hoppas att hästen inte är smittad eller för med sig smittan hit om den kan ligga latent i marken (smittan alltså)

Hovslagaren får ta min häst först och jag ska såklart berätta för hovslagaren om islänningen.

Tack för era svar! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Diabetes typ 1, hur stöda?
  • Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar