Riktvärden på hösilage

cactuspower

Trådstartare
Någon som kan ge mig ett litet riktvärde på ett hyfsat bra hösilage, det är inga supervärden i det men det är klart 'godkänt' med, hur mycket ts brukar hösilage ligga på? smbrp och mj?

Ska hjälpa en som inte har analys på hösilage och räkna på ungefär hur mycket hösilage hennes ponny ska äta, hon ger även hö (detta är analyserat) men vill tydligen ge båda sorter så därför vill jag ha lite riktvärden på hösilaget om någon kan ge mig lite hum..

Sv: Riktvärden på hösilage

Det är helt omöjligt att sätta några riktvärden, det kan bli helt gigantiskt fel. Har man inte analys, är det bättre att fodra med ögat än att räkna på något som kan bli helt åt helsike fel.

Jag har haft ts på mellan 55-83, och värden som skilt mellan 2-13 i kvot. Ts kan du ta reda på hjälpligt själv, om du inte kan uppskatta ungefär genom att titta och känna på det.

Det blir ju vitt skilda foderstater om man har en kvot på 2 jämfört med en kvot på 13...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka