Rimligt pris?

Wysiwyg

Trådstartare
Hur värderar man en häst?

Har hittat en valack född 2002, "härstammandes" från Tyskland. Helt okey gångarter, ingenting fantastiskt men okey för dagsläget. Skulle säkert gå att utveckla ganska mycket. Ordentligt skolad, går i form i alla gångarter men kan "dippa" med lodplanen och blir ganska stark ibland, går skänkelvikning. Är nästan inte hoppad alls, bara löshoppad ett par gånger och hoppad under ryttare en gång (han bjuder som attans på hindret, tills han kommer 2 meter bort då han kastar sig iväg, nästa gång man styr honom på hinder hoppar han glatt). Han har Donnerhallblod. Är krubbitare och gör det ganska ofta.

För honom ska säljarna ha 75.000, är inte det lite mycket? Förstår att det är jättesvårt att säga när man inte har sett hästen, men baserat på mina beskrivningar?

Kan ingenting om hur man värderar eller prissätter hästar :o, men skulle uppskatta lite åsikter :bow:

Sv: Rimligt pris?

Jag är inte så jätteduktig på det där med värdering av hästar men på din beskrivning tycker jag nog det låter som lite mkt pengar. Hade gärna sett att han var lite mer skolad i hoppningen och kanske startad några gånger för den summan de ska ha. Det är iaf vad jag tycker.

Jag skulle säga max 60.000 tror jag...75 låter lite för högt om han inte hoppar, inte har några strålande gångarter och inte verkar specc välriden plus att han krubbiter...drar ner en del på priset! Sen är ju donnerhallblodet jättebra men han är ändå valack så då spelar det inte lika stor roll.

Senast ändrad:

Tycker det låter för mkt. Har en 6 årig holländsk vallack själv till salu med fina gångarter men med hoppstam utan några olater och begär 70 000. Den finns i Skellefteå.

Är den stambokförd? Det kan ju i såfall göra skillnad. Tycker dock att det låter som för tok för mkt pengar! Skulle också max säga, 45 000 - 55 000 kr. Eftersom han varken hoppar, eller har några tävlingserfarenheter + att han krubbiter kan de inte kräva så mkt pengar på en sån häst!

Har själv en häst som är ungefär lika duktig och gammal, hoppar dock och har få tävlingserfarenheter.. tror att jag fick honom för ett pangpris gemfört med det här! :angel: Han är då okänd härstammning från Danmark vilket verkade spela en stor roll med priset... :confused:

alltså--det går ju absolut inte att säga vad som är rimligt och inte utifrån en beskrivning så här.
Hästen kanske är tittig som du beskriver på hinder - MEN det kanske hoppar super när den hoppar. Det kanske är mycket jobb men ett svårklassämne för rätt person...Det är upp till säljaren att sätta pris och upp till densamme att avgöra om han/hon vill pruta.

Jag hade en valack som var 6 år o inte hade gjort så mycket, gått några 1,20, men var tittig o stannade en hel del då. Jag visste att hästen hade kapacitet för GP-klasser men att det skulle ta tid i o med tittigheten. Jag begärde 250 000 för den, inget överpris med tanke på kapaciteten, dom växer inte på träd dom hästarna.
Fick ett bud på 170 000 men tog inte det. Idag är hästen 8 år och nu har det äntligen vänt, han har gått 1,30 nu och kollar fortfarande men hoppar !! kommer snart kunna gå 1,40. Men nu är den inte till salu för dom summorna...

detta hör inte hit men ville bara att du ska förstå att hästen kan vara värd pengarna ändå fast den är "grön"
Hänger inte bara på vad hästen gjort utan vad den kommer KUNNA göra också...

Liknande trådar

Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 888
Senast: Lager
·
A
Ridning Hejsan Jag har varit och provridit en häst och så har jag varit med när hon blir löshoppad en gång. Ägaren är mest intresserad av...
Svar
8
· Visningar
1 837
Senast: Axelsson91
·
H
Träning Vet inte vart jag ska börja... Men för att göra en lång historia kort så.... Va och kollade på en halvblods valack i juli. Och han...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama