riktvärden för lysin?

eldkyss

Trådstartare
Att det finns nåt som handlar om lysin är helt nytt för mig och jag undrar hur man räkna på lysin? Hur räknar man ut lysinbehov och hur tar man reda på andel lysin i kraftfoder och grovfoder?

Sv: riktvärden för lysin?

Lysin är en så kallad essentiell aminosyra, dvs en aminosyra som hästen inte kan bilda själv. Normalt sett får hästar i sig tillräckliga mängder genom en "normal" foderstat.

Behovet räknas ut genom att multiplicera behovet av smältbart råprotein med 0,086.
Hela formeln blir ((bw*0,63)*0,086), där bw står för kroppsvikt.

Andel lysin i foder analyseras fram. Vet ej om det görs av svenska bolag, jag skickar analysen till USA och får mer för pengarna. Men generellt brukar man säga att svenskt grovfoder har 4 % lysin (multiplicera råproteininnehållet i grovfodret med 0,04 för ett schablonvärde). På färdiga foderblandningar brukar lysin stå angivet i förteckningen, eller lämnas ut på begäran.

Sv: riktvärden för lysin?

Det finns en äldre tråd om innehållet av lysin i olika fodermedel, sök här i forumet så hittar du den nog!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar