Ringblomma & Rölleka

Sv: Ringblomma & Rölleka

ET som behandlade hästen. Använder sig av massage, träning, homeopati, örtterapi, akupunktur och foder för att lösa problem.

Hon hade/har en spänd "korv" i bogen och stasad ner i frambenet. Ringblomman och Röllekan skulle hjälpa henne bli av med det tillsammans med massage och liniment.

Då skulle jag inte återkomma till denna ET. Massage, liniment, laser, LED ljus terapi är saker man vet fungerar blommor örter osv är inget man vet om det har negativ effekt även om de kan ha possitiv till en början.

Jag vet så lite om örter att det vågar jag inte ge henne utan mer kött på benen. Dessutom är det inte gratis.
De vet. som jag haft på henne tidigare har inte kunnat sätta någon diagnos på henne eller haft någon förklaring på varför det vart som de vart.

Nu blev ju dock någon örtkur inte aktuellt. Då hon skadat sig svårt i hagen idag och nu går på penicilin och metacam. :cry:

Och om inte veterinärerna kunnat fastställa diagnos, så skulle jag ha ytterligare en anledning att inte börja labrorera på hörsägen av alternativare som medikerar örter för skit de inte ens har en diagnos för. Fall inte för det flosklet, det är rent bullshit, ursäkta uttrycket och jag blir förbannad att folk ens för en sekund överväger sånt skit.

tråkigt att hästen skadad sig - verkligen! :(

Jag vet så lite om örter att det vågar jag inte ge henne utan mer kött på benen. Dessutom är det inte gratis.
De vet. som jag haft på henne tidigare har inte kunnat sätta någon diagnos på henne eller haft någon förklaring på varför det vart som de vart.

Nu blev ju dock någon örtkur inte aktuellt. Då hon skadat sig svårt i hagen idag och nu går på penicilin och metacam. :cry:

Vad tråkigt! Vad har hon gjort:confused:

Annars håller jag med mackan, det måste ju finnas en anledning att det blir sådär, som måste göras något åt. Det som sitter bak påverkar ju ofta diagonalt fram dvs som i ditt fall det där "stasade" i bogen och kan påverka senor och leder med hälta så småningom så jag skulle inte våga lita på örter bara med något sånt.

Aldrig använt dessa örter enbart, men däremot prövat andra örter och örtblandningar, oftast utan synbar effekt.

Örter är svårt, bland annat så är det stora skillnader i kvalitet i örter, beroende på bland annat var de odlats.

Dessutom som någon skrev, örter är föregångare till dagens medicin, men vad man oftast glömmer att säga är att de gavs på den tiden då det inte fanns traditionell medicin/läkemedel. Ett framtaget läkemedel är så mycket renare än vad örter är så jag personligen föredrar läkemedel. Dessutom finns det forskning på effekter och biverkningar.

Beklagar Din skadade häst och hoppas att allt ordnar sig till det bästa.

devere

Framtaget läkemdel "renare" = Kemiskt framställt ämne renare än örter?
Om du menar att det är mer koncentrerat aktivt ämne i kemiskt framställda läkemedel än i örter borde det ju samtidigt innebära att om man ger en kur med någon ört under en period gör det inte varken mycket till eller från.

Örter till hästar är numera ganska utbrett pch utprövat, så om man inte tiodubblar dosen och längden på kuren borde man i värsta fall bara få effekten att det inte blir någon effekt alls.

Så ge din häst örter om du blivit rekommenderad det. Det handlar ju i det här läget om två örter som ofta finns tillgängligt för hästar i naturen, och de är inte giftiga? Om du har tur ger örterna en positiv effekt och verkar utrensande(ökar cirkulationen, får lättare bort slaggprodukter osv.), om ingen effekt så har du nog inte orsakat något åt det andra hållet, alltså att de blivit en negativ effekt.

(sen är det ju bra att man läser på lite innan man matar sin häst med något, vitlök och algermineraler och div. annat är ju bevisat att det i STÖRRE mängder kan vara hälsofarligt)

Precis, i bästa fall ingen verksamhet alls och i sämsta fall biverkningar.

Dessutom kan örter interagera med vanliga läkemedel.

Observera att jag inte säger att örter är dåligt utan att det finns renare alternativ och där man vet vad man stoppar i hästen, se även tidigare inlägg om kvalitet på örter etc. Jag vet att det finns många som tycker att örter, homeopatmedel m.m. hjälper.

Men var och en blir salig på sin tro och så länge man inte gör någon skada så.........

devere

kl

Hästar lär inte kunna känna av vad de har brist av utom saltbrist.

Det finns en ganska stark koppling mellan naturläkemedel (från växter) och "vanliga" läkemedel eftersom många verksamma ämnen i våra moderna mediciner bygger på ämnen som kommer från växterna. Utomlands, i ex Tyskland ingår det i läkarutbildningen. Det finns också förteckningar (vetenskapliga) av vilka ämnen som är verksamma i växter och hur de påverkar kroppen. Jag tror inte att medicinalväxter för hästar är lika mkt studerat.

Jag tycker att det borde vara svårare att använda en växt som läkemedel i stället för ett syntetiskt framställt läkemedel. Om man ger en kemiskt framställd medicin vet man exakt hur mkt man ger och att man inte ger ngt annat. Om man ger växter så vet man inte alltid hur mkt man ger och dessutom innehåller växterna många olika ämnen som kan påverka varandra och ge biverkningar.

Jag tycker att det är spännande med naturläkemedel men skulle aldrig få för mig att använda det om jag inte tagit reda på ev risker.

Vad tråkigt! Vad har hon gjort:confused:

Skurit upp benen i hagen :cry:
58219_487491992737_522242737_6890797_7865036_n.jpg

58484_487492017737_522242737_6890798_1080015_n.jpg

Så det är som sagt inte alls aktuellt just nu att testa örter. Jag får fortsätta leta men man blir ju frustrerad när alla säger olika saker. Den ena säger att det inte har någon betydelse medans en annan säger att det är orsaken.
Det sitter i korset, i knäna, i bogen, i kotan.
Nu har ju störts fokus varit på korset, och det har ju blivit en jätteförbättring. Är ju inte länge sen hon inte var mer värd än korv och till den här sommaren en fullt fungerande hopphäst, visseligen på låga höjder men mkt aktivt med mycket träningar och tävlingar.

Nu blev det ju en paus, hon kommer att arbetas för töm och en kompis har erbjudit sig att hjäpa till och köra in henne!

Sen får vi ta tag i denna mysko häst igen i vinter. Har ju inte testat allt än! Och jag har hört mkt gott om mälarkliniken.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: Mearas
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
562
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈