Rimligt pris för läromästare?

K

Karin_F

Jag är på gång att köpa min första häst och kollar nu runt på en massa hästannonser. Ska främst använda hästen för motionsridning, men vill även kunna träna lite enklare dressyr (på hobbynivå). Vill framförallt ha en häst som är lugn, pålitlig och mycket riden. Vad tycker ni är ett rimligt pris för ett halvblod med dessa egenskaper, som är runt 10-15 år? Hade tänkt mig ett maxpris på 35 000, men har pratat med en erfaren instruktör/dressyrryttare som menar att man bara får "ök" för detta pris. Och att det oftast är något lurt med hästar som säljs för 25-35 000. Stämmer det?

Sv: Rimligt pris för läromästare?

Jag tror nog att det går att hitta en häst för det priset, om man ger sig tid. Det måste inte vara ett "ök" bara för att den säljs billigt men visst, nu förtiden tar folk groteska priser för vilken hobbyhäst som helst.. Rikta in dig på en vallack så behöver du inte betala en massa extra i eventuellt avelsvärde för ett välstammat sto.
Som sagt, det går att hitta hästar för det priset om man ska ha en "hobbyhäst" för det finns faktiskt fortfarande människor som inte bara tänker på pengar när de säljer sin häst, men förbered dig på att det kanske tar lite tid.

Måste det vara ett halvblod? Det finns ju andra trevliga raser som räcker gott till hobbyridning/lättare träning som inte måste kosta miljoner..

Lycka till! :)

Jag köpte ett väldigt trevligt halvblodssto för 25.000 kronor i höstas. Hon är definitivt inget "ök" trots priset! 14 år gammal, bra stam, trevliga rörelser. Hade gått några år som avelssto och varit motionsriden under dessa år. Hon har aldrig varit tävlad, så hon har inga meriter, men jag rider lite dressyr på henne + motionsridning.

Så visst går det att hitta trevliga halvblod för det priset!

Hej
Jag skulle tro ca 50.000 kr, det är bättre att spara lite och få en bättre häst. Inköpspriset är ju endast en engångs kostnad.

Det är brist på bra läromästare så man kan få betala en slant. Jag ser det också så att en häst (i lämplig ålder) under 35 000:- oftast (inte alltid) är ett "ök" eller så är det mycket jobb med hästen. Köpte själv min lärmoästare för 48 000:- (ink utrustning) Hon är då tävlad MSV dressyr och hoppning samt fått ett klass 1 föl, tävlade just då 120 klasser. Många förstod inte hur jag kunde få henne så billigt, det var andra som bjöd mer än 50 000:- men jag fick köpa henne ändå :) Kanske ska tillägga att hästen var 16 år. Så visst går det att hitta "billiga" läromästare, men de är inte lätt att hitta speciellt inte om man letar i ålder 10-15.

Karin_F skrev:
Jag är på gång att köpa min första häst och kollar nu runt på en massa hästannonser. Ska främst använda hästen för motionsridning, men vill även kunna träna lite enklare dressyr (på hobbynivå). Vill framförallt ha en häst som är lugn, pålitlig och mycket riden. Vad tycker ni är ett rimligt pris för ett halvblod med dessa egenskaper, som är runt 10-15 år? Hade tänkt mig ett maxpris på 35 000, men har pratat med en erfaren instruktör/dressyrryttare som menar att man bara får "ök" för detta pris. Och att det oftast är något lurt med hästar som säljs för 25-35 000. Stämmer det?

Det beror på om du vill att hästen ska vara en läromästare i den bemärkelsen att den ska ha tävlings meriter eller bara vara välriden...en 12 åring är en ung häst tävlings mässigt, så det får du svårt att hitta en för det priset. 15 år och uppåt - ja då finns det hopp med de förutsättningar/önskemål du har.

har du inga krav på tävlings meriter utan bara en häst som är skapligt någorlunda utbildad, och inte har olater. då borde du kunna hitta en. det finns trevliga hobby hästar som ägaren säljer pga omständigheter, där ett bra hem är viktigare än priset.
Ibland är det mer framgångsrikt att själv sätta ut en annons, än att läsa andras. Folk som är rädda om sina hästar men samtidigt inte har så skyhöga krav på pris, kanske inte alltid annonserar ut detta, då det drar till sig folk av en massa slag, oavsett annonsens innehåll.

lycka till!!!

mackan skrev:
Det beror på om du vill att hästen ska vara en läromästare i den bemärkelsen att den ska ha tävlings meriter eller bara vara välriden...en 12 åring är en ung häst tävlings mässigt, så det får du svårt att hitta en för det priset. 15 år och uppåt - ja då finns det hopp med de förutsättningar/önskemål du har.

har du inga krav på tävlings meriter utan bara en häst som är skapligt någorlunda utbildad, och inte har olater. då borde du kunna hitta en. det finns trevliga hobby hästar som ägaren säljer pga omständigheter, där ett bra hem är viktigare än priset.
Ibland är det mer framgångsrikt att själv sätta ut en annons, än att läsa andras. Folk som är rädda om sina hästar men samtidigt inte har så skyhöga krav på pris, kanske inte alltid annonserar ut detta, då det drar till sig folk av en massa slag, oavsett annonsens innehåll.

lycka till!!!
Jag menar läromästare i bemärkelsen välriden/okomplicerad/grundutbildad i dressyr. Tävlingsmeriter har ingen som helst betydelse och jag vill själv inte tävla.

det fiinns dom som säljer sina hästar billigt bara för att dom vill att dom ska få ett riktigt bra hem! man behöver inte ha mycket pengar för att ta hand om en häst på bra sätt.. så många säljer sina hästar där "hemmet är viktigare än priset".
så lycka till!

Karin_F skrev:

Vi köpte vårt halvblod för 10.000:- (han var då 19, är 22 idag). Han har gått MSV dressyr och LA hoppning. Han är en verklig läromästare, barnen har lärt sig/lär sig massor!!
Hoppas du hittar vad du söker! Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 544
Senast: Chefen
·
C
Hästmänniskan Som rubriken lyder. Först lite om oss. Vi är en såndär hästfamilj där alla (jag och min syster, mamma och pappa) rider utom lillebror...
Svar
7
· Visningar
1 439
Senast: Yrja
·
M
Fälttävlan Jag sitter o tittar lite även om det inte är dags just nu att köpa ngn häst. Men eftersom jag jobbat i ett ft-stall bland annat skulle...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: whalan
·
Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 023
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar