ringa kommunen??

Seabaz

Trådstartare
Häromdagen åkte jag förbi ett ställe, en villa lantligt belägen. Blev lite extra uppmärksam då jag såg vit eltråd en liiiten inhägnad (kanske 15kvm?) runt en liten rutchkana och sandlåda i trädgården.

Döm om min förvåning när jag tittar en gång till ser jag en a-ponny eller om det var en liten b-ponny som står och trycker mellan rutchkanan och garageväggen :eek:

Det var äsckel-väder ute men den hade täcke på sig och ingen häst ser väl precis glad ut i sådant ruskväder....

Men som sagt, ensam i en liten inhägnad lekplats på en villatomt????

Jag ska åka förbi där imorrn igen och kolla om den står där igen.. tänkte kolla nu några dagar frammåt och se...

Vad gör man annars? Är det kommunen man ringer? Jag vet inte om jag vågar gå in och knacka på själv och fråga dom, eventuellt om någon är ute på gården om jag åker förbi och pållen står där igen....

Tyckte så synd om den när jag såg den...
Dessutom ligger det ett stall 50 meter ifrån på andra sidan vägen där dom har 7-8 hästar nånting men dom går ju ute i sina hagar. Varför kan inte ponnyn stå där med dom?

Sv: ringa kommunen??

kolla upp det igen och meddela kommunen:idea:
jag tycker det hela verkar mysko:crazy:

Kolla upp det först och ring sedan om den verkar bo där. Det kan ju vara något barn i huset som ville rida hem med ponnyn också :p Barn kan ju ha lite skojiga ideer ibland ;)

Kolla upp det först och ring sedan om den verkar bo där. Det kan ju vara något barn i huset som ville rida hem med ponnyn också :p Barn kan ju ha lite skojiga ideer ibland ;)

Precis min tanke, kan vara att ponnyn fick stå o vänta medans dom var inne o fikade eller nåt och sen gick dom iväg med den.

Hade du kört förbi mig i november hade du sett min arab mumsa gräs på våran inhägnade uteplats...han var inte där länge jag lovar....:) han fick fika ute och jag fikade inne :)

ponnyn kanske e sjuk eller skadad å får inte gå med dom andra hästarna. å de kanske inte finns möjlighet till en liten hage vid stallet.

Tänkte på samma sak som Piecesofadream_, ponnyn kanske har vart skadad och inte får gå på med de andra hästarna. Iofs så är det ju onödigt att ha leksaker i sjukhagen...

Du kan ju alltid fråga om du rider förbi o ser ngn ut...

Det kan vara en snabbvariant på en sjukhage eller dylikt. Det kan ju också vara så att den inte kan gå ihop med andra hästar.

Att den inte hade täcke är nog inte hela världen. Det skall ganska mycket innan vätan går igen på en tjock ponnypäls. (nu förutsätter jag att den var oklippt)

Ta reda på fakta innan du sätter igång något som kan skada oskyldiga, om du tycker att det var upprörande så får du faktiskt bita i det sura äpplet och fråga de boende i huset, det kan finnas en bra förklaring:banana:

Var bor du?
Här i Skåne är det, tyvärr, mycket vanligt med ensamma hästar i minimala inhägnader och det är ingenting som kommunen lägger sig i. Inte så länge gödselhantering sköts, inga allergier riskeras från grannarna o annat i den stilen.

Det är ju fortfarande inte olagligt att hålla ensamhäst.

Som någon skrev tidigare: ta kontakt med dem som bor i villan, de har kanske en helt godtagbar förklaring till varför hästen finns där under dessa förhållanden.

Immer

hur har det gått? vart dit igen?
nyfiken på vad som händer :p

Aha! kanske är dags att börja läsa varje ord i inläggen istället för vartannat! :D

Du var inte ensam. :D

Men det var just detta som jag läste mest
"Det var äsckel-väder ute men den hade täcke på sig och ingen häst ser väl precis glad ut i sådant ruskväder...."
Kallt väder, inte glad= inget täcke :crazy: Måste sluta dra slutsatser. ;)

Åkte förbi där idag och då stod ponnystackaren inne i lekstugan som är alltså i size med vad en lekstuga är, typ 1,20 i takhöjd och typ 1,5x2 meter???

Men jag såg bara ponnyrumpan genom fönstret till lekstugan så jag kan inte säga om den stod där för att det regna eller om den var instängd som i en box där?

:cool:

Anmäl till djurskyddsinspektören så får de kolla upp det , låter inte som ett roligt liv för ponnstackaren.:crazy:

Fast att ringa till djurskyddsinspektören för att man har sett en häst i en liten hage två gånger.. det tycker iaf jag är lite väl drastiskt. det bästa är väl att kolla med ägarna? Jag hade iaf som ägare uppskattat om någon frågade mig om dom hade synpunker på min hsthållning och inte bara ringde dit en djurskyddsinspektör. Som så många andra har skrivit tidigare kanske det finns en förklaring till varför hästen går där den går, som inte innebär att ägarna är djurplågare...

Åkte förbi där idag och då stod ponnystackaren inne i lekstugan som är alltså i size med vad en lekstuga är, typ 1,20 i takhöjd och typ 1,5x2 meter???

Men jag såg bara ponnyrumpan genom fönstret till lekstugan så jag kan inte säga om den stod där för att det regna eller om den var instängd som i en box där?

:cool:

Både Cinna och Peia skulle kunna gå in i en lekstuga bara för att kolla ;) Det finns ju nyfikna individer även hos hästar :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 651
Senast: Fibusen
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama