Rimligt pris för medryttare

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej jag ska ta hem en shettis nu och undrar vad som är ett rimligt pris för att rida han 3-5 ggr i veckan. Nuvarande ägarens dotter har skrittat och travat lite på honom. Så vad tycker ni är ett rimligt pris eller ska det vara gratis?
PS. Lånat konto
 
Jag hade inte betalat för en oskolad häst och skogsridning.
Jag har hjälpt till med hovslagarkostnad ibland men då är det enbart jag som ridit de hästarna och jag har också kunnat träna/tävla.
 
Hej jag ska ta hem en shettis nu och undrar vad som är ett rimligt pris för att rida han 3-5 ggr i veckan. Nuvarande ägarens dotter har skrittat och travat lite på honom. Så vad tycker ni är ett rimligt pris eller ska det vara gratis?
PS. Lånat konto

Det är svårt att svara rakt av.

Eftersom det i mina ögon knappast handlar om "riktig medryttare" när det gäller en shettis, utan någons barn som får rida så beror det ju på vilket engagemang man som hästägare behöver lägga ner.

Om man behöver vara med och "passa" situationen dvs göra i ordning ponnyn, eller övervaka barnet medan ponnyn görs i ordning, och behöver vara med och leda eller övervaka så ska man väl se det som ponnyridning och ta betalt därefter.

Om man behöver hjälpen att motionera ponnyn, för ponnyns och ägarens skull, så tycker jag också gratis eller halva hovslagerikostnaden.

Egentligen beror det väl på vem som efterfrågar "medrytteriet".
Om du som hästägare önskar hjälp, ta inte betalt.
Om någon efterfrågar att få låna din ponny - mer OK att ta betalt.
Att ponnyn är oskolad och för skogsridning har knappast så stor betydelse i det här fallet eftersom det är få barn i shettis-storlek som har så stor nytta av skolad ponny/häst (undantag finns givetvis) utan de flesta barn i shettis-storlek torde ha tillräcklig glädje av snäll ponny att kunna få "sadeltimmar" och träna styrning.
 
Sen handlar det ju också om vart ni finns, dvs vilken efterfrågan som finns. Dvs finns det många hästar omkring som barn kan få rida gratis?
 
Just nu är det bara 3 storhästar som söker medryttare i stan (vad jag har sett på internet). Det finns en paddock på stallplatsen och hinder till framöver.
 
Tillgång och efterfrågan, samt hjälpens värde för båda parter?

Jag har inte tagit betalt av mina medryttare, eftersom det är jag som sökt upp dem och bett om hjälp för att få avlastning.

Skulle någon komma idag och be att få rida min häst, när jag egentligen inte behöver hjälp, så hade jag kunnat ta lite betalt.

Har du skaffat hästen för att ha lektions-/uthyrningsverksamhet på den ska du självklart ta betalt, annars vete katten.
 
Hej jag ska ta hem en shettis nu och undrar vad som är ett rimligt pris för att rida han 3-5 ggr i veckan. Nuvarande ägarens dotter har skrittat och travat lite på honom. Så vad tycker ni är ett rimligt pris eller ska det vara gratis?
PS. Lånat konto

Halva hovslagarkostnaden är väl rimligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 169
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 267
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp