Rimlig ersättning för hundpassning?

Jag undrar hur besvärliga hundarna (alt. bebisen) kan vara så att frun inte klarar av att gå ut med dem medan maken är på jobb.

Fast en bebis vill man kanske inte väcka för att man ska ut med hundarna, eller vänta med mat/hetsa på med kläder/vagn och allt för att hundarna ska ut (när dom vill ut kanske det är bråttom, vet inte vad för sjukdom det gällde). Kan ju vara lite trixigt att få ihop det beroende på hur hundarna och bebis är och vad för rutiner dom har.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på som är dömt att misslyckas? Husses agerande eller mitt?

Ingetdera, snarare upplägget adderat med vad som kan anses vara rimlig ersättning.
Den rimliga ersättningen blir nämligen så pass hög att det krävs riktigt god ekonomi för att finansiera det.

Det måste vara en väldigt speciell by där gott om pensionärer går runt på gatorna för att sätta sig i fem timmar hemma hos andra och hålla en hund sällskap för fickpengar.

Knappast, en av Sveriges större städer, full med fattigpensionärer som måste välja mellan att äta eller gå till tandläkaren, att köpa kaffe eller falukorv.
En del vill helst passa hunden hemma hos sig medan andra hellre sitter hemma hos någon annan för att
de inte orkar med att städa efter hunden hemma hos sig själva.

Typ så. Är det fortfarande obegripligt?

Haha, ja. Men sovande jouren är utöver ordinarie arbetstid (man jobbar före och efter) så det blir en bonus. Och så får man ju betalt om man blir väckt 🙂

Vi är ju alla olika, men jag ser det inte som en bonus att vara låst på en arbetsplats först ett vanligt arbetspass, sedan hela natten, sedan ytterligare ett arbetspass och så kanske man får lite betalt för natten om någon vaknar och behöver hjälp. Det är många timmar i sträck.
Lön för nattjobb plus OB hade jag möjligtvis accepterat. Men det är jag det :p

Vi är ju alla olika, men jag ser det inte som en bonus att vara låst på en arbetsplats först ett vanligt arbetspass, sedan hela natten, sedan ytterligare ett arbetspass och så kanske man får lite betalt för natten om någon vaknar och behöver hjälp. Det är många timmar i sträck.
Lön för nattjobb plus OB hade jag möjligtvis accepterat. Men det är jag det :p

Fast om en sover kan en ju inte få betalt i full lön? Känns orimligt tycker jag?
Låter som drömmen annars tycker jag.

Fast om en sover kan en ju inte få betalt i full lön? Känns orimligt tycker jag?

Jag tycker det är orimligt att vara tvungen att sitta fast på en plats även om jag sover, inte få lämna den, vara tvungen att jobba närsomhelst under den tiden jag ska sova, vara beredd på att kanske inte få sova alls. För så lite som att jag lika gärna kan sova gott hemma hela natten med ostörd sömn och jobba extra någon timme dagtid i veckan istället.
Men som sagt, det är jag det. Och jag tycker inte det låter som en dröm.

Det tycker inte jag. Sambon hade jour på sitt förra jobb. Några veckor i taget efter schema. Han kunde vara hemma och göra vad han ville bara han var beredd att åka vid behov. Han hade bra mycket mer än så betalt även på dagtid och behövde han åka ut hade han vanliga timpengen+jourtillägg.

Samtidigt är jag bunden till arbetsplatsen och får inte lämna den. I min kommun får vi visserligen lite mer betalt på journätterna men bara hälften av timmarna räknas in i vår tjänstgöringsgrad vilket gör att jag är på jobbet ca 50 timmar i månaden som jag inte får betalt för. Ett stort problem inom vården.

Samtidigt är jag bunden till arbetsplatsen och får inte lämna den. I min kommun får vi visserligen lite mer betalt på journätterna men bara hälften av timmarna räknas in i vår tjänstgöringsgrad vilket gör att jag är på jobbet ca 50 timmar i månaden som jag inte får betalt för. Ett stort problem inom vården.

Sant. Såklart. Jag tänker mest att om en sover känns det konstigt med fullt betalt... Jag får så sugigt betalt när jag jobbar natt (vaken) att jag hellre hade sovit och haft jour, och jobbat mer på vettiga tider så jag tänker kanske lite knäppt. :p

Det tycker inte jag. Sambon hade jour på sitt förra jobb. Några veckor i taget efter schema. Han kunde vara hemma och göra vad han ville bara han var beredd att åka vid behov. Han hade bra mycket mer än så betalt även på dagtid och behövde han åka ut hade han vanliga timpengen+jourtillägg.

Låter som ett bättre upplägg, helt klart
:)

För mig så är tid pengar, oavsett hur slappt jobbet är eller hur mycket dötid det finns. Du får ju inte mindre timlön på ett "vanligt" jobb bara för att det finns dötid (tex sovande jour).
Är jag fastlåst på en arbetsplats så ska jag ha betalt för det också.
Skillnad hade det nog varit om jag haft hundarna hemma hos mig och då kunnat ha flera för att komma upp i skälig timlön/arbeta hemifrån med annat.

När jag har vilande natt på mitt jobb räknas bara halva tiden. Jag är alltså vaken 18-00 och sover sedan 00-07 men de sju timmarna räknas bara som 3,5 timme. Jag jobbar statligt.

Hah. Ska på resa och lämnar fyra hundar hemma. Kompisens dotter ska bo här fre-må. Behöver mest bara vara här, inte så mycket aktivt jobb eftersom vi har stor inhägnad (jag vill inte att hon går promenad med hundarna eftersom jag är hönsmamma).

Vi brukar köpa godis, chips, dricka och nån fryspizza. Hon kan gå hem några timmar under dagen.

Priset hon gav förslag på var 80 euro 😅. Vi höjde ganska mycket!

Så jäkla skönt att hundarna får vara hemma. Och dessutom med en som känner raserna och som utbildar sig till djurskötare som bäst. Så lyxigt! Och för ung minderårig student är det ändå en bra summa pengar även om ti lönen hade blivit på barnarbetsnivå

Svärmor passade två av våra hundar gratis i fem dagar när vi var på semester. Hon bodde då hemma hos oss och jag köpte in mat. Mamma tog den tredje hunden så fick hon lite miljöträning på köpet.
Fast så himla gratis är det inte då jag eller maken hämtat och lämnat henne i flera år nu när hon ska komma hit och hälsa på en resa på fjorton mil tur och retur x två 😋. Hon fick iallafall en sommarklänning och en säck magnusson hundmat som tack och min mamma fick klänning och en vinflaska och antagligen blir vi hundvakt åt henne sen när hon behöver det.

Fast man får ju tänka realistiskt. Dagis kostar kanske ca 200kr per dag. Då är det alltid vitt, de har fler personal än en ifall något skulle hända, de är försäkrade osv. Svårt som privatperson att ta samma då. Nu skulle ju iof ts jobba vitt och då tycker jag absolut man ska ta högre än de som jobbar svart. Så att ta i höjd med dagis är ju inte otänkbart.

Men fortfarande. Ska man ta 300 per dag är det 6300 kr i månaden om man räknar på 21 dagar per månad vilket är snitt för en arbetsmånad (räknar alltså heltid då) . Jag bor i Stockholm och inte ens här kostar dagis så mycket. Låter det rimligt - skulle ni betala 6300 i månaden för passning?

Jag skulle då aldrig göra det. Då utgår jag från mig. Man kan inte livnära sig på hundpassning åt enstaka hundar precis som någon sa, inte heller är den en rättighet.

På hunddagis kan man ha flera hundar och dra in mer pengar. TS ska vara exklusiv för två hundar, då får man räkna med högre kostnad. Dessutom brukar den personal hunddagis ha ofta vara praktikanter eller delta i arbetsmarknadsprogram av olika slag och inte kosta arbetsgivaren något.

Fantastiskt vilka pengar folk kan lägga på sina hundar! Jag betalar 1000 kr/månad för heltidspassning och ytterligare 100-150 kr/dygn för ytterligare tid. För två hundar dessutom.

Jag tycker det är orimligt att vara tvungen att sitta fast på en plats även om jag sover, inte få lämna den, vara tvungen att jobba närsomhelst under den tiden jag ska sova, vara beredd på att kanske inte få sova alls. För så lite som att jag lika gärna kan sova gott hemma hela natten med ostörd sömn och jobba extra någon timme dagtid i veckan istället.
Men som sagt, det är jag det. Och jag tycker inte det låter som en dröm.
Jag tycker nog att du ska vara glad att det finns människor som är beredd att jobba med sämre villkor. Hade vård- och omsorgspersonal fått den lön de förtjänat så hade du behövt betala en del mer i skatt, det kan jag lova...

Personligen hatar jag jour och beredskap. Beredskapen ger löjligt lite betalt (gissar 20 spänn i timmen?), men på den tiden måste jag hålla mig i närheten av hemmet, jag kan inte ha barnet hemma hos mig, jag kan inte dricka alkohol och jag måste vakta telefonen som en hök.

Jourtiden räknas inte. Dvs timmarna ingår inte i dina 40 h per vecka. Du kan inte gå därifrån. Och du kan bli väckt varann timme i 10 minuter utan att få ett öre. (övertid kickar in efter 30 minuter). Mardröm.

När jag hade sovande jour med timmarna inräknade var det okej dock. Men inte mer än så. Vara på jobbet 24 h helt låst och få räkna och få betalt för 16 h var som sagt inte okej nånstans.

Jag tycker nog att du ska vara glad att det finns människor som är beredd att jobba med sämre villkor. Hade vård- och omsorgspersonal fått den lön de förtjänat så hade du behövt betala en del mer i skatt, det kan jag lova...

Personligen hatar jag jour och beredskap. Beredskapen ger löjligt lite betalt (gissar 20 spänn i timmen?), men på den tiden måste jag hålla mig i närheten av hemmet, jag kan inte ha barnet hemma hos mig, jag kan inte dricka alkohol och jag måste vakta telefonen som en hök.

Jag har själv jobbat inom vård och omsorg och tyckte min lön var ok, självklart hade jag ju velat ha mer men inte alls att jämföra med att inte få betalt alls.

För övrigt så hade jag absolut inte klagat över att få betala mer i skatt om det hade krävts för att vårdpersonal ska få skäliga löner. Så det var bara konstigt av dig att ens påpeka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En vän ska ta hand om min häst, hund och två kaniner under 8 dagar. Det som ska göras är mockning, fixa foder och kolla så hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 467
Senast: MM
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Vi bor i lägenhet i stan. Ett ganska lyhört hus. Som granne har vi en ungkarl med sex stycken Greyhounds. Det är väl helt ok iof om det...
Svar
13
· Visningar
1 465
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka