Jag har aldrig hört talas om ett stall, som inte är en stor anläggning med anläggningskort och massa träningar och/eller ridskoleverksamhet, där inte en eventuell ridbana ingår i hyran. Bra att du tagit beslutet och flyttat!
I mitt förra stall fanns ingen ridbana, men ridbart avstånd till nybyggt fräscht ridhus och fin, välskött paddock. Där kunde jag till en början betala 50 kronor per gång, flyttade dit 2014. Sen hade jag ridhuskort på 800/halvår tror jag det var, jag nyttjade det inte sommartid eftersom hästarna gick på bete mycket närmare en annan paddock då.
Jag som i dagsläget inte har ridbana hade lätt kunnat betala 200-300 kronor i månaden för att få nyttja detta när jag vill hos någon granne eller liknande, men det värsta i ditt fall känner jag är att du redan betalar ganska mycket pengar hos de här personerna och ändå inte får använda ridbanan. Det är skillnad på att kräma ur pengar från en utomstående och av en som man redan valt att ta in som inhyrd. Vill man inte ha någon utomstående person alls på gården (vilket är helt okej, jag hade nog själv resonerat så), så ska man inte hyra ut boxar/lösdrift heller.