Ringblomma & Rölleka

jerseyko

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av de örterna?

Blev rek. att ge min häst det under en period för att rensa ur kroppen.

Sv: Ringblomma & Rölleka

Vad är det som ska rensas ut ur kroppen?

Låter lite grann som när folk får för sig att fasta för att rensa ur kroppen vilket är ett fullständigt idiotiskt tilltag. Kroppen "rensar" sig själv om den får tillräckligt med energi så att de inre organen orkar fungerar som de ska. Det är därför vi har njurar och en lever ;).

Då min gammeltant trasade sönder hornhinnan på ena ögat åt hon rölleka så fort hon kom åt, ögat läkte fint! Hon fick dels veterinärmedicin, homeopatmedel och medicinerade sej själv med just Rölleka!

Nu rör hon aldrig den örten, så just då behövde hon den och då åt hon den!:idea:

Av vem då?
Fråga den personen ;)
jag håller med. Vissa örter funkar bra som naturläkemedel för människa. Men då har man gjort en del studier på det. så länge det inte har kontrollerats ordentligt på häst tycker jag inte att man ska laborera med örter. Saker som människor utan problem kan ha nytta av i örtväg behöver ju inte nödvändigtvis vara nyttigt för en häst. Sedan om hästen själv väljer att äta vissa örter ute, visar ju bara att hästen har nytta av den örten vid det tillfället. Annars äter den inte örten.

Av vem då?
Fråga den personen ;)

ET som behandlade hästen. Använder sig av massage, träning, homeopati, örtterapi, akupunktur och foder för att lösa problem.

Hon hade/har en spänd "korv" i bogen och stasad ner i frambenet. Ringblomman och Röllekan skulle hjälpa henne bli av med det tillsammans med massage och liniment.

Sedan om hästen själv väljer att äta vissa örter ute, visar ju bara att hästen har nytta av den örten vid det tillfället. Annars äter den inte örten.

Har inte hittat några sånna örter i hagen. Där emot för 3 somrar sen åt hon mkt tistel.

Har inte hittat några sånna örter i hagen. Där emot för 3 somrar sen åt hon mkt tistel.
Det är ju det jag menar. Hästar selekterar örter utefter vad de behöver för tillfället. Det är inget människan ska bestämma. Utrensningar sköter de själva (om de är i behov av det) så länge det finns grönt i hagarna.

Det är ju det jag menar. Hästar selekterar örter utefter vad de behöver för tillfället. Det är inget människan ska bestämma. Utrensningar sköter de själva (om de är i behov av det) så länge det finns grönt i hagarna.
Örtbeståndet är numera tyvärr inte så stort i våra vanliga hästhagar. Säg mig till exempel, i vilken hästhage hittar du ringblommor...?

Hur ska hästen kunna äta örter som inte finns på betesmarken?
När hon kommer hem kommer hon gå över till vinterhage, och där finns ingenting, inte ens ett träd!

Jag har som sagt aldrig använt örter tidigare, men det finns ju andra som gjort och min fråga till dem är ju om det funkar eller inte.
Hästen har vart ofräsch så länge innan jag hittat problemet så är örter värt att testa så vill jag ju erbjuda henne det.

Hur ska hästen kunna äta örter som inte finns på betesmarken?
När hon kommer hem kommer hon gå över till vinterhage, och där finns ingenting, inte ens ett träd!

Jag har som sagt aldrig använt örter tidigare, men det finns ju andra som gjort och min fråga till dem är ju om det funkar eller inte.
Hästen har vart ofräsch så länge innan jag hittat problemet så är örter värt att testa så vill jag ju erbjuda henne det.

Jag tycker att du ska köpa örterna och erbjud din häst dem, behöver hon dem kommer hon att äta dem! hoppas att hon blir bättre. De lär ju inte skada henne!

Har egentligen ingen erfarenhet av de två örterna tillsammans.

Men mitt gammlesto, 22 år, med föl vid sidan och dräktig igen, åt rölleka som en tok när hon kom till en helt ny beteshage nu förra veckan.
Där har inte gått djur på många många år och den har legat i träda i många år.
Växer en massa saker där :)

Jag såg hur hon helt avsiktiligt verkligen valde att äta den vita blomman med den lite tjocka torra stjälken och tänkte : Hon är ju inte riktig när det finns så mycket gott gräs runt den....:confused:

Men jag antar hon behövde den......googla på den och den ska visst vara bla bra för matsmältning, urindrivande och lite andra grejer tex anti-inflammatorisk.
Så något behövde hon den väl för.....

Ang ringblomma så har jag använt mig av det i salvor till hästarna för sårvård mest och mjukgörande.
Hade en häst som slet upp ett fult sår precis insidan övre delen av frambenet på taggtråd.....det gick upp och blev ett ganska rejält ärr som jag smörjde med ringblommesalva och det blev jättefint.....tog ett tag men inbillar mig ringblomman hade lite att göra med det iallafall ;)

Jag önskar jag hade beten där det fanns örter blandat med gräs av olika slag, en riktigt sallasdbuffe för hästarna !

Ringblommor ger jag mina hästar i perioder. Liksom nässlor, nu hittar de det själva i hagarna. Rölleka äter de ibland. Allt kan köpas torkade av bl a Crearome. I o för sej sägs det att ringblommor måste lösas i kokande vatten först för att göra effekt.

Har idag lånat en örtbok för häst, mycket intressant läsning.

Örterna skulle som Balderum skrev, helst kokas innan men man kunde även hacka dem innan för att *hrm* det var nått med cellulosan.

Där emot står det inget om hur länge man ska hålla på, bara att det tar längre tid att få effekt med örtmedicin än "vanlig" medicin.

alltså, örtmedicin är ju ingen term som faktiskt existerar, då det inte finns några som helst belägg för att det faktiskt är medicin. påståendet att "det tar längre tid" är ju perfekt ur försäljnings synpunkt, mycket uppfinningsrikt då det säkrar försäljning så att man inte ger upp för tidigt utan fortsätter köpa.

vill du ha snabb effekt så är det nog veterinär diagnos med tillhörande ordination som gäller. Det ET påstår, att x och y skulle hjälpa henne att bli av med specifika spänningar och påfyllnader i ett ben osv, är ju rena floskler, utan en tillhörande diagnos. Är det samma ET som förkunnat att hästen är protein förgiftad?

snälla du tänk till. Jag har full förståelse för att du är desperat att hitta original problemet på din häst, men fall inte för sånt här, ska du köpa alternativ metoder så ska det väl åtminstånde vara ett minimum att det finns konkreta belägg för de diagnoser som ställs av dessa, ang. din häst?

Senast ändrad:

alltså, örtmedicin är ju ingen term som faktiskt existerar, då det inte finns några som helst belägg för att det faktiskt är medicin. påståendet att "det tar längre tid" är ju perfekt ur försäljnings synpunkt, mycket uppfinningsrikt då det säkrar försäljning så att man inte ger upp för tidigt utan fortsätter köpa.

vill du ha snabb effekt så är det nog veterinär diagnos med tillhörande ordination som gäller. Det ET påstår, att x och y skulle hjälpa henne att bli av med specifika spänningar och påfyllnader i ett ben osv, är ju rena floskler, utan en tillhörande diagnos. Är det samma ET som förkunnat att hästen är protein förgiftad?

snälla du tänk till. Jag har full förståelse för att du är desperat att hitta original problemet på din häst, men fall inte för sånt här, ska du köpa alternativ metoder så ska det väl åtminstånde vara ett minimum att det finns konkreta belägg för de diagnoser som ställs av dessa, ang. din häst?

Fast örter har ju använts i många hundra år och jag har inga problem att använda det i stället för veterinärernas "spruta-vila två veckor-rid"-metoder. Sen får man se "skadan" gång till gång och använda sin egen erfarenhet. Men jag använder ET och örter som ett mycket bra komplement till veterinär.

Fast örter har ju använts i många hundra år och jag har inga problem att använda det i stället för veterinärernas "spruta-vila två veckor-rid"-metoder. Sen får man se "skadan" gång till gång och använda sin egen erfarenhet. Men jag använder ET och örter som ett mycket bra komplement till veterinär.

Som ett komplement, ja, men då har du förmodligen också en diagnos från veterinär innan du sätter igång med alternativ behandling?

I TS fall där beskrivningen är "Hon hade/har en spänd "korv" i bogen och stasad ner i frambenet" så hade jag först och främst ifrågasatt varför hästen fått dessa symptom. Vad är grundorsaken? Där behövs en ordentlig utredning av veterinär innan någon som helst behandling sätts in så att man vet vad det är man behandlar. Allt annat känns bakvänt.

Vill bara upplysa dej om att alla mediciner ursprungligen kommer ifrån naturen!

Vad har ni för erfarenhet av de örterna?

Blev rek. att ge min häst det under en period för att rensa ur kroppen.

Hej Var på en föreläsning av SLU om hästfoder genom en utbildning för dryga året sedan då avrådde de starkt till att använda örter till häst. Hästen är en gräsätare som i alla studier alltid väljer att äta gräset först även när det finns annat att välja på. Hästen kan själv om den har behov av det välja att äta andra växtsorter för att fylla ett behov MEN det är väldigt sällan som vi människor kan veta vad som behövs dessutom kan många örtter i koncentrerad form vara rent skadlig för hästarna tex brännässla och vitlök särskillt om de inte har något behov av den. Sedan väljer man ju själv om man vil lita på forskning eller ngt annat.;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: Mearas
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
562
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈