Rimlig ersättning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker du att jag har otrevlig ton? Fundera på hur jag uppfattar dig när du ska ta betalt för att ngn ska hjälpa dig att rida.

Jag har inget för att låna/hyra ut min bil. Men om en kompis behöver låna så gör hon det gratis. Eller passar du på att ta betalt?

Ja det tycker jag. Förstår inte vad du har sådana problem med det att du måste ta sådan ton. Och fortfarande så handlar det inte om att att betalt för någon hjälp.

Nänä, nu pratar vi inte om någon vän utan helt random person (med körkort och körkunnig såklart). Självklart det är gratis, du kan ju inte ta betalt trots att du lånar ut en ett fordon som du betalt, underhåller och tankar!

Själv har jag en fantastiskt fin häst som jag har svårt att hinna med. Jag betalar min tränare ibland för att hon ska rida den. Jag tror inte hon är beredd att betala faktiskt.

Jag har också erbjudit en bekants bekant att rida. Gratis. Eftersom jag behöver hjälp.

Men fortfarande så handlar det inte om att jag inte har tid, råd eller orkar rida själv. Jag BEHÖVER INTE hjälp men unnar någon ryttare möjligheten att rida/träna/tävla ganska förmånligt i jämförelse med att själv stå för en häst.

Jag har meriter upp till LA/LA, jag är kapabel att tävla hästen själv, men har inget intresse. Jag jobbar med hästar inom en av de större kedjorna inom djursjukvård, är legitimerad djursjukskötare och tjänar ganska bra och har absolut tid att rida hästen 6 dagar i veckan om jag skulle vilja.

Ja det tycker jag. Förstår inte vad du har sådana problem med det att du måste ta sådan ton. Och fortfarande så handlar det inte om att att betalt för någon hjälp.

Nänä, nu pratar vi inte om någon vän utan helt random person (med körkort och körkunnig såklart). Självklart det är gratis, du kan ju inte ta betalt trots att du lånar ut en ett fordon som du betalt, underhåller och tankar!
Bry dig inte om det. Det är bara att slösa tid och energi helt i onödan.

Du behöver inte ange skäl till varför du vill ha betalt. Som om du måste rättfärdiga din önskan att ta betalt av en medryttare för att rida din häst. Löjligt!

Det din häst och du gör som du vill. Du behöver inte någons tillåtelse att ta betalt.

Med de förutsättningarna du erbjuder så tycker jag absolut att 600-1000kr är fullt skäligt.

Det gör kanske att någon vars föräldrar inte har tid och/eller råd med egen ponny får en möjlighet att bli en riktigt duktig ryttare.

Senast ändrad:
Synd på den otrevliga tonen vilket gör att man inte ens tar dina argument till sig.

NEJ, jag behöver inte hjälp. Jag skulle lika gärna kunna rida hästen själv. Du jämför äpplen och bananer. För att göra en övertydlig jämförelse så är detta inte en halvtaskig travare (travfolk tar inte illa upp), som jag tröttnat på och vill att någon annan rider till. Detta är en ponny med potential som någon ponnyryttare kommer att bli överlycklig över att få rida/träna/tävla och den kommer med största trolighet att ta upp ryttaren ett par nivåer när det kommer till ridningen. Man kan se konceptet egentligen i större omfattning på många ställen i södra Sverige idag. Du hyr in dig på tävlingsponny, komplett utrustad och i tävlingskick för x antal tusen för ett par dagar i veckan.

Om någon vill låna din nya fullutrustade bil ett par dagar i veckan, då är det gratis då förstås? ;)

varför skulle jag hyra ut en bil? Hur är det ens en relevant jämförelse?

varför skulle jag hyra ut en bil? Hur är det ens en relevant jämförelse?

Du hyr inte ut, det är gratis! Du har en tillgång, andra vill nyttja den för det är en fin bil som är trevlig att köra, MEN du får inte ta betalt bara för att du själv inte har tid att köra den, men du måste betala service, garage och tanka.

Desto mer relevant än din jämförelse med barn och hunddagis. Och jag tror att du med all säkerhet förstår sambandet :)

Det är irrelevant för att de paralleller du drar är inte det minsta jämförbara. Och så drar du in utländska byggjobbare och annat som är absolut inte har det minsta med saken att göra. De två sakerna existerar inte ens i samma universum.

Tala om för mig på vilket sätt en medryttare måste rida. Det står helt fritt upp till denne att rida eller låta bli.

Tja hästen är ett träningsredskap som kostar att ha. Vill man rida så får man betala för träningsredskapet.

Du får tycka precis vad du vill. Problemet är bara att din så kallade "argumentation" är fruktansvärt aggressiv och dessutom ett påhopp på hästägaren som ställde en fråga i en helt vanlig ton. Din aggressivitet hör inte hemma här.

Så ta och tagga ner lite så skall du se att dina argument tas bättre emot.
Det är du som inte förstår. Parallellerna m byggjobbare var att bara för att det är fri marknad betyder inte det att alla tycker att fri marknad är bra. Men det kanske är lite för svårt resonemang?

Ja, hästar är ett träningsredskap. Och vill någon betala mig för att tävla min häst när jag har svårt att hinna med själv, så att värdet ökar är det ju smart. Men man får nog räkna med att det finns människor som tycker att man utnyttjar och skor sig på andra. Hur behjärtansvärd man själv tycker att man är när man låter andra betala för att hjälpa till.

Det är du som inte förstår. Parallellerna m byggjobbare var att bara för att det är fri marknad betyder inte det att alla tycker att fri marknad är bra. Men det kanske är lite för svårt resonemang?

Ja, hästar är ett träningsredskap. Och vill någon betala mig för att tävla min häst när jag har svårt att hinna med själv, så att värdet ökar är det ju smart. Men man får nog räkna med att det finns människor som tycker att man utnyttjar och skor sig på andra. Hur behjärtansvärd man själv tycker att man är när man låter andra betala för att hjälpa till.
Men @Sockerbit har ju inte svårt att hinna med?? Hen vill erbjuda någon annan möjligheten att rida, träna och ev tävla, mot att medryttaren själv står för skoning. Stor skillnad (och även om det inte vore det, så har @Sockerbit all rätt i världen att ta betalt ändå utan att behöva försvara sig).

Du hyr inte ut, det är gratis! Du har en tillgång, andra vill nyttja den för det är en fin bil som är trevlig att köra, MEN du får inte ta betalt bara för att du själv inte har tid att köra den, men du måste betala service, garage och tanka.

Desto mer relevant än din jämförelse med barn och hunddagis. Och jag tror att du med all säkerhet förstår sambandet :)
En bil kostar inget där den står. Min bil kan stå utan att fara illa om jag inte ser till den på tre månader. Min häst däremot ska ha mat flera ggr per dag om jag inte betalar "stallet" för att utfodra alt att man är fler som hjälper till. Dessutom krävs tid att rida. Därför är det ingen bra jämförelse.

Hund och häst är däremot ganska lika. Åker jag iväg kan jag inte skita i min hund. Jag betalar antingen ett hunddagis alt ber om hjälp i min bekantskapskrets. Jag känner Ingensom hade passat vare sig min häst lr hund om de varit tvungna att betala.

Men du gör som du vill.

@Gry
För att göra det ännu tydligare så tycker du alltså att jag ska hålla en annan person med en fullutrustad häst i toppkondition med allt vad det kan tänkas innebära för att denna person skall tävla och "nöjesrida" och slippa betala för att rida på närliggande ridskola.

Jag ser detta som ett långsiktigt samarbete med någon som inte har möjligheten att ha egen häst med allt vad det innebär. Jag kräver inga andra åtagande än att man i värsta fall får hämta hästen i hagen när du ska rida och mocka en spånbox (tar 5 min MAX).

När du slutar att använda en så aggressiv och nedvärderande ton så kan vi fortsätta diskussionen. Innan dess är det totalt meningslöst.
Att diskutera med någon som påstår att jag inte kan tänka är långt under min värdighet. Sånt slösar jag inte min värdefulla tid på.

Det ironiska i situationen är att det tydligen är helt okej för en eventuellt medryttare att utnyttja hästägaren.

En bil kostar inget där den står. Min bil kan stå utan att fara illa om jag inte ser till den på tre månader. Min häst däremot ska ha mat flera ggr per dag om jag inte betalar "stallet" för att utfodra alt att man är fler som hjälper till. Dessutom krävs tid att rida. Därför är det ingen bra jämförelse.

Hund och häst är däremot ganska lika. Åker jag iväg kan jag inte skita i min hund. Jag betalar antingen ett hunddagis alt ber om hjälp i min bekantskapskrets. Jag känner Ingensom hade passat vare sig min häst lr hund om de varit tvungna att betala.

Men du gör som du vill.

Nej, men nu är det ju ingen som rider på varken din sällskapshund eller katt. Du kan inte likställa det här med att "passa" hund/katt för att man ska åka iväg? Jag ska inte iväg, jag är hemma och likväl lika engagerad i hästen som jag är om jag själv skulle rida. Och vadå "skita i"? Var i all fridens namn står det att man skulle skita i sin häst för att man skulle ha en medryttare. Dina argument i detta fall är väldigt tunna.

Skulle jag slänga ut min häst på lösdrift hos föräldrarna skulle det inte kosta mig ett öre. Hon mår inte det minsta dåligt av att bara gå och göra ingenting.

@Gry
För att göra det ännu tydligare så tycker du alltså att jag ska hålla en annan person med en fullutrustad häst i toppkondition med allt vad det kan tänkas innebära för att denna person skall tävla och "nöjesrida" och slippa betala för att rida på närliggande ridskola.

Jag ser detta som ett långsiktigt samarbete med någon som inte har möjligheten att ha egen häst med allt vad det innebär. Jag kräver inga andra åtagande än att man i värsta fall får hämta hästen i hagen när du ska rida och mocka en spånbox (tar 5 min MAX).
Du gör som du vill. För egen del har jag väldigt svårt att förstå varför. Innan jag vågade tävla var jag tacksam för att ngn ville tävla min häst som då fick erfarenhet, meriter etc och då höjde värdet på hästen. Och tryggare för mig att tävla på. Sen.

men så är det ju inte för dig. Du har en ponny du hinner med. Som du inte ska rida på. Och ta för all del betalt. Det finns många som tycker det är ok. Jag tycker det är utnyttjande. Och det finns de som tycker som jag. Och det får vi leva med. Både du och jag.

Nej, men nu är det ju ingen som rider på varken din sällskapshund eller katt. Du kan inte likställa det här med att "passa" hund/katt för att man ska åka iväg? Jag ska inte iväg, jag är hemma och likväl lika engagerad i hästen som jag är om jag själv skulle rida. Och vadå "skita i"? Var i all fridens namn står det att man skulle skita i sin häst för att man skulle ha en medryttare. Dina argument i detta fall är väldigt tunna.

Skulle jag slänga ut min häst på lösdrift hos föräldrarna skulle det inte kosta mig ett öre. Hon mår inte det minsta dåligt av att bara gå och göra ingenting.
Det går att "skita i" en bil. Inte en häst. Därför är ditt argument att jämföra häst m bil tunt.

Det är ju en ganska stor skillnad att passa en hund (= den som passar hunden får inte ut något av det) i jämförelse med att få nyttja någons häst för att utveckla sin egen ridning (= den som rider får ut något av det hela).
Medryttare/halvfodervärd har ju antagligen ridning som hobby, varför ska då hästägaren "sponsra" medryttaren med gratis "hobbyutövning"?
I detta fallet är det ju en häst man kan lära sig av och utvecklas tillsammans med, det är ju en annan sak om man som medryttare endast får rida i skogen plus göra alla stallsysslor de dagar man rider.

När du slutar att använda en så aggressiv och nedvärderande ton så kan vi fortsätta diskussionen. Innan dess är det totalt meningslöst.
Att diskutera med någon som påstår att jag inte kan tänka är långt under min värdighet. Sånt slösar jag inte min värdefulla tid på.

Det ironiska i situationen är att det tydligen är helt okej för en eventuellt medryttare att utnyttja hästägaren.

Fast jag vet inte om jag skrev att du inte kan tänka. Däremot att skrev du att byggjobbare inte hör hit fast det gör det. Det handlade om den fria marknaden. Och det var uppenbarligen över ditt huvud eftersom du inte förstod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 104
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI