Rimligt? (Kursansvarig lärare på högskola)

domesticus

Trådstartare
Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50% med de två kurserna som löper över hela terminen på halvfart (dvs sammanlagt 30 hp) plus att vi har en doktorand som hjälper oss ca 10-15%. (Forskning utgör de resterande procenten för mina kollegor.) Kurserna har gått några år och ”finns” således, dvs material och upplägg är på plats. Självklart uppdaterar vi och byter ut uppgifter, material och föreläsningar med jämna mellanrum, men själva stommen finns. Då dessa kurser går på distans är det mycket uppgifter att rätta, men den bemanning vi har är rimlig. Jag är den som har jobbat kortast tid (endast sedan förra höstterminen) och jag har därför ännu inte haft något kursansvar, jag har dock varit med och planerat, ansvarar själv för projektarbeten och andra uppgifter etc. Framöver blir det förhoppningsvis en utökad tjänst här (om pengarna finns), vilket jag hoppas på.

Jag jobbar alltså bara halvtid där och för att täcka upp resterande tid sökte (och fick) jag en liknande tjänst på en annan högskola (samma ämnesområde). Intervjun inför denna tjänst skedde ca tre veckor innan kursstart och vid intervjun tog jag upp att det ju är för kort tid att ”uppfinna” nytt innehåll på kurserna, varför jag förutsatte att kurserna ”redan fanns”. Chefen/lektorn höll med. När jag för en vecka sedan till slut fick låna inloggningsuppgifter till kursplattformen (anställningsavtalet dök förresten inte upp förrän idag...) visade det sig att det i princip inte fanns något alls.. Summa kardemumma: Jag måste skapa två helt nya kurser och den första börjar på måndag! Pratade med blivande chefen igår och hen uttryckte att hen hade trott att det fanns mer. Hen tyckte också att det var ok att ”skapa” eftersom. Studenterna behöver ju dock få någon form av övergripande planering åtminstone! Men fine. Det kan jag väl få ihop under morgondagen (förhoppningsvis...). Jag har dock inte hunnit få egna inloggningsuppgifter till plattformen, ingen mailadress etc. Nu till min fråga.

Är det rimligt att jag ska klara av att få ihop två kurser (visserligen halvfarts) helt själv och med dessa förutsättningar? Upplägg, nya föreläsningar, hitta på nya uppgifter, tenta – allt! Jag är kursansvarig och ensam lärare. Bara jag. Tar jag mig vatten över huvudet? Kommer jag att stressa ihjäl mig? Anställningen är på endast 30%, men jag kan få fler procent om det behövs. Chefen är medveten om dilemmat. Jag har massor av idéer, men jag vet helt ärligt inte om jag klarar av att få ihop hela kurser själv, särskilt inte med så kort varsel :crazy: Jag känner att de har lite för stor tilltro till min fantasi och uppfinningsrikedom här :eek:
 
Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50% med de två kurserna som löper över hela terminen på halvfart (dvs sammanlagt 30 hp) plus att vi har en doktorand som hjälper oss ca 10-15%. (Forskning utgör de resterande procenten för mina kollegor.) Kurserna har gått några år och ”finns” således, dvs material och upplägg är på plats. Självklart uppdaterar vi och byter ut uppgifter, material och föreläsningar med jämna mellanrum, men själva stommen finns. Då dessa kurser går på distans är det mycket uppgifter att rätta, men den bemanning vi har är rimlig. Jag är den som har jobbat kortast tid (endast sedan förra höstterminen) och jag har därför ännu inte haft något kursansvar, jag har dock varit med och planerat, ansvarar själv för projektarbeten och andra uppgifter etc. Framöver blir det förhoppningsvis en utökad tjänst här (om pengarna finns), vilket jag hoppas på.

Jag jobbar alltså bara halvtid där och för att täcka upp resterande tid sökte (och fick) jag en liknande tjänst på en annan högskola (samma ämnesområde). Intervjun inför denna tjänst skedde ca tre veckor innan kursstart och vid intervjun tog jag upp att det ju är för kort tid att ”uppfinna” nytt innehåll på kurserna, varför jag förutsatte att kurserna ”redan fanns”. Chefen/lektorn höll med. När jag för en vecka sedan till slut fick låna inloggningsuppgifter till kursplattformen (anställningsavtalet dök förresten inte upp förrän idag...) visade det sig att det i princip inte fanns något alls.. Summa kardemumma: Jag måste skapa två helt nya kurser och den första börjar på måndag! Pratade med blivande chefen igår och hen uttryckte att hen hade trott att det fanns mer. Hen tyckte också att det var ok att ”skapa” eftersom. Studenterna behöver ju dock få någon form av övergripande planering åtminstone! Men fine. Det kan jag väl få ihop under morgondagen (förhoppningsvis...). Jag har dock inte hunnit få egna inloggningsuppgifter till plattformen, ingen mailadress etc. Nu till min fråga.

Är det rimligt att jag ska klara av att få ihop två kurser (visserligen halvfarts) helt själv och med dessa förutsättningar? Upplägg, nya föreläsningar, hitta på nya uppgifter, tenta – allt! Jag är kursansvarig och ensam lärare. Bara jag. Tar jag mig vatten över huvudet? Kommer jag att stressa ihjäl mig? Anställningen är på endast 30%, men jag kan få fler procent om det behövs. Chefen är medveten om dilemmat. Jag har massor av idéer, men jag vet helt ärligt inte om jag klarar av att få ihop hela kurser själv, särskilt inte med så kort varsel :crazy: Jag känner att de har lite för stor tilltro till min fantasi och uppfinningsrikedom här :eek:

Jag tycker det låter helt absurt, ska du hitta på två kurser under helgen? Och vad är det för undermålig planering på stället att man anställer folk till kurser veckan innan de börjar?

Men om det är rimligt, det beror ju på vad det är för kurser, hur många studenter, hur mycket du har färdigt från tidigare kurser du kan lägga in, osv.
 
Jag tycker det låter helt absurt, ska du hitta på två kurser under helgen? Och vad är det för undermålig planering på stället att man anställer folk till kurser veckan innan de börjar?

Men om det är rimligt, det beror ju på vad det är för kurser, hur många studenter, hur mycket du har färdigt från tidigare kurser du kan lägga in, osv.

Eftersom enda chansen att klara det är att skapa uppgifter allteftersom, så behöver jag ju inte göra allt innehåll till kurserna i helgen. Dock måste jag få fram en planering där jag har fått ihop ett vettigt upplägg och innehåll (dvs jag behöver inte skapa själva uppgifterna direkt, dock måste jag ju komma på vad de ska handla om/innebära samt när de ska vara klara etc), så att studenterna har något att förhålla sig till och planera efter. Någon form av introduktionsuppgift eller liknande bör de ju även få. Just nu står det dock stilla i huvudet! Jag vill ju inte stjäla uppgifter från min andra arbetsgivare (många av dem är dock väldigt bra, så det hade ju varit praktiskt ;)), så jag måste komma på helt nya.

Vad gäller planeringen, så förutsatte jag att kurserna skulle vara "klara och på plats" och att jag i princip mest skulle behöva administrera dem/uppgifterna och planera innehåll till träffarna. Ev skapa en ny tenta.

Justja, Jag måste komma på vettig kurslitteratur också.

Kurserna ligger efter varandra, båda är på 7,5 hp och går på halvfart, så det är iaf "bara" en kurs i taget. Men det känns lite övermäktigt att där vi på det andra universitetet är personer motsvarande ca 165% på 100% kurser (som är förberedda och klara!), är jag på "nya högskolan" 30% person på 50% kurser (som dessutom behöver skapas!). Jag har jobbat inom myndighetsvärlden största delen av mitt yrkesverksamma liv och det förstnämnda universitetsjobbet är min första tjänst inom den världen (och jag stormtrivs där!), så att jag skriver det här handlar nog delvis om att jag inte riktigt vet vad jag kan vänta mig. Vad är normalt, förväntat och vettigt liksom?

EDIT/tillägg: Det är dock bara ca 10 studenter i första kursen. Dock nästan tre gånger så många i andra.
 
Som en som aldrig varit lärare men däremot student får jag typ andnöd vid tanken, tycker det verkar väldigt respektlöst mot studenterna - men å andra sidan, vad vet jag om hur ofta det förekommer, kanske funkar det jättebra och det märks ingenting att det hittas på eftersom... Kanske. :crazy:

Allt är nog inte alltid helklart vid kursstart (enstaka uppgifter/föreläsningar som behöver kompletteras etc), dock brukar det nog inte vara riktigt såhär ;) Ja, jag känner ju att de förtjänar en bra kurs! Så, just nu slits jag mellan vad som är värst/bäst för dem; att jag försöker, med risken att det blir halvdant eller tom pannkaka, eller om det inte blir någon kurs alls :crazy: (Dvs att jag bangar hela tjänsten.) Självklart fattar jag ju att det ställer till det för dem mer om det inte blir något, men jag ogillar att göra halvdana saker som jag inte känner att jag kan stå för. Jag kan dock mitt ämne och kan prata om och runt det hur mkt som helst. Att få ner det till koncentrerade föreläsningar och uppgifter kräver ju dock både tid och ansträngning.

Men, jag kanske målar fan på väggen? Kanske bör jag inte vara negativ utan bara kavla upp ärmarna och köra på?
 
Allt är nog inte alltid helklart vid kursstart (enstaka uppgifter/föreläsningar som behöver kompletteras etc), dock brukar det nog inte vara riktigt såhär ;) Ja, jag känner ju att de förtjänar en bra kurs! Så, just nu slits jag mellan vad som är värst/bäst för dem; att jag försöker, med risken att det blir halvdant eller tom pannkaka, eller om det inte blir någon kurs alls :crazy: (Dvs att jag bangar hela tjänsten.) Självklart fattar jag ju att det ställer till det för dem mer om det inte blir något, men jag ogillar att göra halvdana saker som jag inte känner att jag kan stå för. Jag kan dock mitt ämne och kan prata om och runt det hur mkt som helst. Att få ner det till koncentrerade föreläsningar och uppgifter kräver ju dock både tid och ansträngning.

Men, jag kanske målar fan på väggen? Kanske bör jag inte vara negativ utan bara kavla upp ärmarna och köra på?
Du ska göra det som är bäst för dig. Kan du leva med att få ihop en kurs av nätt och jämnt acceptabel kvalitet, (och något annat kan man ju inte förvänta sig med förutsättningarna), och utan att bli utbränd, så kör!

Det är sådana här historier som är perfekta att berätta när du får frågan "Vad är du speciellt stolt över att ha uträttat på jobbet?" på nästa anställningsintervju. En merit alltså!
 
Eftersom enda chansen att klara det är att skapa uppgifter allteftersom, så behöver jag ju inte göra allt innehåll till kurserna i helgen. Dock måste jag få fram en planering där jag har fått ihop ett vettigt upplägg och innehåll (dvs jag behöver inte skapa själva uppgifterna direkt, dock måste jag ju komma på vad de ska handla om/innebära samt när de ska vara klara etc), så att studenterna har något att förhålla sig till och planera efter. Någon form av introduktionsuppgift eller liknande bör de ju även få. Just nu står det dock stilla i huvudet! Jag vill ju inte stjäla uppgifter från min andra arbetsgivare (många av dem är dock väldigt bra, så det hade ju varit praktiskt ;)), så jag måste komma på helt nya.

Vad gäller planeringen, så förutsatte jag att kurserna skulle vara "klara och på plats" och att jag i princip mest skulle behöva administrera dem/uppgifterna och planera innehåll till träffarna. Ev skapa en ny tenta.

Justja, Jag måste komma på vettig kurslitteratur också.

Kurserna ligger efter varandra, båda är på 7,5 hp och går på halvfart, så det är iaf "bara" en kurs i taget. Men det känns lite övermäktigt att där vi på det andra universitetet är personer motsvarande ca 165% på 100% kurser (som är förberedda och klara!), är jag på "nya högskolan" 30% person på 50% kurser (som dessutom behöver skapas!). Jag har jobbat inom myndighetsvärlden största delen av mitt yrkesverksamma liv och det förstnämnda universitetsjobbet är min första tjänst inom den världen (och jag stormtrivs där!), så att jag skriver det här handlar nog delvis om att jag inte riktigt vet vad jag kan vänta mig. Vad är normalt, förväntat och vettigt liksom?

EDIT/tillägg: Det är dock bara ca 10 studenter i första kursen. Dock nästan tre gånger så många i andra.

Är tjänsten på 30% och du har en 7,5 hp-kurs med tio studenter, och en med trettio?

Det låter otroligt lite. Som jämförelse så har jag 30% undervisning i min tjänst, då är jag seminarielärare för 100 studenter i en kurs på 7,5 hp, och delat kursansvarig och seminarielärare för en lika stor kurs med 600 studenter. Dock finns kurserna redan, men var de nya skulle jag bara ha marginellt mindre undervisning.

Är det en fast tjänst så kan du ju hoppas på att få behålla kurserna framöver, och då kommer du ju få det extremt lugnt och skönt om du bara kommer ha 40 studenter på en färdig distansutbildning per termin. Så det kan ju vara värt det att få en tuff start i år.

Om det är möjligt att rådda ihop en kurs med så kort varsel är omöjligt att säga, för en erfaren lärare torde det inte vara så svårt, har man inte den rutinen så torde det vara omöjligt svårt. Att återanvända material som du gjort på tidigare arbetsplatser skulle jag inte se något problem med, det är förmodligen den enda möjligheten att få ihop nåt.
 
Om du tycker det kommer att bli kul och du tror att du klarar det. Så är väl det enda tipset att faktiskt få betalt för det arbete du kommer att utföra. Lite skillnad i tid som kommer behöva läggas på att få det att rulla på.
 
Det händer, det händer att professorer blir påtvingade kurser de inte vill göra heller.

Hett tips: klaga inte till eleverna, vi hade en kurs min första termin på ett universitet där de tre professorerna klagade konstant på att de precis fått kursen och att den var värdelös men de hade inte haft tid att ändra den (dvs det fanns redan kursplan osv så klagomålen var riktade mot de professorer som undervisat den föregående terminen). Det var visserligen inte de enda som gjordes fel, men det sänkte kursen redan från start kan man väl säga.

Nu gissar jag på att du antagligen är tillräckligt professionell för att inse sådant, jag var rätt paff och skrev i slutändan ner en rätt utförlig beskrivning om vad som inte funkade och varför (och det hade mest med deras undervisning att göra, inte kursplanen per se. Med tanke på hur många som klagade, och det högljutt precis överallt så att precis hela universitetet visste var jag ännu mer förvånad när en av dessa professorer sa att de bara fått in sju kursutvärderingar av runt 30 elever. De ville faktist ha dem och kursen har ändrats avsevärt). Däremot kan det ju vara en bra grej att om du nu provar lite nya grejer att säga till eleverna att det är en massa nytt material och att du verkligen vill ha feedback för att veta vad som funkar eller inte.

Har du redan nya idéer är det väl bara att köra :up: Skriv upp en kursplan över helgen och hitta på uppgifterna efter hand, stressigt så här första terminen men sen finns ju materialet där.
 
Jag vet inte hur det är på just ditt universitet, men på de högskolor/universitet jag känner till (varav jag jobbar på en) så får man extra tjänstetimmar om det är fråga om nyutveckling av en kurs, eller att man tar över en kurs där det inte kursmaterial finns tillgängligt.

Sen gäller ju speciella regler för högskolor i och med lärarundantaget. Det är läraren som tar fram materialet som äger det, inte skolan, och därför kan man aldrig räkna med att det går att använda färdigt material såvida man inte kommit överens om det med föregående lärare.

Om det är rimligt att vara kursansvarig för två kurser på 7,5 hp där man måste nyutveckla båda samtidigt på en halvtidstjänst skulle jag säga nej, inte inte inom mitt ämnesområde i alla fall. Skulle jag räkna med den schablon vi har på min institution att dessa kurser skulle gå på halvfart i tio veckor skulle det bli en heltidstjänst de veckorna.
 
Äsch, så där är det att vara (ny) lärare på grundskolan också. 7-10 dagar, om du har tur(!) vet du vilka ämnen du ska ha, och vilken årskull. Du vet inte vad eleverna kan, vad de behöver för anpassningar etc, vilka böcker som finns att tillgå eller nått. Under dessa dagar måste du närvara på föreläsningar, möten etc ca 75% av tiden. Du är glad om du har fyllt kommande vecka m innehåll i ett ämne du har haft tidigare.

Man stressar ihjäl sig och gör sitt bästa. Och för det mesta reder det sig. Men bra är det inte, för nån.
 
Du ska göra det som är bäst för dig. Kan du leva med att få ihop en kurs av nätt och jämnt acceptabel kvalitet, (och något annat kan man ju inte förvänta sig med förutsättningarna), och utan att bli utbränd, så kör!

Jag måste ju erkänna att de fysiska stressymptomen som hade gått och gömt sig sedan min utmattningsdepression för några år sedan, har börjat ge sig till känna igen. Inget alarmerande som jag oroar mig för egentligen, men det är intressant hur mkt "lättare" kroppen reagerar nu jämfört med tidigare!

Det är sådana här historier som är perfekta att berätta när du får frågan "Vad är du speciellt stolt över att ha uträttat på jobbet?" på nästa anställningsintervju. En merit alltså!
:up:

Är tjänsten på 30% och du har en 7,5 hp-kurs med tio studenter, och en med trettio?

Det låter otroligt lite. Som jämförelse så har jag 30% undervisning i min tjänst, då är jag seminarielärare för 100 studenter i en kurs på 7,5 hp, och delat kursansvarig och seminarielärare för en lika stor kurs med 600 studenter. Dock finns kurserna redan, men var de nya skulle jag bara ha marginellt mindre undervisning.

Men du kan väl inte ge enskild feedback på uppgifter och projekt för 600 studenter på 30%?!

Är det en fast tjänst så kan du ju hoppas på att få behålla kurserna framöver, och då kommer du ju få det extremt lugnt och skönt om du bara kommer ha 40 studenter på en färdig distansutbildning per termin. Så det kan ju vara värt det att få en tuff start i år.

Det är inte en fast tjänst, utan i nuläget bara den här terminen. De kommer ju dock att behöva någon även fortsättningsvis så chansen finns till förlängning.

Det är inte en distansutbildning, även om jag kommer att få sköta en hel del på avstånd då jag bor 30 mil från arbetsplatsen. Det kommer således dock att bli en hel del resor inkl övernattningar, vilka ju äter en bit av den 30%iga lönen.

Om det är möjligt att rådda ihop en kurs med så kort varsel är omöjligt att säga, för en erfaren lärare torde det inte vara så svårt, har man inte den rutinen så torde det vara omöjligt svårt. Att återanvända material som du gjort på tidigare arbetsplatser skulle jag inte se något problem med, det är förmodligen den enda möjligheten att få ihop nåt.

Jag är ju dessvärre ingen erfaren lärare.
 
Det händer, det händer att professorer blir påtvingade kurser de inte vill göra heller.

Hett tips: klaga inte till eleverna, vi hade en kurs min första termin på ett universitet där de tre professorerna klagade konstant på att de precis fått kursen och att den var värdelös men de hade inte haft tid att ändra den (dvs det fanns redan kursplan osv så klagomålen var riktade mot de professorer som undervisat den föregående terminen). Det var visserligen inte de enda som gjordes fel, men det sänkte kursen redan från start kan man väl säga.

Nu gissar jag på att du antagligen är tillräckligt professionell för att inse sådant, jag var rätt paff och skrev i slutändan ner en rätt utförlig beskrivning om vad som inte funkade och varför (och det hade mest med deras undervisning att göra, inte kursplanen per se. Med tanke på hur många som klagade, och det högljutt precis överallt så att precis hela universitetet visste var jag ännu mer förvånad när en av dessa professorer sa att de bara fått in sju kursutvärderingar av runt 30 elever. De ville faktist ha dem och kursen har ändrats avsevärt). Däremot kan det ju vara en bra grej att om du nu provar lite nya grejer att säga till eleverna att det är en massa nytt material och att du verkligen vill ha feedback för att veta vad som funkar eller inte.

Har du redan nya idéer är det väl bara att köra :up: Skriv upp en kursplan över helgen och hitta på uppgifterna efter hand, stressigt så här första terminen men sen finns ju materialet där.

Att klaga och beklaga mig kommer jag att hålla mig ifrån. Däremot så känner jag att jag kanske vill att de ska få en förklaring till varför allt inte är klart, förberett och planerat in i minsta detalj, men det kanske är dumt?
 
Jag vet inte hur det är på just ditt universitet, men på de högskolor/universitet jag känner till (varav jag jobbar på en) så får man extra tjänstetimmar om det är fråga om nyutveckling av en kurs, eller att man tar över en kurs där det inte kursmaterial finns tillgängligt.

Sen gäller ju speciella regler för högskolor i och med lärarundantaget. Det är läraren som tar fram materialet som äger det, inte skolan, och därför kan man aldrig räkna med att det går att använda färdigt material såvida man inte kommit överens om det med föregående lärare.

Om det är rimligt att vara kursansvarig för två kurser på 7,5 hp där man måste nyutveckla båda samtidigt på en halvtidstjänst skulle jag säga nej, inte inte inom mitt ämnesområde i alla fall. Skulle jag räkna med den schablon vi har på min institution att dessa kurser skulle gå på halvfart i tio veckor skulle det bli en heltidstjänst de veckorna.

Angående min fetning i citatet: Det är i nuläget bara 30%, även om lektorn var beredd att utöka det några procent om så krävs (om det finns utrymme med såpass stor ökning som till 50% vet jag dock inte...).
 
Jag måste ju erkänna att de fysiska stressymptomen som hade gått och gömt sig sedan min utmattningsdepression för några år sedan, har börjat ge sig till känna igen. Inget alarmerande som jag oroar mig för egentligen, men det är intressant hur mkt "lättare" kroppen reagerar nu jämfört med tidigare!


:up:



Men du kan väl inte ge enskild feedback på uppgifter och projekt för 600 studenter på 30%?!



Det är inte en fast tjänst, utan i nuläget bara den här terminen. De kommer ju dock att behöva någon även fortsättningsvis så chansen finns till förlängning.

Det är inte en distansutbildning, även om jag kommer att få sköta en hel del på avstånd då jag bor 30 mil från arbetsplatsen. Det kommer således dock att bli en hel del resor inkl övernattningar, vilka ju äter en bit av den 30%iga lönen.



Jag är ju dessvärre ingen erfaren lärare.

De 600 studenterna jobbar i arbetsgrupper, såklart, och jag har inte alla 24 seminariegrupperna själv, det är inte möjligt. Men jag kommer väl ha ansvar för föreläsningar, utformning av seminarier och examination, och åtminstone fyra seminariegrupper, med 100 studenter och 16 arbetsgrupper. Men hur mycket jobb det blir med feedback beror ju väldigt mycket på hur kursen är upplagd, det kan ju vara alltifrån massor till nästan ingenting med 40 studenter.

Men om det gäller en högskola på 30 mils avstånd och det rör sig om en termins anställning där man ska stampa två kurser ur jorden - det skulle jag bara ta om jag var desperat, eller om det var en högskola där jag till varje pris ville få in en fot. Men annars - undervisa när man bor 30 mil bort är redan det krångligt och krävande, ännu värre om det dessutom är svåra kurser att ge. Och är det inte en tjänst det handlar om så är ju risken i vilket fall att du blir utlasad om två år, det beror lite på vad den högskolan har för policy där. Har du råd, strunta i det kamikazeuppdraget och ägna dig åt att förbättra din publikationslista istället så att du blir mer konkurrenskraftig för de riktiga tjänster som lyses ut.
 
Däremot kan det ju vara en bra grej att om du nu provar lite nya grejer att säga till eleverna att det är en massa nytt material och att du verkligen vill ha feedback för att veta vad som funkar eller inte.
Här är en rätt bra grej, första terminen jag läste på distans så hade vi de första två del kurserna lärare som hade haft samma ämne väldigt länge och nog var väldigt less på att undervisa på grundnivå. Till de två sista del kurserna fick vi en lärare som var ny och hen var väldigt tydlig med att det var första gången hen undervisade på det här sättet och byggde upp kursen. En del saker protesterade vi emot, en del saker önskade vi lägga till och i slutändan kände jag att jag lärde mig otroligt mycket mer på de två sista kurserna än på de två första, trots att de egentligen handlade om samma sak men i olika perspektiv.
Vi hade många, långa intressanta diskussioner och seminarietiden kändes alltid för kort och föreläsningarna kändes också väldigt korta och avslutades nästan alltid med en kortare frågestund/diskussion om ämnet. Något som "de äldre" inte tyckte var tillräckligt intressant att göra tror jag. ;)
 
Att klaga och beklaga mig kommer jag att hålla mig ifrån. Däremot så känner jag att jag kanske vill att de ska få en förklaring till varför allt inte är klart, förberett och planerat in i minsta detalj, men det kanske är dumt?

Beror på hur det läggs fram, i vårt fall skylldes det liksom konstant på de föregående professorerna varför kursen var dålig :crazy: Det hjälpte ju tyvärr inte oss och kändes mest som att de inte ens försökte och försökte skylla ifrån sig istället för att ta ansvar för kursen. Lägg fram det på rätt sätt? Att du precis tagit över, håller på att formaterar om kursen för att göra den bättre och är väldigt intresserad av kursutvärderingar för att ta reda på vad som funkar? Då ligger det ingen beskyllning på föregående kurs ansvarig. Det hade jag uppskattat, jag skriver hellre en utvärdering om jag tror att kursansvarig läser den. Tycker också att det hjälper mig att utvecklas att tänka på hur saker kunde göras bättre (ibland inser man att det inte är så lätt till exempel) eller vad som funkade och varför (men jag undervisar ju elever jag också så det kanske är därför :)).
 
Men om det gäller en högskola på 30 mils avstånd och det rör sig om en termins anställning där man ska stampa två kurser ur jorden - det skulle jag bara ta om jag var desperat, eller om det var en högskola där jag till varje pris ville få in en fot. Men annars - undervisa när man bor 30 mil bort är redan det krångligt och krävande, ännu värre om det dessutom är svåra kurser att ge. Och är det inte en tjänst det handlar om så är ju risken i vilket fall att du blir utlasad om två år, det beror lite på vad den högskolan har för policy där. Har du råd, strunta i det kamikazeuppdraget och ägna dig åt att förbättra din publikationslista istället så att du blir mer konkurrenskraftig för de riktiga tjänster som lyses ut.

Min magkänsla säger att det blir för mycket, ffa i förhållande till lönen som blir kvar efter resor etc. Men samtidigt är det en utmaning. Men också en utmaning som jag är ytterst osäker på om jag reder ut... Dock känner jag mig som en skitstövel om jag drar mig ur nu och lämnar dem i sticket...

Märks det att jag har svårt att reda ut hur jag ska tänka och göra?:p ...och klockan tickar. Fort.
 
Justja, tillägg till svaret till @Mabuse :

Desperat är jag väl på ett sätt inte. Sedan jag sa upp mig från Länsstyrelsen har jag drivit eget där jag egentligen inte har kunnat plocka ut någon lön. Vi har således levt på en inkomst. Sedan jag började på "det första universitetet" har det blivit ett plustillskott som nu alltså ligger på en halvtidslön. Rent krasst klarar vi oss alltså med endast den halvtiden, även om mer pengar in är välkommet, om inte annat med tanke på pension osv.

Sedan, jag har kvar mitt företag, vilket jag inte vill släppa helt. Tiden för det blir ju dock knapp om jag ska rodda båda anställningarna också. Och så en parameter till: Förra veckan berättade min kollega på "första" att hen har sökt ytterligare forskningsmedel. Om hen får dem så innebär det chans till 25% till för mig då någon i sådana fall behöver ta över en del av hens undervisning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp