Ringmärkning på tamduva

N

NataliTM

Vi har fått besök av en (förmodligen) brevduva idag och kommer inte tillrätta med vad det är för ringmärkning han/hon har.

Vi har efter kontakt med både fågelförening och brevduveföreningen placerat den lille i en flyttkartong med en skål vatten och en skål parakitblandning och nu har han/hon lagt sig tillrätta, så är förmodligen piggare imorgon och redo att flyga vidare.

Nu till min fråga. Kommer inte riktigt tillrätta med ringmärkningen då ingen av de jag pratat med har känt igen den och hittar inget när jag googlar.

På vänster ben finns en vit ring där det står "Goran M(någonting) 0736-3951-57". Gissade på ett telefonnummer och har provat ringa. Verkar vara en avslagen mobiltelefon.
På höger ben finns en blå ring med följande: "500 Småland 2010"
Gissar här på att fågeln alltså är född i småland 2010 - men sen förstår jag inte mer.

Någon som har koll på sånt här som kan hjälpa till? Har meddelat Brevduveföreningen som även söker efter ägaren, men vill ändå försöka forska lite själv i det.

Sv: Ringmärkning på tamduva

Har du googlat telefon nummret?
Då kan man få fram anonser och annat och då kan det finnas mailadress... Eller fastnummer..

Jag har provat det också. Och sökt på eniro. Utan resultat.

Ännu sitter den lille i sin kartong. Ställde ut den på balkongen i förmiddags för att låta den flyga om den vill, men det tycks inte vara så intressant. Är nog inte färdigvilad än.

Kan du inte sätta en liten lapp kring foten med en hälsning till ägaren?

Så kanske du får ett samtal från vem det nu är som äger duvan!

Tyvärr har han/hon nu ikväll flugit vidare på sin resa, men annars var det ett mycket bra tips! Att jag inte tänkte på det själv! :(

Men men, brevduveförbundet vet ju att han/hon varit här på besök, så får de tag i ägaren så får ju ägaren mitt telefonnummer. Kanske kommer även den lille på besök igen om den är ute, i närheten och hungrig, eftersom den fick mat här. Man kan ju hoppas :) Det var en rar liten krake. Väldigt lugn och tyst om man jämför med övriga djur här hemma :p

Ja absolut :) Vi är tacksamma för att vi har fått äran att agera rastplats åt en så söt liten sak och hoppas på att han får en smärtfri och smidig hemresa.

Nu har den lille vännen återkommit till oss. Han landade precis på balkongen efter ett drygt dygns frånvaro.. Frågan är vad man kan göra? Någon som har koll/erfarenhet av såna här fåglar som vet vad man bör göra?

Det skadar ju inte oss att han är här och rastar, så sett. Men samtidigt kanske någon saknar den?

Han har bytt husse och matte! Om du ledsnar på honom så får han gärna flytta hem till mig!:love::love:

Jag hade en duva för några år sedan som någon hade hittat på sitt biltak när dom hade varit ute på promenad. När dom öppnade dörren flög den in och satte sig på nackstödet. Dom unde inte ha honom, så han fick flyttade hem till mig, han var supertam, visste precis vad som var på gång när man slog på vattnet i köket och kom springandes för att så en dusch! När man var på promenad förljde han med, flög iväg och satte sig i en grantopp ibland, men så fort man försvann utom synhåll började kan kuttra och kom flygandes och satte sig på axeln igen:love:. Man jag tror att han föll offer för duvhöken till slut... För en dag kom han inte hem mer! :cry:

Nej vad sorgligt att han bara försvann sådär :( Det kan inte vara så att han flög "hem" igen? Eller det kanske dom inte gör när dom väl är hemmastadda på ny plats?

Jag tycker det är helmysigt med våran nya balkongdekoration :love: Och övriga familjen verkar inte heller missnöjda. Det skulle vara hunden då som tycker att hon borde ha full rätt att pussa hur mycket hon vill på nykomlingen, men har en enormt elak matte som tycker att vi inte ska bära oss åt så mot våra gäster;) Sen är väl min sambo lite orolig för vad hyresvärden tycker om det hela :p

Och jag är så nyfiken på var vår lille vän kommer ifrån. Brevduveförbundet verkade heller inte riktigt förstå sig på ringmärkningen. Helmysko.

Fantastiskt! Hur kunde jag ha missat honom där? :crazy: Måste ha missat det fullkomligt på något sätt.

Men det kan mycket väl vara hans duva, så nu sitter den lille i en kartong och väntar på att husse ska återkomma (han stod lite dåligt till när jag ringde).

Fantastiskt! Hur kunde jag ha missat honom där? :crazy: Måste ha missat det fullkomligt på något sätt.

Men det kan mycket väl vara hans duva, så nu sitter den lille i en kartong och väntar på att husse ska återkomma (han stod lite dåligt till när jag ringde).

Naaw... Så det va hans duva ändå? Skulle han komma och kolla?

Hoppas det löser sig iaf :D

Uppdatera så jag får veta iaf, Kul att kunna hjälpa till ifall det var hans duva :D

Naaw... Så det va hans duva ändå? Skulle han komma och kolla?

Hoppas det löser sig iaf :D

Uppdatera så jag får veta iaf, Kul att kunna hjälpa till ifall det var hans duva :D

Jag har pratat med honom igen och läst upp vad som står på den blåa ringen - och talade om att det står Goran på den andra, så han utbrast "då är det min bebis!" Han ska komma och hämta honom imorgon (idag, blir det visst) och lät väldigt tacksam över att vi givit honom mat och vatten de här dagarna.

Så tusen tack för hjälpen!

Vi kommer sakna vår lille kompis när han försvinner hem, faktiskt. Men han kommer ju hem till sin flock och får det bra. Kanske kommer han förbi här om han behöver vila någon gång och har vägarna förbi, man kan ju hoppas :love:

Jag är vääääldigt sugen, måste jag erkänna. Men i hyreslägenhet är det nog ingen vidare hobby att hålla på med brevduvor. Och de resterande djuren (häst, hund, katter, nymfkakaduor) kostar lite pengar, så råd har vi inte heller just nu.

Men nu är den lille hemma igen iaf och hans husse tyckte att han såg pigg och kry ut. :):)

Jag är vääääldigt sugen, måste jag erkänna. Men i hyreslägenhet är det nog ingen vidare hobby att hålla på med brevduvor. Och de resterande djuren (häst, hund, katter, nymfkakaduor) kostar lite pengar, så råd har vi inte heller just nu.

Men nu är den lille hemma igen iaf och hans husse tyckte att han såg pigg och kry ut. :):)

Vad skönt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka