Messy

Trådstartare
jag läste på nån sida att när man tävlar i tölt så får man ha ringbett... tänkte bara fråga om det är samma som inom galoppvärlden, dvs ett bett å sen en ring "runt" underkäken... som hästen kan snurra runt lite å "leka med"...

Görs nämligen bara i strl 12.5cm... så frågan är: finns det några speciella för islandshästar? antar att de inte har så stora munnar?
Jag har nämligen 9.5cm i vanligt bett till mitt fullblod, men behöver ett ringbett...

var kan man köpa mindre strl isf?

ringbett

Sv: ringbett

Oj, aldrig sett ett sådant bett förr. Har tyvärr ingen aning om var du kan få tag i ett mindre. Vet något märke på bettet du sett (det i 12,5)? Man kanske kan maila och fråga typ Olympic och Globus?

/Malin

njä inte på rak arm.. men jag vet att de bara tillverkas i 12.5... så jag tänkte om isisarna hade nån egen modell som kanske skulle funka för min pålle oxå :D

får väl såga av å svetsa lite :angel: eller inte

Den enda egna modellen av bett jag sett direkt gjorda för islandshästar är det isländska stångbettet. Däremot har jag aldrig sett ett tungfelsbett (av den undre modellen på bilden - tvådelat tungfelsbett, rena tortyren...)i större storlek än 11,5

bett_tungfel_rtf_2.jpg

/Malin

ok... fast det e till galopphäst, å där ere tillåtet...
de kanske menade vanligt 2-delat med ringar på den där islandshästsidan... å kallade det för ringbett?! hmm...

jaja, tack för svaren iaf :D

Ringbett är alla bett med ringar och utan skänklar, sen finns det även sk körbett som också är ringbett men har även parerstänger och dessa är ej heller tillåtna enligt FIPO. Ringbett är tillåtna i de lätta klasserna, när man går lite högre från öppen och uppåt blir betsligen lite friare. Däremot så tillåts inte gag eller sidepull ens i dessa klasser.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Usch sitter i en så otroligt tråkig sits och jag vet inte hur jag ska vända på det så det kommer att kännas bra. Idag har jag två...
2
Svar
26
· Visningar
4 678
Senast: Eme_liie
·
Hästmänniskan Detta är fakta om vad som har hänt, diskutions frågan kommer senare,detat rör sig inte om häst utan om hur jag ska kunna prata med...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 890
Senast: worthless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar