Riktigt otrevlig mugg

M

Mahogney

Min stackare har dragit på sig en riktigt otrevlig mugg...
Jag började med att köpa en liten burk salva för mugg och andra "svamp bildningar" eftersom jag såg en liiiten gnutta mugg på vänsterbak och börjadde smörja flitigt varje dag...
Sen för två dagar sen börjar hon halta och vill inte sträcka ut steget bakåt, så under dagen i hagen har hela muggen eskalerat och täcker stora delar av vecket i karleden och på insidan av kotan, tvättade med ljummet vatten med en anningens grönsåpa i och får bort den otrevliga skorpan, lägger ett jodopax omslag på de stoooora fältet utan skinn över natten, hon går ut med de också och på kvälllen när ja plockar av de ser de fint ut och jag smörjer in med mjukgörande salva, hon haltade fortfarande och gick på tå, idag är de lika illa ingen förbättring och jag har tvättat och smörjt så imorgon blir de till å kalla ut veterinär, hur lång tid tror ni de tar innan den har gått tillbaka? får man proppa i hästen antibiotika och special salva?

Sv: Riktigt otrevlig mugg

Jasså... jag har alltid lärt mig att de är e svamp infektion

Hej!

Mugg kan orsakas av olika saker, bla svamp, bakterier eller invärtes problem. Min har mugg pga inflammation i blodkärlen i benen, tex.. Hon kommer inte läka förrän inflammationen är borta..

Om det eskalerar så snabbt skulle iaf jag bli orolig ffa om hästen har så ont att den är halt.

Jag skulle ta ut vet och kräva bakterieodling innan behandling sätts in (annars finns risken för resistens hos eventuella bakterier, vilket gör behandlingen än svårare).

Annnat jag kanske undrar är om hästen har feber, står den ute i lerig hage och i såna fall, har du provat med några dagar på boxvila, så den får "torka upp". Har du ändrat nåt foder, kan det vara allergiskt?

mvh/ Lavinia, som snart får börja behandla "sin" mugg

Låt hästen vara inne och torka upp. Kolla febern och ring ev vet. jag kan tillägga att jag själv har en häst som har haft detta problem sedan nyårs dagen. Ingen rolig historia, hästen har även lymfagit. Vilket inte kommer att gå tillbaks som det ser ut nu. Som det är nu har vi fått det att stilla och hon börjar att torka upp, och nu hoppas vi på torra hagar.
Då till vad vår häst fick:
Butta i stor mängder sedan all rengörning med varmt vatten. Efter det smörjde vi henne med fiskleverolja och sulfapulver som vet skrev ut. Och sisst men inte minst bomulls lindning. Fy vad detta har varit jobbigt! (inte bara för mig utan för vår stackars häst också)Kan tillägga att jag har 13 egna hästar och det var bara denna som fick problem. Det visade sig sedan att hennes blodvärden inte var på topp. Hoppas det löser sig för dig.

Hon har inte feber och är precis som vanligt i övrigt... hagen är inte jättelerig utan mer som fusen och nån cm lera över de frusna men imorgon ska hn ut i sto hage med "gräs" i, för boxvila är tyvärr inget man kan göra med hnne då hon skulle springa runt i boxen som en tok och stressa upp sig... deessutom skulle hon bli näst intill ohanterbar efter ett tag på grund av att hon fått stå inne, eler skulle hon säkert gå in i deprission :p

Min fick lymfangit pga sin mugg, så jag hörde mig för rätt mycket då. Nu är den bättre, så jag har inte använt detta ännu, och kan därför inte ge mina rekommendationer, men tjejen jag pratade med sa att riktig svår mugg hade försvunnit på ett par, tre dagar, som om det aldrig funnits där! Produkten heter MOLKOSAL eller MOLKOSAN.
Det är en ren naturprodukt, som utvinns från mjölk. Man ska helt enkelt stryka på det där och sen ska det bli bra, tror jag.
Kostar typ en hundring och finns på naturapoteket.

Svamp är inte speciell vanlig sjukdomsalstrare. Det vanligaste svampsjukdomen är faktiskt ringorm. I och med att huden i karlederna blir skadad eller annat får bakterier fritt tillträde till att infektera. Så någon svamp är det inte som orsakar mugg.

Du kan prova med blåspray. Jag hade en häst i somras som hade mugg trots torra hagar och trots både penicillin och fucidin gick det inte bort. Men efter 2 veckor med blåspray så försvann det, det torkade upp såren och undertill fanns frisk hud. Du måste då spraya 2-3 gånger per dygn och riktigt mycket. Låt gärna hästen stå inne någon timme efter sprayandet så att det riktigt torkar in i huden.

Jag använder numera bara Probavet Lotion. Det är otroligt effektivt och himla lätt att hantera - inget tvättande och gnidande och fönande (:eek:), utan bara att smäcka på en kladd. Hästen blir glad att jag inte håller på för mycket med den, och jag blir glad att muggen försvinner.

Googla på Probavet så hittar du den!

Det där provade jag. Hjälpte inte ett smack.
Jag skulle rösta på Lavinias tips. Ta ut vet, begär en odling så att rätt antibiotika kan sättas in.

Jo Vet ska ringas imorgon... efter dagens smörjande så vill hon fortfarande inte riktigt ställa ner hoven för att sträka ut karleden ordentligt... (visst hon är lite pipplig när de kommer till sånt här, står på tre ben och viiisar var hon har ont om hon har en hovböld tex.)

Tycker så synd om henne då man verkligen ser i blicken på henne hur ont de gör när man spolar vatten på de

Blåspray och locobase (fet salva som köps på apoteket) brukar döda det mesta, allra helst om du lägger bandage över.

Ger det inte med sig skulle jag kontakta veterinär.

Asså jag känner de att jag vill inte se henne så här för att jag vill exprimentera själv med olika saker... utan Vet får komma och ta hand om de... just för att de kom så plötsligt och de finns igentligen inget som hjälper.. ingen salva gör de mjukare m.m.

Det sämsta man kan göra är att lägga salva på utan att lägga en linda över. Salvan sätter sig i pälsen/sårskorpan och sen samlas skiten där. Tvätta och håll det torrt och rent.

Jag har med försökt att smörja bort mugg. Jag tycker att det bästa är att bara låta det vara och hålla noga kolla på det så det inte sprider sig. Efter någon vecka har det försvunnit på mina.

Jag har tvättat med Hibiscrub från apoteket, är kraftigt bakteriedödande(används innan operationer på människor) samt smörjt med Fucidin örondroppar för hund (med Cortison) eller Fucidinsalva, måste skrivas ut av vet eller Läkare(Salvan blir MKT Billigare om Läkare skriver ut till dig, om du känner någon...)

Ta en spann med varmt vatten,klipp ut avlånga remsor av bomull med gasväv,sk gamgee) doppa hela gamgeen i vattnet,häll på fiskleverolja,lägg om med bandage.
Gör det i några dagar så får du se vad fint resultat du får!!
därefter när infektionen har lagt sig,underhåll med conamycinsalvan som är jäkligt bra för sådana ändamål! (det är en blå salva m karenstid) finns att köpa i div hästshopper.
lycka till!!!!

Tack så mycket för alla tips :D
Men idag när jag kom upp till stallet för att du ut hästarna är hon jämntjock i hela benetfrån hasen och ner... De fick vara nog och jag ringde til Vet som kommer ut under dagen...
Försökte låta henne stå inne men deva värre eftersom hon nästan travar fram och tillbaka i boxen.. då fick hn gå ut och ställa sig vid hö högen i hagen istället....
Så nu är de bara å vänta

Det blev alltså lymfangit av det..
Tråkigt..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 838
Senast: Ponylove
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Tarantino
·
Hästvård Nu har det börjat att bli kallt (har vart så i några dagar) och min totta har ganska mkt mugg inte bara i karleden utan även fram. Min...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur