Jo, det finns många arbetsplatser där sovande jour har betydligt lägre timpeng Bl.a. min där en hel journatt (8 timmar) ger runt 360 kr.
Jobba tre timmar dagtid (beroende på timlön) ger ju samma lön..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det finns många arbetsplatser där sovande jour har betydligt lägre timpeng Bl.a. min där en hel journatt (8 timmar) ger runt 360 kr.
Jag undrar hur besvärliga hundarna (alt. bebisen) kan vara så att frun inte klarar av att gå ut med dem medan maken är på jobb.
Jobba tre timmar dagtid (beroende på timlön) ger ju samma lön..
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på som är dömt att misslyckas? Husses agerande eller mitt?
Det måste vara en väldigt speciell by där gott om pensionärer går runt på gatorna för att sätta sig i fem timmar hemma hos andra och hålla en hund sällskap för fickpengar.
Haha, ja. Men sovande jouren är utöver ordinarie arbetstid (man jobbar före och efter) så det blir en bonus. Och så får man ju betalt om man blir väckt
Vi är ju alla olika, men jag ser det inte som en bonus att vara låst på en arbetsplats först ett vanligt arbetspass, sedan hela natten, sedan ytterligare ett arbetspass och så kanske man får lite betalt för natten om någon vaknar och behöver hjälp. Det är många timmar i sträck.
Lön för nattjobb plus OB hade jag möjligtvis accepterat. Men det är jag det
Fast om en sover kan en ju inte få betalt i full lön? Känns orimligt tycker jag?
Låter som drömmen annars tycker jag.
Det tycker inte jag. Sambon hade jour på sitt förra jobb. Några veckor i taget efter schema. Han kunde vara hemma och göra vad han ville bara han var beredd att åka vid behov. Han hade bra mycket mer än så betalt även på dagtid och behövde han åka ut hade han vanliga timpengen+jourtillägg.Fast om en sover kan en ju inte få betalt i full lön? Känns orimligt tycker jag?
Samtidigt är jag bunden till arbetsplatsen och får inte lämna den. I min kommun får vi visserligen lite mer betalt på journätterna men bara hälften av timmarna räknas in i vår tjänstgöringsgrad vilket gör att jag är på jobbet ca 50 timmar i månaden som jag inte får betalt för. Ett stort problem inom vården.Fast om en sover kan en ju inte få betalt i full lön? Känns orimligt tycker jag?
Samtidigt är jag bunden till arbetsplatsen och får inte lämna den. I min kommun får vi visserligen lite mer betalt på journätterna men bara hälften av timmarna räknas in i vår tjänstgöringsgrad vilket gör att jag är på jobbet ca 50 timmar i månaden som jag inte får betalt för. Ett stort problem inom vården.
Det tycker inte jag. Sambon hade jour på sitt förra jobb. Några veckor i taget efter schema. Han kunde vara hemma och göra vad han ville bara han var beredd att åka vid behov. Han hade bra mycket mer än så betalt även på dagtid och behövde han åka ut hade han vanliga timpengen+jourtillägg.
För mig så är tid pengar, oavsett hur slappt jobbet är eller hur mycket dötid det finns. Du får ju inte mindre timlön på ett "vanligt" jobb bara för att det finns dötid (tex sovande jour).
Är jag fastlåst på en arbetsplats så ska jag ha betalt för det också.
Skillnad hade det nog varit om jag haft hundarna hemma hos mig och då kunnat ha flera för att komma upp i skälig timlön/arbeta hemifrån med annat.
Fast man får ju tänka realistiskt. Dagis kostar kanske ca 200kr per dag. Då är det alltid vitt, de har fler personal än en ifall något skulle hända, de är försäkrade osv. Svårt som privatperson att ta samma då. Nu skulle ju iof ts jobba vitt och då tycker jag absolut man ska ta högre än de som jobbar svart. Så att ta i höjd med dagis är ju inte otänkbart.
Men fortfarande. Ska man ta 300 per dag är det 6300 kr i månaden om man räknar på 21 dagar per månad vilket är snitt för en arbetsmånad (räknar alltså heltid då) . Jag bor i Stockholm och inte ens här kostar dagis så mycket. Låter det rimligt - skulle ni betala 6300 i månaden för passning?
Jag skulle då aldrig göra det. Då utgår jag från mig. Man kan inte livnära sig på hundpassning åt enstaka hundar precis som någon sa, inte heller är den en rättighet.
Jag tycker nog att du ska vara glad att det finns människor som är beredd att jobba med sämre villkor. Hade vård- och omsorgspersonal fått den lön de förtjänat så hade du behövt betala en del mer i skatt, det kan jag lova...Jag tycker det är orimligt att vara tvungen att sitta fast på en plats även om jag sover, inte få lämna den, vara tvungen att jobba närsomhelst under den tiden jag ska sova, vara beredd på att kanske inte få sova alls. För så lite som att jag lika gärna kan sova gott hemma hela natten med ostörd sömn och jobba extra någon timme dagtid i veckan istället.
Men som sagt, det är jag det. Och jag tycker inte det låter som en dröm.
Fast om en sover kan en ju inte få betalt i full lön? Känns orimligt tycker jag?
Jag tycker nog att du ska vara glad att det finns människor som är beredd att jobba med sämre villkor. Hade vård- och omsorgspersonal fått den lön de förtjänat så hade du behövt betala en del mer i skatt, det kan jag lova...
Personligen hatar jag jour och beredskap. Beredskapen ger löjligt lite betalt (gissar 20 spänn i timmen?), men på den tiden måste jag hålla mig i närheten av hemmet, jag kan inte ha barnet hemma hos mig, jag kan inte dricka alkohol och jag måste vakta telefonen som en hök.