Silkisif

Trådstartare
Min häst har nog fått ringorm. Våra två flockar blev nyligen ihopsläppta, och efter det fick han en kal fläck på höftbenet. Det brukar han få, så det var inget jag la märke till. Hästarna brukar ju bita varandra där.
Sen igår så såg jag att jag fått fler kala fläckar. De satt liksom inne under annan päls, så att någon häst bitit känns väldigt konstigt. Då brukar det bli ett fint "hack" i pälsen.
På höftbenet har ni en liten ring med hår börjat växa ut, och jag undrar därför- kan det vara ringorm?

Alla våra hästar har varit hemma länge nu, ingen har varit ute och träffat andra hästar på väldigt länge (mer än en månad).
Hur går detta ihop? Pratade med inackorderingarna, och varken vi eller de har själva ringorm.
Vad ska man tro?

Sv: Ringorm

:banana:Låter lite konstigt men jag skulle nog rekommendera att ta ut veterinär för att fådiagnos/utesluta ringorm. Om det visar sig vara det är ju behandling fortast möjligt ett ultimatum om de går i flock. Lycka till!

Får göra det :)
Han går ensam i en liten pyttehage, ska ut och sätta upp ny hage till honom idag..

Hur tror ni att han kan ha fått ringormen? :crazy:

Ringorm orsakas av en svamp som kan smitta vid direktkontakt eller i samband med användning och kontakt med ryktdon och gemensam utrustning i stallet. Närmiljön till exempel boxar och staket kan också vara smittkällor.
Hittade detta på apoteket.se :D

Har ni ändrat foderstaten på länge?
Hur är allmäntillståndet, feber?
Är det bara håravfall eller sår också?
Har han bytt beteshage?
Hur ser betet ut?

Låter som någon typ av antingen svampinfektion eller allergi? Vad får han att äta?

Har ni ändrat foderstaten på länge?
Han gick på bete fram tills vi såg det.

Hur är allmäntillståndet, feber?
Som vanligt, han berörs inte alls.

Är det bara håravfall eller sår också?
Mamma tyckte sig ha sett pustlar, inga sår alls.

Har han bytt beteshage?
Han har bytt mellan de två vanliga hela sommaren.

Hur ser betet ut?
Ganska nedbetat, kuperat. Vad ska jag svara? :p

Inget kraftfoder alls?

Tänkte bara om det är mkt andra växter än gräs i hagen? Om det är relativt nerbetat kan de ju vilja pilla i sig diverse andra dumheter...

Skulle vara intressant att se bilder..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 779
Senast: yamyam
·
Hästvård Det har flyttat in en ny häst i stallet där min häst står på tillridning som det visade sig nyligen haft ringorm. Hästens ägare och...
Svar
2
· Visningar
751
Hästvård Min häst har fått kala fläckar på utsidan av halsen, pälsen reser sig och lossnar. Huden är mjuk och fin utan blåsor eller sår, kliar...
Svar
7
· Visningar
919
Senast: Hokahult
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka