Rimligt pris på åkermark

N

nyfikenjag

Är det någon som vet hur priset på åkermark som ska styckas av och säljas sätts? Finns det några normtabeller man brukar gå efter med kr per hektar? Jag är mest nyfiken på vad priset kan ligga på i Uppland/ Västmanland. Någon som vet???

Sv: Rimligt pris på åkermark

Markpriset beror på massor av saker...
Vilken stödklass det ligger i, alltså hur mycket EU-bidraget är.
Hur när det ligger något samhälle, om det skulle vara lämpligt för bebyggelse.
Vilken typ av mark det är, bete, åker mm.
Vilken jordtyp, lera eller lättare.
Om det behövs, är marken täckdikad och när iså fall.

Är själv i markköpar tagen och tycker att de är en fullständig djungel! Att få reda på stödområde och så är ju inte så svårt (fråga den som äger marken ;) ). Annars tycker jag att det är en bra hint att kolla vad marken är taxerad för. Det går ju också att kolla lagfarter och se vad mark i det området har kostat tidigare.

Hoppas att detta kan vara tillite hjälp :bump:

Sv: Rimligt pris på åkermark

Oj då var det så mycket att tänka på :o . Jag som tänkte att det var åkermark som åkermark. Tack för tips om hur jag ska kolla upp detta!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
1 938
Senast: gul_zebra
·
Fordon Enligt listor ska vi ha A-mått 984 på förtältet. Tydligen ett udda A-mått då det inte finns några begagnade till skapligt pris. Men...
Svar
1
· Visningar
155
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama