Rimligt avdrag alt. Djävla skitbonde!

Nixehen

Trådstartare
Ja, så här ligger det till. När förstaskörden av hö togs för ett par månader sedan kom grannbonden och frågade om han skulle slå mitt hö också (har en plätt på 0,5 ha.) mot att jag då skulle få köpa hö billgare av honom. Lät ju bra tyckte jag som inte har maskiner eller liknande för att ta det själv.

Sagt och gjort så slog han höet och pressade det. Dock inte i småbalar som jag ville ha utan i stora rundbalar som han tog själv. Jahapp - vad hände med mina balar? Pratade med honom och vi kom överens om att han följande vecka skulle leverera 6ton i småbalar till mig. Kanon! Fixar hem folk som kan hjälpa mig med lossning av hövagnar osv.
Inget hö kommer.
Fortfarande har inget hö kommit, och nu har det varit kanonväder för höskörd i 2 veckors tid.
Idag fick jag spel - eftersom jag trott att han haft fullt upp, men istället ser jag honom vara ute och semestra med familjen i båten.. :eek::devil:

Så har nu bestämt mig för att köpa av någon annan och istället dra av (har köpt ved av samma bonde som ska betalas här i augusti) pengar på vedkostnaden för den mängden hö som han snott av mig.
Enligt hans egen utsago får han ut 20ton hö på 4.5ha, alltså 2,2 ton på min plätt. Han kräver 2,25kr/kg för höet vid försäljning.
Jag anser på de grunderna att jag gott kan kräva 1kr/kg i ersättning. (Samma summa som vi kom överens om som avdrag om jag skulle köpa av honom)

Vad säger ni?

Sv: Rimligt avdrag alt. Djävla skitbonde!

Vad säger bonden?
För du har väl talat med honom?

LIA

Bonden i fråga varken svarar i telefon eller öppnar dörren när jag åker över. Och ja, jag vet att han är hemma då jag flertalet gånger sett honom.

Det senaste jag hörde var som sagt att höet skulle komma nästföljande vecka - vilket det inte gjorde.

Besvärlig situation.
Har du snackat med andra grannbönder? Möjligheten är ju att han har "gått in i väggen", vilket inte är alltför ovanligt bland bönder. Att han inte öppnar när du kommer tyder ju på dåligt samvete.

Givetvis ska du ha ersättning för gräset han tagit, om du inte får kompensation på annat sätt. För grannsämjans skull skulle jag dock råda att du tar det lugnt och mjukt och försöker få kontakt med bonden. Kanske via familjen?

LIA

Jag har pratat med Bonden i fråga idag och fick till svar att gräset jag skulle fått hö av har han plastat in och han tänker inte ta något mer hö i år.
Han tyckte att jag gott kunde köpa inplastat av honom istället och hade ingen förståelde alls för att jag var förbannad.
Mina hästar kan inte äta hösilage och jag tänker inte ge dem det.

Så nu står jag med ett tomt höloft inför vintern, utan möjlighet att fylla det på nära håll eftersom alla andra redan sålt av sitt.
Istället får jag frakta från min "gamla höbonde" utanför Uppsala, vilket ger mig en fraktkostnad på X-antal tusenlappar extra - som jag verkligen inte har plats för i min djävligt tighta budget. (blir arbetslös om 3 veckor. Ingen A-kassa.)

Så frågan är, är det rimligt av mig att dra av 2200kr? Alltså 1kr/kg av det hö som han slagit på min mark och sålt?

Tycker att det låter som ett rimligt avdrag. Ni har haft ett avtal att han skulle ta HÖ på er vall åt er men han har utan att pratat med er plastat in och gjort SILAGE istället. Jag skulle också blivit förbannad! Vi har en häst i stallet som blir dålig av magen av hösilage (superfin i magen av hö) så jag förstår dig.

Kul att börja leta efter hö nu när du trodde att det var fixat!

Mot den bakgrund du beskriver tycker jag det är helt rätt.

Man undrar hur han tänker. Totalt nonchalant som det verkar.

LIA

Jag tycker att du inte bara har rätt att dra av, du har rätt att kräva honom på ersättning för ditt hö och frakten för det hö du nu får köpa på annat håll.

Det han har gjort är egenmäktigt förfarande och det är straffbart (genom att ta ditt gräs). Han har dessutom brutit ert avtal och då har du rätt till ersättning.

Jag hade i ditt fall ringt upp bonden och sagt att han får betala mellanskillnaden mellan vad det skulle kostat dej till vad det nu kostar dej att köpa motsvarande på annat håll.

Skitförbannad är bara förnamnet av vad jag skulle blivit om någon hade gjort så mot mej:mad:

Det fungerade kanske inte att torka vallen till hö.
Så inplastning var det som gjorde att där finns något alls.
Alternativet kanske hade varit ruttet eller mögligt hö och det hade ingen av er haft någon nytta av.

Det är svårt att ta torrhö och få det bra.
Det kan oerhört lätt gå fel.

Svarar alla!

Tack för alla svar och åsikter, skönt att höra att mina tankar om ersättning känns rimliga.

Jag tänker dra av 2200kr från den summa han ska ha av mig, och jag tänker inte göra affärer med honom igen.

Hur jag ska lösa höbiten får vi se, men det lutar väl åt att jag får hyra lastbil och köra höet från Uppsala och hit upp. Lagom kul, men då vet jag att det jag får är av god kvalité och att bonden är av det otroligt schyssta slaget.

Inte_Ung: Att torrhö är svårt att få bra vet jag, jag har varit med vid höskörd i många år. Det soim stör mig är det faktum att jag lämnat en beställning, han har sagt att han fixar det. Bestämt leveransdatum och tagit mitt gräs för eget bruk. Sen skiter han i allt utan att ens nämna det för mig och tycker att jag får anpassa mig.
DET gör mig förbannad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka