Ringa veterinär eller vänta?

C

chira

I onsdags fick tösen ett sår på insidan av kotan bak, det är ganska ytligt och går som en smal strimma knappt en dm. Nu har kotan svällt upp riktigt rejält och hon haltar. Såret varar också lite.
Ska jag ringa ut veterinär eller avvakta och se om svullnaden går ner?

Det var först igår hon blev svullen.
Hur tycker ni att det är bäst att göra rent sår? Har nu gjort rent med ljummet vatten, jodopax och sårspray. Nån som har något bättre tips kanske?

Sv: Ringa veterinär eller vänta?

är hon stelkrampsvaccinerad?

jag tycker att du ska ringa och rådfråga en veterinär. det kan ju vara så att hon behöver antibiotika för såret.

Gör ett saltvatten omslag under natten (0,9 dl salt i 1 liter vatten, uppkokat och svalnat). Det svider inte då det är samma mängd salt som i dina tårar. Saltet hjälper till att dra ur smutsen i såret och då också varet. svullnaden kommer/bör också gå ner. Dränk bomull ordentligt. Har alltid funkad på min häst.

Ring veterinär och rådfråga kostar inget. :)

Har hon ingen temp så gör ett spritomslag så dras svullnaden förhoppningsvis ur. Tjockt med bomull dränk med sprit och linda med tex farmflex.

Lycka till :)

tack för era svar!
Just nu går hon ute för jag har hört att det är bra att röra på sig så att hon inte stelnar till. Inne skulle hon bli tokig. Visst stämmer väl det?
Det är verkligen GRYMT dåligt att man inte får lära sig mer om sånt här på ridskolor :S Har trots allt ridit på ridskola i över 10 år :S

Jag skulle nog ringa veterinär och rådfråga iaf. Sår vid leder kan vara luriga. Det räcker ju med ett litet sår in till leden så kan det bli en ledinflammation, inte alltid man ser hur djupt det är. Kan se ytligt ut men så finns det någon liten ingån till leden.

Hej Chira

Jag hade nog väntat att ringa vet, se till att såret är ordentligt rent. Jag hade lagt ett animalintex bandage över natten, detta borde dra ut allt smuts ur såret och borde minska svullnaden. Om det inte blir bättre efter ett par dagar så får du nog kontakta din verterinär.

Lycka till

ring alltid o rådfråga veterinär om du e osäker de kostar inget, sen ska man inte mixtra med en massa olika saker, tvätta alltid med ljummet vatten o mild tvål typ laktasyd bandagera med något som inte fastnar i såret så de håller sig rent låt henne gå ute o röra på sig om hon inte haltar kan du gått gå med henne så vätskan kommer ut då går svullnaden ner. blir hon dock halt rejält halt kan de tyda på infektion o då ser du nästan att de inte ser friskt ut då måste du ringa ut en veterinär för att sy, stelkramp får dom inte av så ytliga sår. malin

blir hon dock halt rejält halt kan de tyda på infektion o då ser du nästan att de inte ser friskt ut då måste du ringa ut en veterinär för att sy, stelkramp får dom inte av så ytliga sår. malin

Jag tycker att svullnaden, hältan och varet är ganska säkra tecken på att det redan är infekterat. Sy? Varför? Sy kan man bara göra när såret är färskt. Och detta såret var ju ytligt dvs inget att sy. Varför tror du dom inte kan få stelkramp av så små sår?

Jag hade tagit ut en veterinär för en bedömning.

Det är de små såren som inte ser mycket ut för världen som ger stelkramp. Man syr inte infekterade sår några dagar efter att de uppstått.

I det här fallet anser jag att hästen bör undersökas av veterinär. Såret har uppenbarligen blivit infekterat och det finns anledning att misstänka att det inte är så ytligt som man först trodde. Har hästen feber? Om så kan man inte utesluta att såret involverat t ex kotleden med en artrit till följd. Det kan också vara en simpel lymfangit och en smärtkänslig häst.

Är hästen feberfri kan man prova att lägga ett jodopaxomslag över natten och se om det har någon effekt. Kolla över tetanusprofylaxen - när gavs den senaste boostern? Jag kan tycka att hästen åtminstone bör få behandling med antiinflammatoriskt eftersom den uppenbarligen har ont.

jag håller med de andra som skriver ring och rådfråga veterinär! Det är det bästa du kan göra, anser de att nån ska titta på såret då säger de det ju.

Jag skulle gjort ett alsolspritomslag över natten. Men det skadar aldrig att ringa och rådfråga vet innan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Myzan87
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård tog in min häst idag och så såg jag att hon var lite svullen på insidan av sitt ben. Ej halt varm el öm. Finns ett sår där svullnaden är...
Svar
3
· Visningar
604
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka