Ringorm och vaccin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Tazty_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 399
T

_Tazty_

Har hört talas om att det numera går att vaccinera mot ringorm. Ngn som vet mer om detta?

Har aldrig hört talas om det... verkar lite konstigt eftersom ringorm finns i så många olika former så det måste vara svårt att hitta ett vaccin som klarar av alla, men omöjligt är det väl inte. :)

hmm. faktiskt inte en aning, men det låter lite konstigt tycker jag...
/från en som haft ringorm själv :bump:

Jepp det stämmer bra det.

Vaccinet heter Insol Dermatophyton och det ska ges två sprutor med 14 dagars mellanrum...det står bl.a i Hästmagasinet.

Vet inte var man kan få...men kolla med veterinären om det kommit ut på marknaden.

Sam

En kompis hade hört från vet att man grundvaccinerade som inför hästinfluenca; två grundvaccinationer och sedan en booster några månader efteråt.

Det var därför jag lade ut tråden, hade undringar just pga att det ju verkar finnas så många olika typer av ringorm...

Och fungerar det motsvarande som hästinfluensa; vaccinerade hästar får ringormen men en lindrigare form ?

Jo, ett vaccin mot ringorm på häst lanserades hösten -03. Man kan läsa mer om det på SVA´s hemsida.

Man får väl vidare förmoda att vaccinet är riktat i huvudsak mot de två typer av dermatofyter som vanligen drabbar häst.

Dyrt tror jag att det är, en dos verkar kosta uppåt 550 kr i bara medicinkostnad.

Sv: Ringorm och vaccin

Ja det är hiskeligt dyrt. Skulle köpa det på apoteket igår för att bli av med ringormen från min häst, det vill liksom inte ge sig, men det kostar närmare 900:- för 2 ml (4 doser till 500kg häst, men bruten förpackning kan inte sparas längre än 2-3veckor)

Vi har vaccinerat mot ringorm i vårat stall, 2 sprutor med 2 veckors mellan rum. Kostade ca 1000kr. Våran fick dock ringorm 2 veckor efter 2:a sprutan. Vet. menade att han var nog smittad redan innan 1:a sprutan.
Kändes bortkastat med pengar:(

Varför skall du vaccinera om din häst redan har haft ringorm? Genomgången sjukdom ger ju samma skydd (eller bättre) som vaccinering.

Vircon är bra att spraya på om de har ringorm, det är svamp och bakteriedödande.

Vi har vaccinerat mot ringorm i vårat stall, 2 sprutor med 2 veckors mellan rum. Kostade ca 1000kr. Våran fick dock ringorm 2 veckor efter 2:a sprutan. Vet. menade att han var nog smittad redan innan 1:a sprutan.
Kändes bortkastat med pengar:(

Fast vaccinet används ju även som botemedel vid ringorm. Frågan är om det var ringorm hästen fick?

Jag har fortfarande inte köpt vaccinet för det var så dyrt. Men jag har problem med att jag inte blir av med det iaf. Det står ju att det normalt försvinner efter 8-12 veckor, men jag tror det har gått mer än så. Har ju haft det sen i november har jag för mig. Jag fick det på mina händer och det har gått över iaf, men det tog mer än 3 månader. Men hästen har inte blivit helt fri från det. Det försvann från ansiktet (som var värst angripet), pälsen började växa ut men sen har det kommit tillbaka igen. Pälsen har lossnat på exakt samma ställe som sist. prejat med VirconS, men det hjälper inte. Men hålväggarna i hovarna är borta iaf, resten av kroppen är fri, det är bara ansiktet kvar (som varit mest angripet hela tiden).

Ja vaccinet kan snabba på förloppet något.
Köpt vaccinet? Menar du att du fått det utskrivet för att spruta själv.
PL

Ja vaccinet kan snabba på förloppet något.
Köpt vaccinet? Menar du att du fått det utskrivet för att spruta själv.
PL

Ja vaccinet används normalt både som förebyggande och som behandling vid ringorm. Ringorm försvinner av sig själv med tiden men det brukar oftast gå rejält mkt snabbare med hjälp av vaccinet.
Ja jag hade med mig recept ner till apoteket för att köpa vaccinet och spruta hästarna själv. Antar att det var mig frågan var till?

*KL

Vill minnas att jag läst att många hästar får biverkningar av vaccinet, någon som vet om det finns substans i det? Minns inte när eller var jag läst det så källkritiken är lika med noll.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 083
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
383
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka