Rimligt andrahandsvärde på begagnad utrustning?

BlackRiver86

Trådstartare
Som rubriken låter, vad är ett rimligt andrahandsvärde egentligen? Hur många procent ska man gå ner i pris på låt oss säga en vara som är prövad, men som inte passar alt. använd ett fåtal gånger.
Det är ju jättesvårt att sätta rimliga priser på saker som ska säljas.

Jag själv anser att man definitivt inte kan räkna med fullt pris, men där verkar många tänka annorlunda.
 
Det handlar ju alltid om tillgång och efterfrågan. Ganska vanligt verkar vara att man max vill betala halva nypriset, även om varan är relativt oanvänd.
 
Hälften av nypris är normalt.

Ibland kan det bli lite fel när en begagnad vara med frakten kostar mer än nypris.
 
Det där beror ju helt på vad folk är villiga att betala.
Jag tycker inte det måste vara fel att en begagnad vara hamnar på mer än nypris med frakten medräknat. Man kanske hade behövt lägga på frakten eller bensinpengar i vilket fall och är glad att man sparade några hundralappar om man redan vet att det är det man vill ha.
Men det är ju förutsatt att någon är villig att betala det.
Oftare är det nog snarare mot 50% av nypriset eller inte ens det beroende på skick och efterfrågan.

Smart borde vara att kolla runt på olika annonssajter eller helt enkelt googla och se vad folk tar för priser, sen får man sänka om det inte blir sålt.
 
För mig som bor i en Stockholmsförort med åtminstone fem ridsportsbutiker inom en mils avstånd är det helt otänkbart att betala mer för något begagnat som skickats än att åka till en butik och köpa nytt.

Lägger också till att säljare ibland verkar ha noll koll på vad vissa varor kostar i nypris. Har många gånger sett begagnade hästböcker till salu för mer än vad man köper dem för nya.
 
Fullt pris kan man kanske få om varan är helt ny med lappar kvar. Men då bör det vara en vara som inte går att få tag på överallt.

Jag köpte ett schabrak för högre än nypris, samt frakt på det, en gång. Men då ställt mot att jag skulle behövt åka till Ullared och köpa det annars. Jag bor väldigt långt från Ullared om vi säger så ;)

Annars så beror det helt på skick tycker jag. Halva nypriset för en begagnad vara i normalt skick. 75% av nypris för en i princip oanvänd vara som är i nyskick.

Sen följer sadlar inte riktigt den tabellen dock.

Jag tycker folk överskattar skicket på saker!! När jag letade sadel så stod det ofta "pedantskött, toppskick" - och så såg den ut som den hängt med sen 70-talet fast den var bara några år. Samma sak när jag köptannat, står "välskött, fint skick" och så får man hem något som är så skitigt att det är svårt att ens identifiera färgen.
 
Jag resonerar lite att om en begagnad vara ligger för nära en ny vara i pris så lägger jag hellre ett par extra hundralappar och får en splirrans ny med alla garantier, bytesrätter osv kvar. I det läget betalar jag hellre lite extra för tryggheten att köpa av ett företag än att köpa begagnat av en privatperson där risken att det strular är större om det är något fel på varan.
 
En ny vara med (oftast öppet köp eller bytesrätt), 1-2 års garanti, 3 års reklamationsrätt köpt av en näringsidkare som ligger under Konsumentköpslagen (superskydd för konsumenten) MÅSTE ju vara värd betydligt mer än att köpa motsvarande begagnad av en privatperson.

Jag tycker nog 50-70% av nypriset kan vara rimligt för en nästan oanvänd vara, lite beroende på vad det är. Sedan sjunker det med slitage ned mot noll.
 
En ny vara med (oftast öppet köp eller bytesrätt), 1-2 års garanti, 3 års reklamationsrätt köpt av en näringsidkare som ligger under Konsumentköpslagen (superskydd för konsumenten) MÅSTE ju vara värd betydligt mer än att köpa motsvarande begagnad av en privatperson.

Jag tycker nog 50-70% av nypriset kan vara rimligt för en nästan oanvänd vara, lite beroende på vad det är. Sedan sjunker det med slitage ned mot noll.

Jag förutsätter att på en nyare vara medföljer originalkvitto. Vilket gör att man har kvar alla lagstadgade rättigheter.
 
Fast man har ju inte möjlighet att returnera varan.

Jag köper massor till hästen och mig begagnat, men jag betalar en betydande del mindre än priset i handeln för ny produkt. Vart 10 av mina begagnat köp är i princip inte vad jag räknat med och jag är missnöjd när produkten kommer. Fick en gång lindor som var otvättade, med hästbajs och där resåren var utdragna till max. Jag bestämde mig då att köper jag i affär kan jag känna och klämma på varan, köper jag på annons så är det att köpa grisen i säcken, och jag tar risken mot att jag köper billigt. Jag prutar ofta om tillfälle ges, ibland inte om priset är så bra ändå, typ schabrak för 100 kr tycker jag inte att det är ok att pruta på...
Det är upp till säljaren att inte sälja om mitt bud inte gillas.
 
Fast man har ju inte möjlighet att returnera varan.

Jag köper massor till hästen och mig begagnat, men jag betalar en betydande del mindre än priset i handeln för ny produkt. Vart 10 av mina begagnat köp är i princip inte vad jag räknat med och jag är missnöjd när produkten kommer. Fick en gång lindor som var otvättade, med hästbajs och där resåren var utdragna till max. Jag bestämde mig då att köper jag i affär kan jag känna och klämma på varan, köper jag på annons så är det att köpa grisen i säcken, och jag tar risken mot att jag köper billigt. Jag prutar ofta om tillfälle ges, ibland inte om priset är så bra ändå, typ schabrak för 100 kr tycker jag inte att det är ok att pruta på...
Det är upp till säljaren att inte sälja om mitt bud inte gillas.

Nej, men det är extremt sällan jag returnerar en vara, och köper jag något begagnat som är nytt eller nästan nytt vet jag att jag vill ha det.
Sen saker med så lågt nyvärde som benlindor ser jag ingen vits alls att köpa begagnat dock.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 895
Senast: Otherside
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 975
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 883
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 368
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp